Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt noen landskapsbilder med NEX-6 som vil dele en RAW fil eller to med meg?

Kjenner en som er interresert i et slikt kamera, men er skeptisk til detaljgjengivelsen av ting som befinner seg langt borte da jeg ikke ble fornøyd med nettopp dette på min gamle NEX-5N.

Alt som befant seg langt borte ble liksom veldig "grøtete" og ullent, selv etter oppskarping og minner meg litt om filene fra Fujifilm X20 som har en langt mindre sensor.

Så er det noen her som vil dele en eller to RAW filer med meg, tatt med NEX-6?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg kikket på bildene og det var nok som jeg trodde dette. Til å være tatt med f/8.0 og tilsynelatende mer enn rask nok lukkertid så synes jeg det blir ullent det som befinner seg langt borte. Når jeg øker skarpheten så blir det heller ikke nevneverdig bedre, og øker jeg enda mer så blir det bare værre.

Dette gjelder da altså kun det som befinner seg lengst bort.

Bildet av gravemaskinen og det som befinner seg nerme blir veldig bra.

Dette er vel et kamera med APS-C sensor og jeg forventer rett og slett bedre.

På mange måter et kanonflott kamera på alle måter, men i mine øyne klarer det ikke å gi detaljer av ting som befinner seg langt borte.

Ikke noe stort problem for de fleste sikkert, men jeg er som sagt ganske kresen og jeg forventer som sagt mer fra et kamera med APS-C sensor til den prisen.

Når jeg sammenligner med diverse bilder jeg har tatt med min X100S (selv om ikke sammenligningene er rettferdige) så er sistnevnte langt bedre.

Lenke til kommentar

Nå er jeg på mobil, men kan man ikke laste ned Raw-fil fra dpreviews testbilde-widget?

http://m.dpreview.com/reviews/sony-alpha-nex-6/21

Og - skjerpings, BjerkneZ - "klarer ikke få skarpt det som er langt borte"? Det du beskriver der er dybdeskarphet og plassering av fokusplan - ikke kamera- og sensorkvalitet.

Og at ting langt borte kan bli uskarpt? Ja. Det kalles atmosfæriske forstyrrelser. På en fin dag blir ofte ting utydelige når de er langt unna - på grunn av luftlag i bevegelse og/eller med forskjellig temperatur.

Dette har ikke noe med sensoren å gjøre. Det er lufta mellom kameraet og motivet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er klar over dem med dybdeskarphet og fokusplan Trondster.

Jeg mener at man med f/8.0 og fokus låst på det som befinner seg lengst bort bør bli skarpere enn det NEX'en leverer.

For når jeg prøver det samme med X100S, så blir det langt bedre.

Kanskje jeg burde slå av "rense lufta og fjern atmosfæriske forstyrrelser" på X100'en? :)

Lenke til kommentar

For når jeg prøver det samme med X100S, så blir det langt bedre.

Kanskje jeg burde slå av "rense lufta og fjern atmosfæriske forstyrrelser" på X100'en? :)

En god start er å prøve med samme utsnitt - så fyller unøyaktigheter fra atmosfæriske forstyrrelser mindre andel av sensoren. Sånt noe vil være mer synlig på teleoptikk. X100S har en relativt vid 35mm-ekvivalent 23mm.

Og - hverken stol på autofokus, fokusgang eller fokusmarkering på objektivet - det kan være problem med fokusbom. Fokuser manuelt via forstørret liveview. Og bruk stativ.

Prøv igjen, du. ;)

Forøvrig - her er 100% crop fra en 70-200/2.8 med 1.4x extender på en NEX-5 - et objektiv som ikke er det aller skarpeste, og attpåtil med teleconverter. Og ja - dette er et motiv som er "langt unna". ;)

Se post her. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er alltid vanskelig å si noe sikkert ved med å sammenligne bilder fra forskjellige kameraer tatt av forskjellige motiv på forskjellige tidspunkt. Skal du få til en god sammenligning ute hvor forholdene varierer hele tiden er du nesten nødt til å ta bilder samtidig for å få til gode sammenligninger.

Når det er sagt er det å se andres eksempelbilder bedre enn ingen sammenligning, men jeg ville vært veldig forsiktig med å trekke bastante konklusjoner ut fra den type sammenligning. Det du kan se er hvis noe åpenbart er helt feil, men da er det stor sannsynlighet for at det er den aktuelle kombinasjonen av hus og optikk som ikke er optimal.

Jeg har ikke brukt NEX-6 (eller X100S) så dette er en helt generell betraktning, men det er ingenting som slår å ha begge kameraer tilgjengelig på en gang for slike tester.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke noe å diskutere sån sett.

Vi har forskjellige meninger om hva som er "ullent" og hva som er normalt etc. og mine betraktninger kan nok sikkert for mange virke som flisespikkeri, men dog mer enn nok til at jeg ikke velger å kjøpe et vist kamera.

Nå har ikke jeg NEX lenger og filene fikk jeg fra tomsi, så da må det evt. være han som har bommet på fokus etc. Det merkelige er at bildene jeg fikk fra han minnet meg svært mye om bildene jeg fikk fra NEX-5N. Jeg har tatt flere hundre bilder med NEX-5N og ikek ETT bilde fikk jeg til å bli bra vedrørende "ullenhet"på bildene av det som befinner seg lengst bort.

Med X100S har jeg ikke hatt det problemet og jeg har aldri brukt stativ med X100 og lukkertiden har noen ganger vert langt tregere enn det som annses som tillatt.

Lenke til kommentar

Vi har forskjellige meninger om hva som er "ullent" og hva som er normalt etc. og mine betraktninger kan nok sikkert for mange virke som flisespikkeri, men dog mer enn nok til at jeg ikke velger å kjøpe et vist kamera.

Det kan godt være du ikke liker dataene fra sensoren - jeg har sett flere NEX-bilder være "takkete" i kantene, men det er noe jeg har observert på alle avstander - tror ikke helt på at det er et større problem på lange enn korte avstander. Så - tror i så fall du heller misliker sensorens tolkning av data generelt, og ikke ut fra fokusavstand.

Når det er sagt kan det være noen spesielle ting angående mikrolinsene på sensoren og hvordan de fungerer ved lysstråler som kommer inn fra forskjellige vinkler - NEX 7 er ikke så bra på vidvinkeloptikk hvor lyset kommer veldig skrått inn på sensoren - gir fargeskift i hjørnene.

Lenke til kommentar

Det kan godt være du ikke liker dataene fra sensoren - jeg har sett flere NEX-bilder være "takkete" i kantene, men det er noe jeg har observert på alle avstander - tror ikke helt på at det er et større problem på lange enn korte avstander. Så - tror i så fall du heller misliker sensorens tolkning av data generelt, og ikke ut fra fokusavstand.

Det kan være så enkelt. Jeg var ikke helt happy med Sony filene, jeg heller. Uten at jeg kunne sette fingeren på det.

@BjerkneZ; hvilket objektiv hadde du? Jeg lånte jo den nye 16-50mm; og den skal være en del skarpere enn det gamle kit-objektivet.

Lenke til kommentar

Det kan være så enkelt. Jeg var ikke helt happy med Sony filene, jeg heller. Uten at jeg kunne sette fingeren på det.

@BjerkneZ; hvilket objektiv hadde du? Jeg lånte jo den nye 16-50mm; og den skal være en del skarpere enn det gamle kit-objektivet.

Nå er vi nok inne på noe ja. Jeg gir ike en spesiell del av kamera skylden, for jeg vet ikke hva det er, men uansett så liker jeg ikke bildefilene og for fremstår dem som veldig ullne.

Jeg hadde den gamle 18-55 kit'en som fulgte med NEX-5n'en tomsi.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være en kombinasjon av sensor, optikk, og programvare.

Det jeg har lagt merke til under min søken etter fremtidens utstyrspark, er at jeg må bruke forskjellige utgangspunkt i etterbehandlingsprogrammet, på de forskjellige husene jeg har brukt. Særlig i Lightroom; der det er stor forskjell på filene. At det er stor forskjell mellom Olympus E-30 og Fuji X-E1 er ikke så overraskende. Men det er også forskjell overraskende stor forskjell på Olympus E-P1 og E-PM1.

Jeg hadde den gamle 18-55 kit'en som fulgte med NEX-5n'en tomsi.

Det hjalp nok ikke på skarpheten ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...