Gå til innhold

Hvor kan man søke rådgivning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk er at studierådgivninga som du får på skulane er svært dårlig. Du får god hjelp til kva linjer du skal søke på dersom du har bestemt deg for eit yrke, men dersom du ikkje har bestemt deg så får du ikkje så mykje hjelp.

Eg syntest også at det var gjennomgåande lite kunnskap om kva dei forskjellige yrka hadde som arbeidsoppgåver og korleis arbeidsmarkedet for det yrket var. Spørsmål som du ikkje får gode svar på er f.eks, kva gjer eigentleg ein ingeniør? Eller er det eigentleg lett å få jobb som bibliotekar?

Men når det er sagt så er det ein god start, kanskje er du ein av dei heldige som har ein flink rådgiver på din skule?

Det finnes også diverse tester på internett som du kan ta. Ikkje alle er like gode, men kanskje gir det deg ein peikepinn.

Den øverste som kom opp når eg søkte var denne: http://www.studentum.no/EducationTest/Start/8

Denne stemmer overraskande godt iforhold til det yrket eg endte opp med, men kun i grove trekk.

Dette blir sjølvsagt ikkje så veldig nøyaktig sidan enkelte av spørsmåla er svært ledande.

PS, det er ikkje nødvendig å oppgi epostadressen på denne sida, funka heilt fint å berre skrive noke i feltet for å komme vidare.

Så mitt råd er å fyrst sjå om du får hjelp på skulen, deretter tar du nokre testar på internett for å finne ut kva type yrke du foretrekker. Deretter bør du prøve å få kontakt med personer som jobber innanfor dette fagfeltet for å få meir detaljar.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet jo hva jeg skal gå da. Det jeg i hovedsak er ute etter er hvordan jeg på best mulig måte kommer inn. Skal gå HMS-ingeniør på HSH, kom ikke inn på tress kurs nå til sommeren selv om jeg var meget nærme. Tror jeg skal komme inn på TRESS neste år, men tenker uansett og ta R1 R2 + fysikk, tenker å søke offentlig på HIB på forkurset deres til vårhalvåret, også om jeg ikke kommer inn der ta det privat, men hvor er det da best/rimeligst og ta det? Nettkurs eller klasseroms undervisning?

Lenke til kommentar

Det er rimeligst å ta det på nett, men om dette er noe som er til å anbefale er en annen sak, vet det kan være vanskelig å gjøre ting seriøst over nett.

Det finnes skoler som Akademiet, som er privatskole lokalisert flere steder i Norge, hvor man har mulighet til å ta disse fagene på dag eller kveldstid, hvor fagene blir holdt 1 gang i uken over et halvt semester. Dette koster da penger, hvor fagene du skal ta ligger på rundt 10,000kr stk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...