Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det mulig å betale for data til iPod?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å kjøpe en iPod fordi jeg vil betale for streaming istedet for å kjøpe musikk, men så langt jeg har sett, så finnes det bare wifi og dette vil ikke fungere med at jeg trenger fullstendig tilgjengelighet til musikktjenesten uansett hvor jeg er hen. Derfor lurer jeg på om det er mulig å betale for data til iPod? Eller er mobil som hotspot den eneste veien å gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker på å kjøpe en iPod fordi jeg vil betale for streaming istedet for å kjøpe musikk, men så langt jeg har sett, så finnes det bare wifi og dette vil ikke fungere med at jeg trenger fullstendig tilgjengelighet til musikktjenesten uansett hvor jeg er hen. Derfor lurer jeg på om det er mulig å betale for data til iPod? Eller er mobil som hotspot den eneste veien å gå?

 

Du kan kun streame og synkronisere spillelister så lenge du er påkoblet wifi, men ettersom iPod ikke har noen 3G (eller andre mobilnettverk)- funksjon vil du ikke kunne ha noe eget dataabonnement til denne.

Lenke til kommentar

Ja i bunn og grunn.

Du trenger en enhet som kan ta ett simkort, m.a.o en telefon.

 

Det som kan være en løsning er å kjøpe en billig android-telefon ala noe slikt eller lignende, skaffe deg ett data-tvillingkort (du har ikke sagt noe om hvilken operatør du bruker, så går ut fra telenor). Last ned Spoitfy/Wimp applikasjonen til denne enheten og bruke den slik du ønsker med streaming og synkronisering av spillelister når du er ute på farten.

Lenke til kommentar

hvis telefonen støtter hotspot deling av internettforbindelse, så er det nærmest gitt at dette er en smarttelefon - og da kan man vel like gjerne legge inn applikasjonen for spotify/wimp der uten å gå via en tredje enhet?

 

Edit; For å besvare aklla's spørsmål; Spotify støtter Apple IOS (Dvs Ipod touch, iphone, ipad) Windows Phone, og Android OS på bærbare enheter. Dvs at du må ha en enhet som har denne programvaren liggende som operativsystem - pr idag er det meg bekjent kun ipod Touch som har dette av mp3-spillerne, men da har man ikke muligheten til streaming uten å være påkoblet ett trådløst nett.

Endret av JonasPB
Lenke til kommentar

hvis telefonen støtter hotspot deling av internettforbindelse, så er det nærmest gitt at dette er en smarttelefon - og da kan man vel like gjerne legge inn applikasjonen for spotify/wimp der uten å gå via en tredje enhet?

Absolutt :)

Nevte ikke det da du allerede har sagt det.

 

Merk at vi skrev innleggene våre samtidig, jeg så ikke at du hadde nevt muligheten for å bruke nettet fra mobilen.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på å kjøpe en iPod fordi jeg vil betale for streaming istedet for å kjøpe musikk, men så langt jeg har sett, så finnes det bare wifi og dette vil ikke fungere med at jeg trenger fullstendig tilgjengelighet til musikktjenesten uansett hvor jeg er hen. Derfor lurer jeg på om det er mulig å betale for data til iPod? Eller er mobil som hotspot den eneste veien å gå?

 

Jeg bruker en iPod Touch 5. gen 64 GB. Stort sett bruker jeg Wi-Fi og på reiser bruker jeg tethering fra en Androi Android-telefon til 1295 kr med mobilt bredbånd simkort. Begge har jeg i et praktisk veske for små 2,5" HDD. For å unngå at de gnisser mot hverandre har jeg det gummifyllet som var med vesken mellom enhetene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Mulig det bare er meg, men eg skjønner ikkje poenget med enheter som iPod lenger, når du kan gjøre alt med en smarttelefon, enten det no er en iPhone eller en Androidsak. :hmm:

 

iPod Touch er genialt til å se filmer og høre musikk på reiser. Man kan også streame video fra FTP-server.

 

Fordi en iPod Touch 5. 64 GB til 3.190,- bortsett fra ringingen (som jeg aldri bruker fordi alle mine forbindelser har Skype) gjør det samme som en iPhone til 8k borsett fra at den er 5k rimeligere. Siden jeg har tilgang på Wi-Fi 95% av tiden gjør det meg ikke noe å ha nett fra en rimelig Android-telefon eller en router for mobilt bredbånd de siste 5%.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

<snip>

 

Forsåvidt mange gode poenger der :thumbup:

 

Men eg har mange kontakter som ikkje bruker Skype, og er ofte utenfor WiFirekkevidde. Då vil eg helst ha en dings som kan gjøre alt, heller en flere dingser som gjør litt. For meg er en smartphone det opplagte og eneste valget.

Lenke til kommentar

Ska fungere fint det.

Men, hvorfor ikke droppe iPoden, sette headsettet rett i mobilen og streame med den?

 

Fordi alle mobiltelefoner jeg har brukt har elendig med batterikapasitet allerede når jeg ikke bruke den, så snart jeg skrur på nettverket eller spiller med den, så tappes den raskt for strøm. Ikke bare det, å opprette og komme seg inn til spillelister skal tydeligvis ikke være en enkel sak. På flere av mobilene jeg har brukt, så nekter sangene å forbli i de spillelistene og istedet deler seg heller opp i flere album når jeg kobler den av PC-en og sjekker. Enda verre er det at når jeg spiller av en sang og vil tilbake til spillelisten, men så havner jeg helt tilbake til menyen. Jeg er 100% fornøyd med iPod-en min og aldri hatt en eneste teknisk feil eller antydninger til det, som faktisk er første gang jeg har opplevd med elektronisk apparat.

Men jeg hadde fullstendig glemt bort at man kan høre på spillelister fra Wimp eller Beat offline, så da trenger jeg ingen trådløs forbindelse.

Lenke til kommentar

Hvis TS har dårlig erfaring med batterikapasitet på smartmobiler (hvem har vel ikke det..) så vil opplevelsen bli enda dårligere hvis smartmobilen brukes som hotspot (tethering). Mobilen må jobbe ekstra for å strømme data til iPoden og det suger strøm. En dedikert 3G/4G lommeruter har muligens bedre batteritid men som nevnt over, da får du enda en enhet å drasse rundt på.

 

Offline modus hvor du har lagret musikken på iPoden på forhånd er vel det beste? Med en akseptabel kvalitet på musikken går det fort mange GB og dataabonnement i Norge er fremdeles dyrt (imho.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...