AnonymDiskusjon Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Hei! Er det nødvendig å opprette testament om man ønsker at ektefelle skal arve alt og at barn (som kun er felles med ektefelle) kun vil arve etter sist gjenlevende ektefelle? - Er det i det hele tatt mulig? Jeg vet jo at det er minimumsarv for barn, men kjenner ikke detaljene i nevnte senario. Om ikke, må man skrive testament for å holde foreldre og søsken helt arveløse eller er de det automatisk når det er ektefelle og barn i bilde? Anonym poster: 9649371b3f75b6637e90c953caeac647 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Flyttet tråden til rett kategori 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Hei! Er det nødvendig å opprette testament om man ønsker at ektefelle skal arve alt og at barn (som kun er felles med ektefelle) kun vil arve etter sist gjenlevende ektefelle? - Er det i det hele tatt mulig? Jeg vet jo at det er minimumsarv for barn, men kjenner ikke detaljene i nevnte senario. Om ikke, må man skrive testament for å holde foreldre og søsken helt arveløse eller er de det automatisk når det er ektefelle og barn i bilde? Anonym poster: 9649371b3f75b6637e90c953caeac647 Foreldre og søsken arver ingenting når du har livsarvinger, altså barn eller barnebarn (eller oldebarn, for den saks skyld). Du kan ikke frata barna dine pliktarven, men dersom disse er felles med ektefellen kan din ektefelle velge å sitte i uskifte (men dersom du har særkullsbarn kan disse kreve å få arveoppgjøret sitt uten hensyn til uskifte). Det er ikke det samme som at hun arver, men hun overtar boet uten at noen arver. Når hun så dør, så vil boet gjøres opp først etter ekteskapsloven, så arveloven, hvor hun har krav på noe i begge omgangene. Så vil det gjenstående gå til dine barn, evt. etter testamentet. Det er ikke nødvendig med testament for at hun skal ha rett til uskifte, med mindre du har eiendeler som er særeie. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2013 Foreldre og søsken arver ingenting når du har livsarvinger, altså barn eller barnebarn (eller oldebarn, for den saks skyld). Du kan ikke frata barna dine pliktarven, men dersom disse er felles med ektefellen kan din ektefelle velge å sitte i uskifte (men dersom du har særkullsbarn kan disse kreve å få arveoppgjøret sitt uten hensyn til uskifte). Det er ikke det samme som at hun arver, men hun overtar boet uten at noen arver. Når hun så dør, så vil boet gjøres opp først etter ekteskapsloven, så arveloven, hvor hun har krav på noe i begge omgangene. Så vil det gjenstående gå til dine barn, evt. etter testamentet. Det er ikke nødvendig med testament for at hun skal ha rett til uskifte, med mindre du har eiendeler som er særeie. Takk for svar! Vi har bare ett felles barn så ting er ikke så komplisert sånn sett. Hvor lenge kan man ha uskifte? Er det noen spesielle begrensninger? Syns det er veldig rart at jeg ikke kan sette hele min arv til min ektefelle når mitt eneste barn også er min ektefelle sitt barn. Barnet mitt vil jo da få alt uansett, bare noe senere.... Anonym poster: 9649371b3f75b6637e90c953caeac647 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Dersom din ektefelle arver alt kan hun gifte seg på nytt og så la hennes mann arve alt, og dermed står deres felles barn igjen uten noe som helst. Så lenge vi nå en gang har tvungen arv til barna så gjennomføres det konsekvent. Det er ingen tidsbegrensning på uskifte, man kan sitte i det så lenge man lever, men man kan ikke gifte seg på nytt (av grunnene nevnt over). Det vil si, man kan selvfølgelig gifte seg på nytt, men da må boet skiftes først. Det er heller ingen begrensniger mht. hva som kan inngå i uskifteboet, med unntak av eiendeler som er særeie (men her kan man avtale/testamentere annerledes). Ellers kan du selvfølgelig bare gi alt til ektefellen din mens du ennå lever. Kombinert med at hun sier fra seg skjevdelingsrett og evt. særeie så betyr jo det at du sikrer verdiene dine, men hun kan jo finne på å gi det videre, eller bruke det opp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå