blinc Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Men hvor er det i forhold til Android? Ehh, android er ikke offisielt til x86. Kun gutteromsprosjekt. Altså, android har en andel på 0,00001% Lenke til kommentar
G Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Tja, det er kanskje ikke så rart at bedrifter sitter og tviholder på XP. Når Windows 7 kom husker jeg fremdeles mange bedrifter som fortsatt satt på programvare som kjørte enten på dos eller en tidlig windows versjon. Viljen til å investere i ny programvare er ofte lav og i mange tilfeller er det også en stor redsel for å måtte forandre på arbeidsrutinene og eller gå igjennom en opplæringsfase. Men sannheten er at når investeringen er et par tusen kroner og opplæring på kanskje 8 - 16 timer på de ansatte til fordel for at man får gjort oppgavene mer effektivt og kjappere så er det litt snodig at bedriftene ikke bryr seg om dette. Sikkerhetsmessig har jo også et oppdatert Os svært mye å si og det er jo tonnevis med sikkerhetshull på XP som i dag utnyttes som bare det. Microsoft har dessverre rotet det til ordentlig med Windows 8 , de slapp en upolert utgave som kanskje fungerer helt greit til "nye brukere med touch enheter" mens tidligere brukere ble både frustrert av for mange endringer uten noen god opplæringsopplegg og ting som ikke fungerte når det burde ha fungert. Personlig stortrives jeg med windows 8 men jeg har også tilpasset det til mitt bruk. Kona liker det også bedre enn Windows 7 men dette har igjen med at jeg har hatt muligheten til å forklare hvordan det brukes. Vil OS'et, det nye Windows 8 tilføre noe som helst effektivitetsgevinst selv etter endt opplæring? Jeg har mer tro på at sprekere hardware kan gi litt bedre effekt enn et nytt OS. Den største effektiviteten kan man oppnå på hvordan oppgaver løses, og hva tiden disponeres på. Treg hardware er ofte irriterende nok, og kan kanskje ikke alltid gis skylden for ineffektivitet. Men enkelte ganger om man river seg i håret over tidlig 2000-talls hardware så kanskje.. Operativsystemet Windows har vært ganske brukbart siden Windows 2000, kanskje med unntak av Vista som jeg synes var ganske dårlig opplevelser. Samt at Windows 7 arvet bittelitt av Vista mølet. Vi er vant med Windows som plattform de fleste av oss, så noen stor nyvinning tror jeg ikke på om man får servert en ny variant Windows. Men, igjen dersom det er noe spinn hakkende galt med det du bruker av OS'et så gir det irritasjon og gjerne enda værre ineffektivitet enn med den kjipe trege hardware'n i brukeropplevelse. Fæl software kan absolutt i enkelte tilfeller være syndebukken til ineffektivet. Man kan jo ta Windows 3.x, tidlig Windows 95, og litt på Windows 95 den utviklede, og litt på Windows 98, og skrekk og gru Windows Me, samt nevnte Vista som tar seg noen litt for lange tenkepauser. Endret 1. juli 2013 av G Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Ehh, android er ikke offisielt til x86. Kun gutteromsprosjekt. Altså, android har en andel på 0,00001% Hvorfor i all verden gjør du den kunstige begrensningen til x86? Bare for å vri tallene over i "din" favør, hva nå enn du er ute etter i diskusjonen? Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 "Den som ler sist, ler best" .... 5.1% ... Harr. Harr. Jeg fikk Win8 kastet etter meg da jeg kjøpte Zenbook`en min i Japan i Mars i år. Første jeg gjorde var å fjerne det og installere Ubuntu / Win7 i dualboot. Hovedårsaken var fordi det var Win8, men jeg forstår også svært lite når OS`et er på japansk Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Ehh, android er ikke offisielt til x86. Kun gutteromsprosjekt. Altså, android har en andel på 0,00001% MS sitt lille ubetydelige halmstrå i en globalisert og fragmentert IT verden. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Det tar fremdeles opp hele skjermen Prøv Win+Q/W/F (Q = Programmer, W = Innstillinger, F = Filer). Blir litt koseligere da. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Hvorfor i all verden gjør du den kunstige begrensningen til x86? Bare for å vri tallene over i "din" favør, hva nå enn du er ute etter i diskusjonen? Lol. Har du lest artikkelen? Det er ganske tydelig at det er snakk om x86 når OS'ene i kakediagrammet er OSX, Windows og Linux/Annet. Hvorfor skal du blande hummer og kanari? Hvis det var blanding av alle platformer hadde tallene i artikkelen vært helt annerledes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 hvordan blir det registrert om man for eksempel har ett OS som "host", men gjør det meste i et VM som har et annet OS? Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hmmm... Det er jo mye som skrives her som er fryktelig irrelevant for disse tallene. "Jeg har ubrukte lisenser", "Jeg har installert nytt(/gammelt) OS", "Jeg har flere ubrukte PCer med andre OS" og salgstall. Det gjøres jo klart at dette er fra Net Marketshare. Og ja, W8 har ikke passert hverken XP eller W7, men det hadde ingen heller forventa når det er gått mindre enn ett år. Og W8.0 kommer selvfølgelig aldri til å kunne konkurrere med W7 og XP, da den til og med blir oppgradert til W8.1 fortere enn Service Packs har kommet ut til de tidligere OS. Men hvis de bruker W8 som en fellesbetegnelse på nivå med at XP er fellesbetegnelse for sine Service Packs, så vil jeg tro den vil kunne konkurrere om to år til, eller noe. W8 har sannsynligvis tatt igjen hele OSX iløpet av året (i hvert fall om det er en trend at W8 stiger 1 prosentpoeng på en måned, slik det var tilfellet mellom mai og juni. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Og ja, W8 har ikke passert hverken XP eller W7, men det hadde ingen heller forventa når det er gått mindre enn ett år. W8 har hatt langt gunstigere introduksjonspriser enn både XP og W7. Jeg kunne tenkt meg en underbygging av påstanden at ikke man forventet/skulle kunne forvente at W8 passerer XP når W7 kunne gjøre det "lett" mens XP var en generasjon mindre utdatert. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 W8 har hatt langt gunstigere introduksjonspriser enn både XP og W7. Jeg kunne tenkt meg en underbygging av påstanden at ikke man forventet/skulle kunne forvente at W8 passerer XP når W7 kunne gjøre det "lett" mens XP var en generasjon mindre utdatert. Ja, W8 er billigere, men det tok W7 så godt som 3 år å passere XP, det er bare 10 måneder siden... Jeg vil også påstå at det W8 tar igjen i pris, stiller W8 dårligere på omtale. W7 ble hyllet da den kom, som det Vista skulle ha vært, og det var ikke mye negativt rundt W7. Den ble omtalt som den nye XP, osv. W8 har derimot slitt i motbakke, siden de introduserte et nytt grensesnitt. I tillegg har ikke W8 medfart i PC-salget, slik W7 hadde. Jeg mener det er mange grunner til at å forvente at W8 skulle passert W7 og XP innen et år er direkte urealistisk, men størst av dem er allikevel tidsperioden. Å oppnå minst 20% markedsandel på under et år (for å passere ett av OSene ved å kun stjele fra den ene) er en rimelig urealistisk forventning. Selv om det er et billigere OS. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Hovedårsaken var fordi det var Win8, men jeg forstår også svært lite når OS`et er på japansk Windows 8 er forøvrig multilinguistisk, så du kunne installert en norsk/engelsk språkpakke om du bare klarte å få opp nettleseren. Kanskje litt sent å gjøre oppmerksom om dette nå først. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Jeg vil også påstå at det W8 tar igjen i pris, stiller W8 dårligere på omtale. W7 ble hyllet da den kom, som det Vista skulle ha vært, og det var ikke mye negativt rundt W7. Den ble omtalt som den nye XP, osv. W8 har derimot slitt i motbakke, siden de introduserte et nytt grensesnitt. Helt riktig. Windows 8-forkjemperene forsøker å få det til å framstå som om at det alltid er motstand mot nye versjoner, men Windows 7 fikk klokkeren himmelsang når den kom, bortsett fra et og annet punkt i lisensen - som ble korrigert før release. Windows 8 fikk derimot elendige tilbakemeldinger, også på Amazon på et så tidlig tidspunkt at kun endringskåte early adaptors hadde fått det installert og vurdert og kunne slakte det. Men det er vanskelig å vurdere effekten av lav pris. Jeg selv oppgraderte både Vista- og W7-maskinen min på grunn av den lave prisen. Vurderingen min da var at før eller senere kom jeg til å oppgradere uansett, kunne like godt gjøre det mens det var rekordbillig. Da var jeg absolutt klar over at Windows 8 hadde et grensesnitt jeg vurderer som problematisk, men igjen, min vurdering er at det kommer til å forbli sånn og jeg kunne likegodt komme i gang med tilvenningen. Endret 2. juli 2013 av tommyb Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 I denne debatten er det mange som glemmer at man måtte vente på SP 2 til XP før den var stabil. Før det var det et skikkelig ustabilt møkkasystem og en slet med mye mer enn at brukergrensesnittet var uvandt. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg ventet aldri på SP2 til XP før den var stabil, så det kan jeg ikke glemme. Etter fadesen Windows Me, var XP ganske så mye bedre. Men klart, Windows 2000 var en av de virkelig gode versjonene, så XP hadde endel å måle seg opp mot. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Skal tidligere flauser virkelig fungere som en slags unnskyldning for nye flauser? Markedet har forandret seg ganske så mye siden Windows XP dagene, på den tiden så var Microsoft sin markedsposisjon en litt annen enn den er i dag, og etter Windows ME var folk villige til å leve med Windows XP. I dag har mang langt flere og mer solide alternativer enn noengang, og Microsoft selv har jo noen så det at vi eventuelt må sitte på ræva å avvente Windows 8.2 før ting blir bra er jo ikke noe som taler i Microsoft sin favør om du spør meg. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg har ikke unnskyldt Windows 8, det var et massivt feilsteg. Jeg syntes Windows 2000 var krute godt og ga mye nytt, og Windows XP var også godt og ga mye nytt. Hvis jeg unnskylder noen er det Windows XP, og da fordi det var bra. Men at forgjengeren var dårlig gjør jo at det "bra" forsterkes i opplevelse. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg ventet aldri på SP2 til XP før den var stabil, så det kan jeg ikke glemme. Etter fadesen Windows Me, var XP ganske så mye bedre. Men klart, Windows 2000 var en av de virkelig gode versjonene, så XP hadde endel å måle seg opp mot. Jeg husker at XP var kronglete kontra 98 på Nettverk og feilsøking, dessverre har dette tapt seg videre utover i Windows versjonene også. Men jeg hoppet på XP nesten dag 1, årsaken var blåskjerm helvetet jeg hadde med Win 98, og alle disse forsvant med en gang jeg kjørte XP. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Ferske tall fra Steam. Windows 7 64 bit - 55.61% Windows 7 - 13.20% Windows 8 64 bit - 12.71% Windows XP 32 bit - 7.49% Windows Vista 64 bit - 5.59% Windows Vista 32 bit - 2.69% Windows 8 - 0.81% -- Disse tallene stemmer bedre med min erfaring ut fra hva jeg/venner/jobb bruker. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Statistikk fra Steam er ikke representativt hva bedrifter sitter på av OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå