Epsy Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Litt spesielle krav til laptop på I&IKT studiet. Å finne en som passer er ikke alt for vanskelig, men vil helst ikke kjøpe noe som i en prisklasse over 7000. Følgene er minstekravene: Skjermoppløsning: Kommer an på størrelsen på skjermen, men 1900×1200 er det beste. 1600×1050 eller 1600×900 vil også fungere. 1200×800 er tilstrekkelig for emner i 1. årskurs. Minne: Minimumskrav 4GB. Grafikkort: Nvidea GC med anbefalt 512 minne foretrekkes. Evt. andre grafikkkort for CAD system (ATI etc) med anbefalt minne er også greit. 256 minne vil nok også fungere. HD: Minimumskrav 7200RPM, SSD anbefales. Operativsystem: Windows 8, 7 eller XP. Treknappsmus er nødvendig. Noen som kan hjelpe? Er 7200RPM på harddisken veldig viktig? Takker på forhånd! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) 1920x1200 oppløsning på bærbarskjermer finnes nesten ikke lengre, og de som finnes er i langt høyere prisklasser enn det du har i budsjett. Samme med 1680x1050. 5:4 dimensjonen er så og si borte, det er 16:9 over stort sett hele fjæla. Unntakene finner du først og fremst i Apple-maskiner. 7200rpm: I de tilfellene laptopen ikke kommer utstyrt med SSD, er harddiskene som sitter i som regel av 5400rpm typen. Hvor viktig 7200rpm er kan jeg ikke hjelpe deg med, men jeg antar at minimumskravene er der av en grunn? Din beste fremgangsmåte er å finne en laptop som tilfredsstiller kravene, med unntak av harddisk. Så kjøper du en SSD og setter inn selv. Denne er et ok valg innenfor budsjettet. Intel's nyeste prosessorgenerasjon, integrert skjermkort som tilfredstiller kravene (de som er oppgitt er i grunnen litt antikverte; det er for eksempel knapt noe moderne skjermkort som har så lite som 256 eller 512 Mb minne ..). Så kjøper du en passende SSD ... jeg foreslår en Intel 335 eller Samsung 840 i 180-256 Gb størrelse, og setter den inn selv. Budsjettet ditt er et par tusenlapper for lite til å få tak i noe som passer glimrende ... som f.eks denne her. Endret 1. juli 2013 av thomit Lenke til kommentar
Epsy Skrevet 1. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2013 Takker for konkrete forslag (inkludert SSD)! Har sett på noen Asus modeller som virker greie, utenom harddiskene. Skal sende en email og spørre. Mmja, har sett på Xishan, frister! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Det er ikke så mye å foreslå da utvalget i maskiner med den nye prosessorserien er litt magert enn så lenge. Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Det er ikke så mye å foreslå da utvalget i maskiner med den nye prosessorserien er litt magert enn så lenge. Vet du om det kommer noe nytt i løpet av sommeren? Regner med du må ha laptoppen innen studiestart, så det kan jo være en ide å utsette kjøpet to måneder for å se om prisene faller litt og om det kommer noe nytt du vil ha. Begynner du i første eller? Hvis du gjør det så er det en rolig start, og du klarer å få gjort alt av IT ting du trenger på datasalene. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Alle produsenter vil oppgradere alle sine modeller med den nye generasjonen prosessorer (og skjermkort) utover sommeren/høsten. Eller de fleste modeller i alle fall - noen kommer sikkert til å fases ut helt. Foreløpig liste over laptoper med den nye generasjonen hardware som er lagt ut for bestilling på forhandlernes nettsider. Endret 1. juli 2013 av thomit Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Det vil komme mange flere maskiner med Haswell i løpet av sommeren. Det ser ut som at de fleste modellene vil bli lansert i 3. kvartal, som vi jo nettopp er i nå. Endret 1. juli 2013 av Aerow Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Slenger meg på denne tråden, selv om det kanskje ikke akkurat blir det samme. Er ute etter en maskin som kan brukes til det meste. Men primært skal den/må den fint tankle Adobe CS pakka, InDesign, PhotoShop etc. Trenger ikke nødvendigvis være stor skjerm, da jeg kobler til ekstern da jeg jobber skikkelig. Vil gjerne ha nyeste prosessor fra Intel, og SSD. Sef HDMI, til ekstern skjerm. Budgettet er ikke alt for stort dessverre, helst under 5000. (har dessverre ikke skjønt helt hvordan jeg ser om det er haswell eller ikke da jeg leser om maskinene) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Listen over de som har kommet er to poster lengre opp. Haswellprosessorer starter med et 4-tall i modellnavnet; i3/i5/i7-4xxx. Endret 1. juli 2013 av thomit Lenke til kommentar
Epsy Skrevet 2. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) http://www.ntnu.no/t...itenskap_og_ikt Begynner du i første eller? Hvis du gjør det så er det en rolig start, og du klarer å få gjort alt av IT ting du trenger på datasalene. Jepp! Da tar jeg det med ro inntil videre :-) Endret 2. juli 2013 av Epsy Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 http://www.ntnu.no/t...itenskap_og_ikt Jepp! Da tar jeg det med ro inntil videre :-) Som du ser så står det at de legger til rette for bruk av egen bærbar, ikke at du må ha det Så anbefaler at du spør litt rundt etter skolestart. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Listen over de som har kommet er to poster lengre opp. Haswellprosessorer starter med et 4-tall i modellnavnet; i3/i5/i7-4xxx. Takker for svar, men er det noen ferdige som er og anbefale? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Takker for svar, men er det noen ferdige som er og anbefale? Som du ser er billigste maskin med Haswell dyrere enn "helst ikke over 5000". Skal du legge til SSD, blir det enda en tusenlapp dyrere. Bortsett fra det vil samtlige maskiner kunne kjøre det du vil at de skal kjøre. Jeg har ikke sjekket nøye om alle har HDMI, men jeg blir meget forbauset hvis det skulle vise seg at det finnes en maskin uten. Endret 2. juli 2013 av thomit Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Takke for svar igjen. Ser hva du mener, titte litt nærmere og se hva man ender opp med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå