Lyspaere Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Hei Tenker å kjøpe meg ett systemkamera med utskiftbart objektiv. Grunnen til at jeg vil ha utskiftbart objektiv er at jeg er helt ny på dette og trenger noe jeg kan "vokse" med. Kameraet skal brukes nå som jeg flytter til USA for ett år og ønsker å dokumentere mitt opphold. Det er mao viktig at det er lett å dra med seg på turene og at det ikke blir ett ork og ett slit å ha med seg. Vurderer sterkt Sony NEX-5R, da dette er billig (ca. 3500,-), men Sony NEX-3 ser mindre ut og er derfor lettere å ha med seg til 500,- mindre. Jeg ønsker jo ett best mulig kamera og det er derfor jeg heller mot 5R, men samtidig ser det ut til at 3'ern er lettere å dra med seg. Noen med erfaringer? Hvordan er de i værsammenheng? Duskregn, vind osv? Takker for svar. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Nex-f3 (regner med at det var dette du tenkte på som alternativ?) er litt mindre enn nex-5r, men det vil nok være litt mer knotete å holde i. Da jeg var innom butikken og testet begge så fant jeg raskt ut at det var betydelig bedre å bruke 5r enn 3n. Bildekvaliteten vil være ca. den samme uansett hvilket du velger. Har du vært innom en butikk for å holde på kameraene? Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 1. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2013 Har ikke vært innom butikk enda for å holde kameraene. Burde kanskje gjøre dette før jeg bestiller. Heller nok mot 5R ja. Virker godt selv med medfulgt objektiv. Jeg er jo som sagt helt ny på dette og trenger derfor tid til å lære alt, og 5R virker som bra nok + litt mer. Men hvordan er værbeskyttelsen på kameraet? Tror dere det blir klundrete å ta med seg på f.eks. en fjelltur? Lenke til kommentar
3irik Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Værbeskyttelse kan jeg nok ikke svare noe bedre enn google på, men jeg vil på det sterkeste anbefale å kjenne på kameraet selv før du kjøper! I mine hender føles 5r best, men i dine hender kan det godt hende at 3n er bedre! Bildekvaliteten vil nesten være identisk, så det viktigste er nok hva du føler Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg har hatt NEX-5N og det solgte jeg etter tre uker. Flott kamera på alle måter, men den medfølgende 18-55 objektivet imponerte meg ikke. Dessuten ble jeg aldri fornøyd med landskapsbildene jeg tok med dette kameraet, og ta tenker jeg på detaljgjenngivelsen av ting langt borte. Mulig jeg var uheldig med mitt eksemplar, men det blir nok uansett ikke noe NEX på meg igjen. Så sant ingen overbeviser meg om at jeg har vert uheldig med RAW filer jeg kan titte på Det skal sies at jeg er svært kresen når det kommer til bildekvalitet og mange vil nok kanskje ikke legge merke til skavankene jeg finner i bildene. Jeg setter meg selv på repeat her og anbefaler et av Fujifilm sine kameraer (X100S/X-E1/X-Pro1) hvis du skal ha noe kompakt og allsidig som i mine øyne knuser NEX-5 på bildekvalitet. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Gå for NEX-6 om du kan strekke deg litt til, det er i mine øyer det ultimate speiløse kamera. Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 1. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2013 NEX 6 koster for mye (5000-6000). Tror ikke jeg kommer til å slite med det samme som BjerkneZ, da jeg er helt ny i dette. Hvordan er Samsung sine nye smartkameraer? Noen med erfaring? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Har også hatt Samsung NX210 (kjøpte dette rett etter jeg hadde NEX) og dette synes jeg ga bedre bildekvalitet, men heller ikke dette var imponerende. Solgte derfor dette også, og kjøpte meg deretter Sony RX100. Fortsatt ikke fornøyd.... Så kjøpte jeg X100 og jeg ble frelst En Fuji X-E1 eller X-Pro1 hvis du vil ha optisk søker ville jeg helt klart valgt fremfor NEX og NX210. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Når det gjelder værtetthet, så er det kun to speilløse kameraer som er det - Olympus OM-D E-M5 og Panasonic GH3. Og de er ikke i den prisklassen du indikerer. Duskregn kan du holde unna ved å bruke en paraply eller en plastpose; vind er ikke et problem annet enn for lyden ved video-opptak. Jeg er enig i at Sony NEX-6 er saken hvis du skal gå for Sony. Kameraer som er i din prisklasse, og er verdt en vurdering, er Canon EOS M, Nikon V1, Olympus E-PL3 og Panasonic GX1. Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Så kjøpte jeg X100 og jeg ble frelst En Fuji X-E1 eller X-Pro1 hvis du vil ha optisk søker ville jeg helt klart valgt fremfor NEX og NX210. Jeg ser at Fuji gjør det tildels veldig godt i tester. Bildekvaliteten er helt på topp. Noe som går igjen er at den sliter med autofokus ?? Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Hvis du vurderer fuji, sjekk denne videoen her. Skikkelig arbeid. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg ser at Fuji gjør det tildels veldig godt i tester. Bildekvaliteten er helt på topp. Noe som går igjen er at den sliter med autofokus ?? Det kommer ann på hva du er vant til fra før med tanke på autofokus. X100 funker veldig bra i gode lysforhold med tanke på autofokus, men kan slite litt noen ganger hvis lyset er dårlig. X100S er bedre og jeg tok flere bilder i dunkle lokaler i helgen som var og den funket som bare det. Er du kun vant til autofokusen til feks. 5D MK III så vil du så klart bli skuffet. 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Ifølge testen til Akam har X100S fått orden på autofokus ja. Prisen på herligheten var nok ikke så hyggelig. Dessuten vil jeg helst ha mulighet for utskiftbar optikk. Får bare håpe på at de får orden på autofokus i de litt lavere prisklassene ( 5 - 6000,- ) etterhvert. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 X-E1 bør vel være et godt valg? Tror ikke du skal ta det med autofokusen så tungt før du har testet den selv. De fleste Japan Photo butikker har en X-E1 på lager (tror jeg) og tester du den inne i lokalene dems så får du en god indikasjon på hva du mener om autofokusen. Ikke ta for gitt det tester skriver, men prøv ut litt selv. NEX-6 er jo et kamera som har vunnet en drøss med tester og fått mye god omtale. Personlig liker jeg det ikke spesielt godt i det hele tatt. Det kommer litt ann på hvilke egenskaper du vil at et kamera skal ha. Hvis svaret ditt er "alle egenskaper" så blir det dyrt. Alle kameraene til Fuji er veldig gode på hver sin måte. Hvis du ikke MÅ ha optisk søker, men klarer deg med elektronisk, så test ut X-E1. Denne skal så vidt jeg husker ha noe raskere autofokus en storebror. (Mulig jeg tar feil...) 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg har nå sjekket tester på nettet angende Nex6 vs X-E1. Det virker som om de fleste ikke er helt fornøyd med JPEG filene til Nex6. RAW filene er derimot helt på topp. X-E1 virker derimot til å være knallbra på både JPEG og RAW. X-E1 er ganske stivt priset , med ca 7000,- bare for huset. _____ Jeg har store forhåpninger til X-M1 Fuji påstår at de har fått orden på autofokuset. Det sitter samme sensor som i de dyrere modellene. Den ser også ut til å være ganske aggresivt priset. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Vil seriøst anbefale å dra og prøve å klå på husene - det er en hel del forskjeller i betjening - du bør ha førstehåndserfaringer av hva du liker. 2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Det kan du være sikker på at jeg vil gjøre ... Vil bare prøve å hente inn så mye informasjon som mulig før jeg kjøper... Lenke til kommentar
RambaZamba Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Hvis størrelse har noe å si blir NEX 5R eller NEX 6 sammen med 16-50mm det mest kompakte du kan få med APS-C sensor. Jeg selv vurdere NEX på grund av størrelsen, men er litt usikker på om menu struktur og aspec ratio 3:2 er så bra. Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Det kan du være sikker på at jeg vil gjøre ... Vil bare prøve å hente inn så mye informasjon som mulig før jeg kjøper... Har du tenkt å kjøep flere linser er speilløst et veldig bra valg. Skal du uansett klare deg med den 3x zoomlinsen som vanligvis følger med kan du komme vel så bra ut av det med et godt kompaktkamera. Sony RX100 er det jeg tenker på først og fremst, men det finnes en ny og litt forbedret versjon som heter RX100 Mk II (ikke sikker på eksakt riktig navn), men det blir også dyrere. Av speilløse må du tenke deg om du er interessert i søker eller om du klarer deg med LCD-skjermen på baksiden. NEX-6 har søker innebygd så skal du først ha søker vil du totalt sett sannsynligvis komme billigere unna enn NEX-5R + søker. NEX-3N virker som et veldig bra kamera, men tror ikke det kan utstyres med søker. Når det snakkes om forskjeller i bildekvalitet må du være klar over at for de fleste "vanlige" bilder er alt du får kjøpt i dag av speilløse veldig bra. Noen vil takle enkelte situasjoner (som lite lys) bedre enn andre, men så spørs det hvor mye det er verdt for deg å ha et kamera som er litt bedre på noen av bildene? Er det ikke superviktig vil jeg si det er vel så bra å se seg ut noen akseptable modeller og se etter gode tilbud på disse enn å låse seg til en modell. Alternativt let etter gode tilbud og se om disse passer bra nok til dine krav. Å finne "det rette" kameraet på første forsøk er vanskelig og mange av de mest erfarene på forumet her har sikkert byttet et titals ganger i jakten på det perfekte. Så jeg tror at det er viktig å finne noe som er rimelig bra, kjøp det og bruk det. Da finner du ut om det er noe som mangler, kanskje det du kjøper nå blir byttet ut om et par år, kanskje interessen dabber av og kanskje du vil ha noe mye mindre - eller mer avansert hvis interesen tar av. Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Jeg sitter på et kompaktkamera fra Fuji nå , så et nytt kompaktkamera som f.eks RX100 blir nok ikke aktuelt for min del. Hadde i utgangspunktet tenkt meg Sony Nex6. Nå ser det nesten ut til å bikke over til fordel Fuji. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå