Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg arbeider med et forprosjekt for å sette opp 70 maskiner som skal plasseres ut hos en butikk kjede.

Med en lisenspris på ca 1500 pr maskin med WIN2000pro så er det fristende å leke litt med tanken om en tilpasset Linux distro som et rimeligere og kanskje bedre alternativ.

Maskinen skal kun ha følgende funksjoner:

- Koble seg til internett via ISDN eller ADSL.

- Gi brukeren tilgang til en web-browser.

Er også interessert i et eget design på Linux distroen. Noen her som har erfaring med det?

Jeg er på jakt etter tips og informasjon om hvorvidt dette er mulig å gjennomføre, eller om det allerede finnes Linux distroer som egner seg?

Er også på jakt etter samarbeidspartner for levering/oppsett av hardware hvis noen er interessert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan det være en fordel å høre med linpro, som har veldig god kompetanse på linux /distribusjoner.

Vil uten tvil virke mer seriøst i et prosejkt enn en egensnekret ditsro. (Hvis jeg da kan anta at du ikke benytter en allerede eksisterende dirsto)

Vel det var mine 14.59 øre (eller 2 cent som man sier over dammen)

Lenke til kommentar

Er også interessert i et eget design på Linux distroen. Noen her som har erfaring med det?

Hva snakker du om her egentlig?

"Eget design", hva forsøker du å formidle med det?

Du har vel KDE og gnome som folk pr. idag kan være fornøyde med av _window manager'e_.

Har du i det hele tatt forsøkt linux selv, eller spør du "for din syke mor" :wink: ?

Lenke til kommentar

Du har vel KDE og gnome som folk pr. idag kan være fornøyde med av _window manager'e_.

Har du i det hele tatt forsøkt linux selv, eller spør du "for din syke mor" :wink: ?

Poenget er at disse maskinene blir "sponset" og da hadde det vært en bonus for de som betaler at også selve OS'et har deres farger/logo etc.. Dette kan sikkert fungere ok med egne skrivebordsbakgrunner etc.., men det jeg egentlig mente er vel en form for "front-end" som kun gir brukeren et par enkle valg. Noe i samme stilen som en HTPC front-end.

Ser for meg at dette bør kunne lages i f.eks Perl, html, etc.. som lastes ved oppstart.

Og JA jeg bruker Linux, men primert Debian på mine web-servere. Jeg har testet Gnome og KDE, men synes de blir for "vanskelige" i bruk for målgruppen, som er 30-40 år og data-ukyndige.

Lenke til kommentar

Hva snakker du om her egentlig?

"Eget design", hva forsøker du å formidle med det?

Overkjekk? :smile: -- nok om det.

Har syslet litt med tanken på en egen distro, en knøttliten en, som inneholder kun mine prefererte programmer (f.eks mozilla, KSirc og K-Mail - f.eks).

Dette burde kunne la seg gjøre relativt enkelt siden Linux faktisk er ganske enkelt bygd opp, som en løk omtrent? lag på lag utenpå kjerna, ta en hvilken som helst distro (kildekoden ass..) og lugg bort alt du ikke vil ha, og du sitter igjen med de programmene du var ute etter, endre grafikk, evt skriv om f.eks Gnome, og vips du er der, krever noe jobb og en hel del kunnskaper om programmering, men er ikke umulig.

Linux From Scratch kunne for eksempel være en lur plass å starte... :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...