Ekko Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Hei Lurte på om noen som jobber i bank, da gjerne på IT-siden, og aller helst i DNB vet noe om følgende: Jeg vet at hvem som er inne og ser på kontoene mine loggføres, og jeg vet at reglene er at man ikke skal gå inn og se på noe man ikke har blitt bedt om å se på eller er nødvendig for å gjøre jobben. Jeg har og hørt om folk som har fått advarsler for å gjøre nettopp dette (dette har jeg fra venner som jobber i bank). Eksempelet her var ansatte i banken som var inne og kikket på lønnskontoen til sine kolleger/overordnede. Dette er jo enkelt å oppdage ettersom linken mellom den som søker og den som blir søkt på er kjent for banken. Det jeg lurer på er: hvis jeg som kunde kommer og ber om å få ser oversikten over alle som har vært inne og sett på min konto, vil jeg da få det utlevert? Eller vil jeg måtte gå inn med et navn og be om å få vite om denne personen har sett på kontoen min? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Du kan kontakte banken med mistanken din. Jeg tror du må fylle ut et skjema (det var hvert fall planen for å gjøre terskelen litt høyere for å kontakte banken om slikt (slik at kundeservice ikke blir rent ned med henvendelser om folk som er redd for urettmessig hensyn). Banken vil så sjekke disse loggene du henviser til og gjøre opp internt med den ansatte som eventuelt har gjort ulovlige oppslag. Dette kan være oppsigelsesgrunn så jeg håper og tror at de aller færreste vil finne på noe slikt. Du får ikke vite navnet på personen som eventuelt har gjort dette og jeg er ikke sikker på om du engang får vite om noen har søkt deg opp. Det er mulig å be om å bli skjermet kunde. Dette innebærer at kun noen få utvalgt ansatte har mulighet til å sjekke kontiene dine, men vær meget obs på at dette vil medføre store innskrenkninger på kundeservicen banken kan yte deg nettopp fordi man da må få tak i en med disse spesielle rettighetene. Hjelp etter kl. 16 og i helger blir dermed tilnærmet sjanseløst. Endret 1. juli 2013 av LtdEdFred 3 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 1. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2013 Takk for svar. Hvis det er slik det fungere så høres jo ikke "vernet" mitt som kunde spesielt godt ut hvis jeg ikke får vite hvem som har sjekket meg og evt hvilket behov de har hatt for å gjøre det. Hvis alt dette er opp til banken å vurdere og banken ikke er interessert i dårlig publisitet er jo de tjent med å legge lokk på ting. Skjermet kunde høres ikke ideelt ut det heller, grunnen til spørsmålet er ikke en generell paranioa for at folk kikker i "mappa mi", men mer et konkret tilfelle. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Dersom det logges hvem som har tittet på dine opplysninger vil dette vanligvis være opplysninger du har krav på i medhold av personopplysningsloven. Banken bør kunne vise til hjemmel hvis de vil holde opplysningene tilbake fra deg. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Man får vite hvorvidt det er gjort uautoriserte oppslag og evt hvor mange oppslag som er gjort på deg, men det stemte som jeg sa tidligere at man ikke får vite hvilken ansatt som har gjort dette. Uten at jeg skal prøve å sparre jus mot krikkert tør jeg gjette på at det har noe med at personopplysningsloven ikke bare gjelder for kundene, men også for bankens ansatte. En ting er at Ekko ønsker å vite om en litt dårlig kompis snoker i privatøkonomien hans, men se for deg om banken delte ut navnet til ansatte som har snoket i kontiene til kriminelle som ikke er fremmede for å utøve vold. Har derimot denne personen du mistenker gjort oppslag på deg og du får tilbakemelding på at noen har søkt deg opp så kan du jo med ganske høy grad av sikkerhet tro at det er nettopp h*n som har gjort det (med mindre du kjenner flere ansatte der). Sjansen for at en random person skal ha gjort søk på deg er jo ikke spesielt sannsynlig. Har for eksempel din kundeansvarlig gjort søk på deg eller en annen ansatt ifm. f. eks et boliglån vil jo ikke dette bli ansett som uautorisert oppslag ;-) 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 1. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2013 Takker igjen for begge svarene. Vel, jeg kan komme på flere tilfeller hvor ulike bankansatte som jeg ikke har noe forhold til, men med mitt samtykke har gått inn og sett på ting. Således ville det være vanskelig for meg å vite om noen av dem var "ulovlige" dersom jeg bare fikk vite at "det er 6 bankansatte som har sett kontoinformasjonen din". Jeg måtte ihvertfall hatt datoer og helst navn. Evt. kunne jeg sendt inn et navn og spurt konkret om "har denne personen sett min informasjon". Men da hadde jeg forventet konkret informasjon tilbake. Kan jeg spørre deg LdtEdFred hvor du kjenner til dette fra? 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 @Ekko: Dersom du har mistanke til gjennom opplysninger du har fått at en bekjent som jobber i bank har gjort et uatorisert oppslag på deg så vil jeg klart anbefale deg å ta den mistanken opp med banken. Enten med lokal banksjef, avdelingsleder eller bankens sikkerhetsavdeling. Som andre har nevnt er det lite trolig at du får detaljerte opplysninger etc utlevert til deg, men om mistanken din er reell kan den hende en bankansatt får noen svært dårlige dager. Jeg vet at man ikke er glade i uatoriserte oppslag, og her virker det som muligens også taushetsplikt er brutt. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Takker igjen for begge svarene. Vel, jeg kan komme på flere tilfeller hvor ulike bankansatte som jeg ikke har noe forhold til, men med mitt samtykke har gått inn og sett på ting. Således ville det være vanskelig for meg å vite om noen av dem var "ulovlige" dersom jeg bare fikk vite at "det er 6 bankansatte som har sett kontoinformasjonen din". Jeg måtte ihvertfall hatt datoer og helst navn. Evt. kunne jeg sendt inn et navn og spurt konkret om "har denne personen sett min informasjon". Men da hadde jeg forventet konkret informasjon tilbake. Dersom du mistenker at noen har søkt deg opp behøver du ikke oppgi navn på vedkommende, men må begrunne hvorfor du tror at noen har vært og snoket. Kan jeg spørre deg LdtEdFred hvor du kjenner til dette fra? Jeg jobber i bank. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 1. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2013 @Ekko: Dersom du har mistanke til gjennom opplysninger du har fått at en bekjent som jobber i bank har gjort et uatorisert oppslag på deg så vil jeg klart anbefale deg å ta den mistanken opp med banken. Enten med lokal banksjef, avdelingsleder eller bankens sikkerhetsavdeling. Den ene jeg snakket med er rådgiver i dnb, hun visste det gikk an å få vite, men visste ikke hvem man tok kontakt med for å finne ut av slikt. Hun kunne selv ikke se slike ting. (hun kunne se hvem som hadde tilgang, men ikke hvem som hadde benyttet seg av den) Han andre er avdelingsleder i en annen bank. Han kjente til muligheten og visste at banken hadde gjort slike kontroller internt, men ikke på vegne av kunde, så han visste ikke fremgangsmåten for noe slikt. Han kunne selvsagt finne ut av det, men ettersom det var en annen bank var det ingenting å stresse med. Men har ikke kommet så langt at jeg tenker å forespørre enda, jeg finner sikkert ut av hvem jeg skal ta kontakt med da i tilfelle. Fant forresten ut at jeg kunne stille spørsmålet jeg har stilt i denne tråden direkte til banken og, litt anonymt, så får jeg se om jeg får svar, skal heller komme tilbake med det om de svarer. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Her er ei konkret sak frå VG om snoking hos DnB: http://m.vg.no/artikkel.php?artId=10105870 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Jeg så den, er jo interessant. Jeg fikk forresten svar fra banken min om at jeg kunne sende en melding, så fikk jeg vite hvem som hadde vært der de 3 siste mnd. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Hvilken bank er dette snakk om da? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Som nevnt i førsteposten, DnB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå