Gå til innhold

Hvem skal jeg klage til for sen sensur?

Anbefalte innlegg

Hei,

Det skjer gang på gang at sensuren på eksamener og oppgaver ved universitetet mitt er flere uker for sen. Nå har jeg ventet på sensur av hovedoppgaven min en uke over sensurfristen, og når jeg ringer får jeg bare svar om at jeg skal ta kontakt hvis den ikke kommer innen en uke (dvs. denne uken).

Begynner å bli lei av dette, siden det skjer gang på gang.

Er det et sted det går an å rapportere dette inn? Hadde jeg og andre gjort dette, så kanskje det hadde fått litt konsekvenser for dem i hvert fall. Nå virker det som de gir litt faen.

Det er utrolig kjedelig for meg som skal sende inn karakterutstrikt til arbeidsgiver og for studier til høsten ... Når jeg hele tiden må ringe å bekrefte studieplassen min, men må forklare at universitetet enda ikke har sensurert oppgaven min ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Hvilket Universitet er det du studerer ved? Det er vel hovedsaklig eksamenskontoret eller studieveileder som har i oppgave å purre på sensor når det gjelder sensur slik jeg har erfart det. De forskjellige foreskriftene rundt eksamener for universitene i landet finner du på lovdata. Eksempelvis så har UiS følgende foreskrift:

8. Sensur skal foreligge innen 3 uker hvis ikke særlige grunner gjør det nødvendig å bruke mer tid. Styret selv kan gjøre unntak for enkelteksamener, og kan i midlertidig forskrift etter lov om universiteter og høyskoler § 3-9 nr. 4 fastsette en lengre frist når det ikke er mulig å skaffe det antall kvalifiserte sensorer som er nødvendig for å avvikle sensuren på 3 uker. Styret selv kan i forskrift etter lov om universiteter og høgskoler § 3-9 nr. 4, fastsette lengre frist for avhandlinger og tilsvarende større skriftlige arbeider. Dersom endelig karakter fastsettes etter justering ved muntlig høring, skal foreløpig karakter på den skriftlige delen senest kunngjøres 24 timer før tidspunktet for muntlig høring.

9. Sensur skal være universitetet i hende senest to dager før sensurfristen. Det er dekan ved det enkelte fakultet som er hovedansvarlig for at fristen for sensur overholdes. Dersom sensurfristen ikke kan overholdes (jf. pkt. 9), skal fakultetet informere de berørte studentene om dette, samt opplyse hvilken dato sensuren vil bli kunngjort. Det skal videre gis skriftlig melding om det samme til fakultetets ekspedisjon, og til den sentrale studentinformasjonen.

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...