Cuneax Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Microsofts nyeste operativsystem øker.Windows 8 går forbi Vista Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Økningen består vell i solgte maskiner som kommer med Windows 8 antar jeg. Fortsatt en stor andel av XP så det er tydelig at MS sliter, men det er en stor andel i Kina som kjører piratversjoner av XP som sannsynligvis bidrar kraftig til statestikken. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Og igjen, hvor mange av disse er ultrabillige versjoner som praktisk talt ble kastet etter folk. Selv har jeg hele 3 lisenser Win8 hvorav jeg ennå ikke har orket å bruke 2 av de da jeg opplevde hvordan Win8 var i praksis. 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 det er mange bedrifter som fredmeles sitter med Xp av diverse årsaker. Når fagsystemene deres blir portert over på Win7/win8 vil Xp falle ganske kraftig i markedsandeler. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Og igjen, hvor mange av disse er ultrabillige versjoner som praktisk talt ble kastet etter folk. Selv har jeg hele 3 lisenser Win8 hvorav jeg ennå ikke har orket å bruke 2 av de da jeg opplevde hvordan Win8 var i praksis. En kompis av meg handlet en ny laptop med Win 8 og touch. Resultatet av det hele grunnet en del bugs og klassiske bugs med S3 sleep (Alltid vært ett problem, ser støtt og stadig at BIOS oppdateringer kommer med "Fix for S3 state" i changelogen sin) Så idag kjører laptopen Win 7 og ingen dualboot med Win 8 heller, pluss at han har noen ubrukte Win 8 lisenser liggende. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Tja, det er kanskje ikke så rart at bedrifter sitter og tviholder på XP. Når Windows 7 kom husker jeg fremdeles mange bedrifter som fortsatt satt på programvare som kjørte enten på dos eller en tidlig windows versjon. Viljen til å investere i ny programvare er ofte lav og i mange tilfeller er det også en stor redsel for å måtte forandre på arbeidsrutinene og eller gå igjennom en opplæringsfase. Men sannheten er at når investeringen er et par tusen kroner og opplæring på kanskje 8 - 16 timer på de ansatte til fordel for at man får gjort oppgavene mer effektivt og kjappere så er det litt snodig at bedriftene ikke bryr seg om dette. Sikkerhetsmessig har jo også et oppdatert Os svært mye å si og det er jo tonnevis med sikkerhetshull på XP som i dag utnyttes som bare det. Microsoft har dessverre rotet det til ordentlig med Windows 8 , de slapp en upolert utgave som kanskje fungerer helt greit til "nye brukere med touch enheter" mens tidligere brukere ble både frustrert av for mange endringer uten noen god opplæringsopplegg og ting som ikke fungerte når det burde ha fungert. Personlig stortrives jeg med windows 8 men jeg har også tilpasset det til mitt bruk. Kona liker det også bedre enn Windows 7 men dette har igjen med at jeg har hatt muligheten til å forklare hvordan det brukes. 5 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Men sannheten er at når investeringen er et par tusen kroner og opplæring på kanskje 8 - 16 timer på de ansatte til fordel for at man får gjort oppgavene mer effektivt og kjappere så er det litt snodig at bedriftene ikke bryr seg om dette. Sikkerhetsmessig har jo også et oppdatert Os svært mye å si og det er jo tonnevis med sikkerhetshull på XP som i dag utnyttes som bare det. sitter man med fagsystemer som ikke kan kjøres på nyere enn Windows XP skal det mer enn litt opplæring til for å hoppe over på nyt OS. Det må jo kjøres prosjekter med tilhørende sammarbeid med leverandøren, brukertesting osv. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Ser man på salgstall i antall og ikke i andeler så tipper jeg Win8-andelene hovedsaklig stammer fra bundling med nye PCer, der hvert PC-salg teller som en lisens. Markedet (antall Win-lisenser i bruk) er stigende. Hvis antallet aktive XP, Vista og Win7-lisenser er stabilt vil disse utgjøre en stadig minkende andel. Microsoft har senket prisene på sine nyere OS, lansert hyppigere og har til og med kampanjer mot sine egne aldrende OS og nettlesere. Likevel har de den desidert høyeste snittalderen på OS hos sine brukere. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Hadde andre leverandører vært tilsvarende store er jeg jeg tilbøyelig til å tro de ville hatt tilsvarende etterslep. Lenke til kommentar
tskjaerpe Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Og igjen, hvor mange av disse er ultrabillige versjoner som praktisk talt ble kastet etter folk. Selv har jeg hele 3 lisenser Win8 hvorav jeg ennå ikke har orket å bruke 2 av de da jeg opplevde hvordan Win8 var i praksis. Har nå Win 8 på tre maskiner, Win 7 på to og XP på ein. Ingen tvil om at Win 8 fungerer best, spesielt etter oppgraderinga til 8.1. Startskjermen i 8 var eit aldri så lite kaos, men nå kan startskjermen konfigurerast i grupper i større grad enn eg nokon gong fekk det til i Win 7. Når det blei fiksa, fungerer Win 8 på alle måtar betre enn Win 7. XP-maskinen er eg innom svært sjeldan, og blir difor vanskelegare og vanskelegare å finne ut av. Samanlikna med Win 8 egner den seg ikkje for nybegynnarar (tenk drivarar - nettverkskonfigurering). Det at XP framleis er så mykje brukt har i stor grad økonomiske årsaker samt tilpasningsproblem til spesiell programvare. Eg arbeider på eit universitetssjukehus der desse faktorane er avgjerande. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Ja, mulig jeg switcher over etterhvert. Venter egentlig bare på at de skal få patchet det opp slik at det blir bedre, og med 8.1 så er det jo godt på vei. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 NetMarketshare benytter trafikkinformasjon fra diverse nettsider for å samle inn data om hvilke OS som benyttes. Dette er altså basert på faktisk bruk, ikke solgte lisenser. Som alle slike tjenester vil disse resultatene variere med hvilke nettsteder som faktisk rapporterer inn data til NetMarketshare, og ved å velge ut visse nettsteder kan man også manipulere resultatet en del, uten at jeg påstår at det er tilfellet her. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Og igjen, hvor mange av disse er ultrabillige versjoner som praktisk talt ble kastet etter folk. Selv har jeg hele 3 lisenser Win8 hvorav jeg ennå ikke har orket å bruke 2 av de da jeg opplevde hvordan Win8 var i praksis.En kompis av meg handlet en ny laptop med Win 8 og touch.Resultatet av det hele grunnet en del bugs og klassiske bugs med S3 sleep (Alltid vært ett problem, ser støtt og stadig at BIOS oppdateringer kommer med "Fix for S3 state" i changelogen sin)Så idag kjører laptopen Win 7 og ingen dualboot med Win 8 heller, pluss at han har noen ubrukte Win 8 lisenser liggende. Snedig, kjører W8 på masse maskiner uten problemer, både hjemme og på jobb. Av touchbærebare har vi Helix og X1 carbon, og det fungerer smertefritt. Hvilken maskin er det han har? Kunne ikke falle meg inn å legge inn W7 på disse to, eller noen av de andre hjemmemaskinene mine for den saks skyld. På jobb bremser vi litt, mest fordi vi ikke har satt av tid til å utarbeide riktige policyer for W8 enda. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Økningen består vell i solgte maskiner som kommer med Windows 8 antar jeg. Fortsatt en stor andel av XP så det er tydelig at MS sliter, men det er en stor andel i Kina som kjører piratversjoner av XP som sannsynligvis bidrar kraftig til statestikken. Jepp, også sammenligner de jo med Vista, ikke win7 så det er nok enda en tullete artikkel dette her ja, uten rot i fakta. Har selv 2x win8 men ingen av de er i bruk, kun registrert en gang og avinstallert. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 det er mange bedrifter som fredmeles sitter med Xp av diverse årsaker. Når fagsystemene deres blir portert over på Win7/win8 vil Xp falle ganske kraftig i markedsandeler. Det blir ikke portet over, det blir når de skal investere i nytt system derimot. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Man kan ikke bare legge dette på antall nye maskiner med Windows 8, siden Vista knapt finnes på noen maskiner mens Windows XP er på en hel masse. Når Windows 8 passerer Windows XP har vi en milepæl. Windows 7 klarte det. Windows 8.0 klarer det aldri. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Wow, bronseplass og 5,1 prosent.. MS burde nå skjønt at de gjorde noe feil med 8.0. Hadde de hørt på brukerne hadde det nye 8.1 vært inne fra starten. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Kjører Windows 8.1 selv, og kan vell ikke akkurat si at det er noen velsignelse for Windows 8 sin del. Ja startskjermen kan konfigureres, og ja du kan endelig få den til å bli halvveis oversiktlig, noe som gir et langt bedre utgangspunkt. Men! Det er fremdeles sånn at stort sett alt handler om "Modern UI", stort sett alle forandringene i Windows 8.1 handler jo om Modern UI i en eller annen grad, og selv om det forbedrer endel, eller rettere sagt gjør at Modern UI føles mer som et BETA produkt istedenfor Alpha så ser jeg ingen grunn til at de som ikke liker Modern UI plutselig skal begynne å like det med Windows 8.1. Det at du kan organisere ting bedre er jo noe som stort sett gagner de som er interessert i å benytte seg av Modern UI i utgangspunktet, det hjelper jo ikke noe på de av oss som ikke liker gjennomføringen til å starte med. Det tar fremdeles opp hele skjermen, Windows 8.1 insisterer fremdeles på at Modern UI applikasjoner er bedre enn desktop applikasjoner så alt skal drive å åpne seg i Modern UI inntil du endrer på innstillingene. Modern UI applikasjoner gir fremdeles fint lite mening på desktop og bærbare maskiner med sine abnorme ikoner, sitt touchoptimaliserte GUI som på død og liv ønsker å alltid kjøre i fullskjerm. Modern UI applikasjoner kommunisere fremdeles ytterst dårlig med sine desktopbrødre, ja i det hele tatt så er det fremdeles en lang vei å gå og det føles fremdeles som om jeg kjører to separate systemer som ikke vil snakke helt sammen på en og samme maskin. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Men hvor er det i forhold til Android? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Men hvor er det i forhold til Android? Denne artikkelen er riktig nok fra slutten av april men sammenligner salgstall for iOS, Windows RT og Android. Det kommer nok snart tilsvarende tall for Q2 nå som vi er over i juli. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå