Gå til innhold

Har fordelene med konsoll begynt å forsvinne?


Anbefalte innlegg

Jeg vil heller vri på ting her. " har fordelene med pc begynnt å forsvinne ?"

 

Jeg ser konsoller som har tatt seg opp kraftig, lukka igjen gapet enda mer og blitt en enda mer komplett underholdnings enhet inkludert alle faktorene som mange millioner mennesker liker, itillegg til at nettbrett er mer enn godt nok til de resterende oppgavene som kan være mer behagelig å unnagjøre på en pc. Nettbrett + konsoll er sweet.

 

Etter hva jeg har fått med meg så blir det heller ikke med de nye konsollene mulig å game på flere enn en skjerm (ja jeg spiller på 3 skjermer med nvidia surround), ikke mulig å velge om man vil styre med mus og tastatur eller gamepad og heller ikke mulig med mods. Eksklusive spill gjelder begge veier. Du får ikke alle konsollspill på pc, men du får heller ikke StarCraft på konsoll. Ser ikke helt hvordan du kan mene at fordelene med pc har begynt å forsvinne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja takk, begge deler. Konsoll i stua og PC på kontoret(spille-bula eller whatever).

 

Spill-PC'r er gjerne dyre, fort 10 000 til 20 000 for noko som kan spille di nyaste spilla. Så må man bytte grafikkort annakvart år og når PC'n er 4-6 år gammal bør den byttast ut i ein ny. Vil og påstå at ein spill-PC utan SSD ikkje er ein spill-pc.

 

Stort sett er det ein grafisk fordel med PC, men gameplay-messig syns eg konsoller greier seg meir enn godt nok. Alle stiller på likt nivå med konsoll og kan heller glede seg over spilla enn å sitte å bruke masse tid på å finjustere PC'n for å fungere optimalt med det nye spillet.

 

Men det som virkelig er negativt med PC er at mange spill krever DRM av eit eller anna slag + at man ikkje får eige spilla sjølv. Her er GoG eit godt alternativ + di spilla som blir gitt ut av spillutviklere utan DRM, men det gjere spillbiblioteket til PC for meg noko mindre. Dermed synast konsollspilling ganske så attraktivt så lenge man kan eige spilla sjølv.

 

Med PS4 vil man muligens få enda fleire gode Indie-spill framover til konsoll. Så nei, konsoll er ikkje svekka som spillmedie. Konsoll er styrka som spillmedie og vil muligens ta enda meir over enn i dag.

Lenke til kommentar

Ja takk, begge deler. Konsoll i stua og PC på kontoret(spille-bula eller whatever).

 

Spill-PC'r er gjerne dyre, fort 10 000 til 20 000 for noko som kan spille di nyaste spilla. Så må man bytte grafikkort annakvart år og når PC'n er 4-6 år gammal bør den byttast ut i ein ny. Vil og påstå at ein spill-PC utan SSD ikkje er ein spill-pc.

 

 

Om du har PC i stua, hvorfor kommer du med feilinformasjon? Det er helt åpenbart ikke tilfelle at man må bruke så mye.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spill-PC'r er gjerne dyre, fort 10 000 til 20 000 for noko som kan spille di nyaste spilla. Så må man bytte grafikkort annakvart år og når PC'n er 4-6 år gammal bør den byttast ut i ein ny. Vil og påstå at ein spill-PC utan SSD ikkje er ein spill-pc.

 

Det der er en gammel myte, man kan fint spille helt nye PC-spill på en eldre budsjettmaskin. Selvsagt ikke høyeste settings på tre skjermer med 60 FPS, men det fungerer helt fint, vel så bra som på konsollene.

Lenke til kommentar

Må forresten legge til at jeg er veldig spent på om de nye konsollene støtter like mange spillere i BF4 som PC gjør. Hvis ikke de klarer å lage spillene minst like bra på konsoll som PC mens konsollene er helt nye vil det se veldig mørkt ut de neste årene.

 

BF3 på konsoll kan ikke sammenlignes med BF3 på PC. Det er så sinnsykt stort sprang i kvaliteten der. Spilte bare på xbox når det var nytt og synes det var kult, men når jeg fikk prøve det på PC så jeg hvor sinnsykt bra det faktisk kunne være.

Lenke til kommentar

Det du sier er feil, Det er ingenting teknisk med the last of us eller heavy rain som gjør at det ikke kunne lages på PC, og de er ikke dyrere enn de dyreste spillene som også er ute på PC.

 

AtW

Det her blir bare tåpelig å diskutere, men du har en manglende forståelse av hvordan situasjonen for utvikling av spill påvirker slutt-resultatet. Som allerede sagt i min første post. Ikke noe av dette betyr at spill på PC eller konsoll er bedre, det betyr bare at de er annerledes. Det er opp til oss som brukere å bestemme hvilke spill-opplevelser vi foretrekker.

 

Teoretisk sett så kan ett hvilket som helst spill bli lagd på en hvilken som helst plattform, men det er ikke realiteten. Forskjellene på plattformene fører til at forskjellige type spill-opplevelser tiltrekkes forskjellige plattformer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv om jeg er fan av PC-spilling mener jeg denne type råd er ganske idiotiske.

 

I forettning har man et utrykk TCO(total cost of ownership), og selv om man får en like kraftig eller kraftigere pc enn konsoll mangler man alle support mulighetene.

 

Hvis noe går galt, og du sitter der med en hjemmebygget PC, hva muligheter har du hvis du ikke er oppegående nok til å selv feilsøke?

 

Hvis du har kjøpt fra lenovo/hp/dell/m.m. har du vertfall et telefonnummer du kan ringe for å få hjelp uten at det koster 1000,-/timen

 

Hvis ett enkelt spill ikke fungerer på din pc, hva gjør du?

 

Med en pc fra de store levrandørene er du sansyndligvis ikke alene om å ha problemet, men uansett her har man ett problem for PC som en plattform med at sansyndligvis ingen vil ta på seg å løse ett problem som dette.

 

Muligens alienware(Dell) support vil ta på seg noe slikt, noen som har erfaring med alienware support? Alienware pcer er faktisk ikke spesielt dyre her i norge, den du ser under koster 6k inkludert frakt og har 1 år NBD maskinvaresupport hjemme hos deg samt premium telefonsupport(hva enn det er). Etter ett år har man fortsatt den lovpålakte hardware/telefon supporten.

 

når vi snakker om pc-konsoll, se på alienware x51:

desktop-alienware-x51-r2-pdp-love-design-1.jpg

Endret av Civilix
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Civilix har et poeng her. Det er nok ganske mange er på forumet som antar at dersom de kan sette sammen en PC, installere et OS og vedlikeholde sakene, så burde alle andre kunne det også. Det er et forholdsvis lite mindretall av mine bekjente som klarer noe sånt, men stort sett alle sammen kan ta med seg en Xbox hjem fra butikken og komme i gang med et spill.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at skillet mellom PC og konsoll er mye mindre i dag enn for bare noen år siden, men en skal ikke undervurdere folk flest sin manglende vilje til å sette seg inn i nye ting, og hvor grensen "for avansert, gidder ikke" går.

 

Problemet med PC er fortsatt at det er for mange valgmuligheter. Først må en bestemme seg for en maskin. Her er det ingen klare retningslinjer og en må bare stole på at noen greier å finne en maskin til deg som gjør det du ønsker at den skal gjøre.

 

For hvert spill må en ta hensyn til om maskinen din faktisk kan kjøre spillet. De siste årene har vi vært bortskjemte med at de fleste spill har lave maskinkrav, og kjører greit selv på en medium bra Laptop, men med lansering av nye konsoller vil en igjen se høyere krav.

 

Og hvor skal en få tak i spillene? Noen spill kan kjøpes fysisk, men ellers må en inn i jungelen av tjenester. Jungel sier du? nei kanskje ikke for oss som vet om alle disse navnene som Steam, Origin, Gog.com osv., men for folk som ikke har noe forhåndskunnskap finnes det egentlig ingen retningslinjer.

 

PC-spill i dag fungerer med færre komplikasjoner enn før, men så lenge det er en forskjell i forhold til konsoll er det av betydning, og jeg opplever ihvertfall at det fortsatt er en forskjell. Jeg finner meg fortsatt i å saumfare nettet for å få fikset problemer med PC-spill, ikke veldig ofte, men av og til.

 

Det er alle disse små tingene som sammen gjør PC til en mindre egnet plattformer for alle de som kun har lyst til å spille. På konsoll er hele prosessen tilrettelagt fra butikk til lenestol, og det er få forvirrende valgmuligheter, både ved kjøp og bruk.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om jeg er fan av PC-spilling mener jeg denne type råd er ganske idiotiske.

 

I forettning har man et utrykk TCO(total cost of ownership), og selv om man får en like kraftig eller kraftigere pc enn konsoll mangler man alle support mulighetene.

 

Hvis noe går galt, og du sitter der med en hjemmebygget PC, hva muligheter har du hvis du ikke er oppegående nok til å selv feilsøke?

 

Hvis du har kjøpt fra lenovo/hp/dell/m.m. har du vertfall et telefonnummer du kan ringe for å få hjelp uten at det koster 1000,-/timen

 

Hvis ett enkelt spill ikke fungerer på din pc, hva gjør du?

 

Med en pc fra de store levrandørene er du sansyndligvis ikke alene om å ha problemet, men uansett her har man ett problem for PC som en plattform med at sansyndligvis ingen vil ta på seg å løse ett problem som dette.

 

Muligens alienware(Dell) support vil ta på seg noe slikt, noen som har erfaring med alienware support?

 

Alienware pcer er faktisk ikke spesielt dyre her i norge.

 

Unnskyld meg, men det er det dummeste jeg har hørt. Alienware er overpriset tull, det samme gjelder Dell, og du gir folk råd om å kjøpe ferdigbygde PC-er på grunn av support? Nei, huff. Det er alltid mye enklere å google problemet du har for å finne ut hva som er galt, eller hva du må gjøre for å løse problemet. Istedenfor å gå gjennom en support-mølle hvor du først starter hos en som leser opp en checklist, for så å jobbe deg oppover til en som faktisk kan noe.

 

Og hvis du har bygd en hjemmebygget PC, så kan du allerede nok til å feilsøke. Hvis ikke finnes det nok av flinke folk som gledelig hjelper deg på forumer som dette... helt gratis.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men det er det dummeste jeg har hørt. Alienware er overpriset tull, det samme gjelder Dell, og du gir folk råd om å kjøpe ferdigbygde PC-er på grunn av support? Nei, huff. Det er alltid mye enklere å google problemet du har for å finne ut hva som er galt, eller hva du må gjøre for å løse problemet. Istedenfor å gå gjennom en support-mølle hvor du først starter hos en som leser opp en checklist, for så å jobbe deg oppover til en som faktisk kan noe.

 

Og hvis du har bygd en hjemmebygget PC, så kan du allerede nok til å feilsøke. Hvis ikke finnes det nok av flinke folk som gledelig hjelper deg på forumer som dette... helt gratis.

 

Igjen, dette krever ferdigheter svært mange ikke har.

Lenke til kommentar

Det her blir bare tåpelig å diskutere, men du har en manglende forståelse av hvordan situasjonen for utvikling av spill påvirker slutt-resultatet. Som allerede sagt i min første post. Ikke noe av dette betyr at spill på PC eller konsoll er bedre, det betyr bare at de er annerledes. Det er opp til oss som brukere å bestemme hvilke spill-opplevelser vi foretrekker.

 

Teoretisk sett så kan ett hvilket som helst spill bli lagd på en hvilken som helst plattform, men det er ikke realiteten. Forskjellene på plattformene fører til at forskjellige type spill-opplevelser tiltrekkes forskjellige plattformer.

 

Det er visse typer spill som er vanligere på noen plattformer, men det har ingenting med "hardware som leverer spesielle resultater", eller spesialtilpassing til ett sett hardware å gjøre, eller ekslusiver engang, det har med kundegruppen å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Igjen, dette krever ferdigheter svært mange ikke har.

Ingen tvil om at skillet mellom PC og konsoll er mye mindre i dag enn for bare noen år siden, men en skal ikke undervurdere folk flest sin manglende vilje til å sette seg inn i nye ting, og hvor grensen "for avansert, gidder ikke" går.

 

Problemet med PC er fortsatt at det er for mange valgmuligheter. Først må en bestemme seg for en maskin. Her er det ingen klare retningslinjer og en må bare stole på at noen greier å finne en maskin til deg som gjør det du ønsker at den skal gjøre.

 

For hvert spill må en ta hensyn til om maskinen din faktisk kan kjøre spillet. De siste årene har vi vært bortskjemte med at de fleste spill har lave maskinkrav, og kjører greit selv på en medium bra Laptop, men med lansering av nye konsoller vil en igjen se høyere krav.

 

Og hvor skal en få tak i spillene? Noen spill kan kjøpes fysisk, men ellers må en inn i jungelen av tjenester. Jungel sier du? nei kanskje ikke for oss som vet om alle disse navnene som Steam, Origin, Gog.com osv., men for folk som ikke har noe forhåndskunnskap finnes det egentlig ingen retningslinjer.

 

PC-spill i dag fungerer med færre komplikasjoner enn før, men så lenge det er en forskjell i forhold til konsoll er det av betydning, og jeg opplever ihvertfall at det fortsatt er en forskjell. Jeg finner meg fortsatt i å saumfare nettet for å få fikset problemer med PC-spill, ikke veldig ofte, men av og til.

 

Det er alle disse små tingene som sammen gjør PC til en mindre egnet plattformer for alle de som kun har lyst til å spille. På konsoll er hele prosessen tilrettelagt fra butikk til lenestol, og det er få forvirrende valgmuligheter, både ved kjøp og bruk.

 

Det er ett godt poeng, endel orker ikke å sette seg inn i mulighetene, og liker at valget er tatt for de, det er absolutt noe som kan trekke folk mot konsoller. Jeg vet ikke helt om jeg er enig i det med å få tak i spill konkret, da det er noe man lett kan gjøre med fysiske utgaver, akkurat som med konsoll, men resten er utvilsomt en terskel. Og det er jo noe som er individuelt, for meg personlig hadde nok forventet nedetid vært mye større med en x360 enn en PC, men det er ikke nødvendigvis slik for alle.

 

AtW

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men det er det dummeste jeg har hørt. Alienware er overpriset tull, det samme gjelder Dell, og du gir folk råd om å kjøpe ferdigbygde PC-er på grunn av support? Nei, huff. Det er alltid mye enklere å google problemet du har for å finne ut hva som er galt, eller hva du må gjøre for å løse problemet. Istedenfor å gå gjennom en support-mølle hvor du først starter hos en som leser opp en checklist, for så å jobbe deg oppover til en som faktisk kan noe.

 

Og hvis du har bygd en hjemmebygget PC, så kan du allerede nok til å feilsøke. Hvis ikke finnes det nok av flinke folk som gledelig hjelper deg på forumer som dette... helt gratis.

 

Ja, ganske dumt av meg å anbefale folk å gå for en løsning hvor de får hjelp av profesjonelle folk istede for tilfeldige folk på internett :huh:

Lenke til kommentar

Igjen, dette krever ferdigheter svært mange ikke har.

 

Å bygge en PC er like lett som å bygge en Lego. Den første gangen tar det deg kanskje litt ekstra tid, men du lærer mye i prosessen. Det går så og si ikke an å gjøre det feil heller. Etter det vil en PC ikke føles så magisk. Og du kan gjøre praktiske ting for å feilsøke. Ah skjermkortet er altfor varmt, den vifta der går ikke rundt, du kan bytte ut en av komponentene og sette inn en reservedel hvis du har etc etc.

 

Jeg er sikker på at det finnes utallige youtube videoer som lærer deg å sette sammen en PC for første gang. Før i tiden krevde det litt kunnskap og var vanskeligere, pga at du måtte sette cpu jumpers manuelt etc, men i disse dager mener jeg at PC-bygging er så enkelt at det ikke lenger kan brukes som en unnskyldning for å kjøpe et overpriset ferdigprodukt.

Lenke til kommentar

Det er ett godt poeng, endel orker ikke å sette seg inn i mulighetene, og liker at valget er tatt for de, det er absolutt noe som kan trekke folk mot konsoller. Jeg vet ikke helt om jeg er enig i det med å få tak i spill konkret, da det er noe man lett kan gjøre med fysiske utgaver, akkurat som med konsoll, men resten er utvilsomt en terskel. Og det er jo noe som er individuelt, for meg personlig hadde nok forventet nedetid vært mye større med en x360 enn en PC, men det er ikke nødvendigvis slik for alle.

 

AtW

 

Nå skal det jo sies om man først har prakket på folk Steam, så klarer de seg stort sett veldig fint etterpå. Det er bare å komme over denne terskelen som er vanskelig for mange. For enkelte høres det nesten ut som ren magi at man kan koble laptopen til TVen også, og det tar litt tid før mulighetene synker inn.

Lenke til kommentar

Å bygge en PC er like lett som å bygge en Lego. Den første gangen tar det deg kanskje litt ekstra tid, men du lærer mye i prosessen. Det går så og si ikke an å gjøre det feil heller. Etter det vil en PC ikke føles så magisk. Og du kan gjøre praktiske ting for å feilsøke. Ah skjermkortet er altfor varmt, den vifta der går ikke rundt, du kan bytte ut en av komponentene og sette inn en reservedel hvis du har etc etc.

 

Jeg er sikker på at det finnes utallige youtube videoer som lærer deg å sette sammen en PC for første gang. Før i tiden krevde det litt kunnskap og var vanskeligere, pga at du måtte sette cpu jumpers manuelt etc, men i disse dager mener jeg at PC-bygging er så enkelt at det ikke lenger kan brukes som en unnskyldning for å kjøpe et overpriset ferdigprodukt.

 

Greia er jo at veldig mange ikke vil lære. De har ingen interesse av å vite hvordan teknologien fungerer og hvordan de kan løse problemer med den, de vil bare betale for en dings, bruke den, og la noen andre ordne opp om det blir problemer, fortrinnsvis ved å ta den med tilbake til sjappa. Jeg snakket senest i forrige uke med en kollega som ikke ville skaffe seg trådløst nett hjemme, for han var ikke interessert i å betale for at noen skulle innstallere ruteren for ham, og hadde ingen tro på at han ville klare det selv. Selv om dette kanskje høres spinnvilt ut for deg må du nesten akseptere at det er mange som tenker sånn.

 

Selv har jeg ingen interesse av å lære meg hvordan jeg strikker, selv om jeg sikkert kunne laget gensere med bedre passform og til lavere pris om jeg hadde tatt meg bryet.

Lenke til kommentar

 

 

Greia er jo at veldig mange ikke vil lære. De har ingen interesse av å vite hvordan teknologien fungerer og hvordan de kan løse problemer med den, de vil bare betale for en dings, bruke den, og la noen andre ordne opp om det blir problemer, fortrinnsvis ved å ta den med tilbake til sjappa. Jeg snakket senest i forrige uke med en kollega som ikke ville skaffe seg trådløst nett hjemme, for han var ikke interessert i å betale for at noen skulle innstallere ruteren for ham, og hadde ingen tro på at han ville klare det selv. Selv om dette kanskje høres spinnvilt ut for deg må du nesten akseptere at det er mange som tenker sånn.

 

Selv har jeg ingen interesse av å lære meg hvordan jeg strikker, selv om jeg sikkert kunne laget gensere med bedre passform og til lavere pris om jeg hadde tatt meg bryet.

 

Nettopp, derfor har man iOS vs android også. 2 forskjellige grupper med mennesker. Ergo, tror jeg derfor pc og konsoll vil leve side om side i lang tid, frem til vi en dag gjør ting på en helt annen måte.

 

Men må nevnes at ting er ikke helt svart og hvitt heller i denne mølja. Fordi om folk velger å leve uten en gamer pc, så betyr ikke det at det er fordi man ikke gidder å sette seg inn i ting, eller ikke vet noe om pc osv. Mange faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar

 

Greia er jo at veldig mange ikke vil lære. De har ingen interesse av å vite hvordan teknologien fungerer og hvordan de kan løse problemer med den, de vil bare betale for en dings, bruke den, og la noen andre ordne opp om det blir problemer, fortrinnsvis ved å ta den med tilbake til sjappa. Jeg snakket senest i forrige uke med en kollega som ikke ville skaffe seg trådløst nett hjemme, for han var ikke interessert i å betale for at noen skulle innstallere ruteren for ham, og hadde ingen tro på at han ville klare det selv. Selv om dette kanskje høres spinnvilt ut for deg må du nesten akseptere at det er mange som tenker sånn.

 

Selv har jeg ingen interesse av å lære meg hvordan jeg strikker, selv om jeg sikkert kunne laget gensere med bedre passform og til lavere pris om jeg hadde tatt meg bryet.

 

Greit, er med på at noen folk bare vil kjøpe noe og bruke det, og betale noen for å fikse det hvis det går istykker. Dette er ofte også folk som ikke er så nøye på hva de betaler for en vare.

 

Grunnen til at jeg reagerte på det Civilix skrev, var at han mente at det var idiotisk å råde folk til å bygge en PC, siden ferdigbygde PC-er visstnok var et mye bedre alternativ.

 

Jeg mener at det er lurt å råde folk til å bygge PC. Det er enkelt og de vil ikke føle seg like datadumme etterpå. Hvis de ikke har lyst, greit, da finnes det alltids muligheten for å kjøpe en ferdigbygget en. Men å si at det er idiotisk å kjøpe en i deler, skjønner jeg ingenting av. Det beste valget er altså å bare være en ren forbruker som ikke skjønner seg på noen ting?

 

Personlig skulle jeg ønske at det var like enkelt å kjøpe og bygge bil i deler så jeg enklere kunne feilsøke den når det oppstod et problem.

 

Når det gjelder strikking, og hvorfor du ikke strikker dine egne klær, så er vel det heller fordi det tar utrolig lang tid å strikke klær, fordi strikking er en fingerferdighet du må jobbe lenge med å få inn for at det ikke skal ta lang, lang tid (Nå er ikke strikka klær alltid så pene heller hehe). Men jeg ser poenget ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...