Evleos Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Skal dele internett forbindelsen mellom to pc'er gjennom en switch, hvilken switch er å anbefale? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
magikern Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 siden det bare gjelder to maskiner kommer det egentlig bare an på hva du er villig til å betale, en UNEX NEXSWITCH SD080S(ca 250NOK) som jeg bruker er mer enn bra nok til et så lite nettverk, men hvis du føler for å bruke mer penger så vil jeg anbefalle deg å se på SMC Tiger Switch serien, og div produkter fra DLink... Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=971...lAction=details Ser litt på den, inneholder den fungerende uplink oppsett? Å anbefale? Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Du bør også vurdere å heller kjøpe en router/firewall. Se her for noen eksempler. Som du ser koster det ikke særlig mer enn en "ren" switch og det er jo noe som absolutt er kjekt å ha... Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Du bør også vurdere å heller kjøpe en router/firewall. Se her for noen eksempler. Som du ser koster det ikke særlig mer enn en "ren" switch og det er jo noe som absolutt er kjekt å ha... Kommer helt an på bruken, og situasjonen på nettverket fra før. Teit å komme med den anbefalingen på generelt basis. Hvis mannen har breiband fra ngt (det vet jo du ingenting om) så er en router slettes ikke å anbefale. Dessuten så har han spurt etter en switch, og siden det ikke oppgis noe som gir grunnlag for å komme med andre anbefalinger så foreslår jeg at du ikke gjør det. lithium: forklar litt mer om internett-oppkoblingen din Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Kommer helt an på bruken, og situasjonen på nettverket fra før.Teit å komme med den anbefalingen på generelt basis. Hvis mannen har breiband fra ngt (det vet jo du ingenting om) så er en router slettes ikke å anbefale. Dessuten så har han spurt etter en switch, og siden det ikke oppgis noe som gir grunnlag for å komme med andre anbefalinger så foreslår jeg at du ikke gjør det. Nei, jeg har ingen aning om hvilken teknisk løsning han bruker, men jeg syns likevel ikke det er en dårlig anbefaling på generelt grunnlag. Prisforskjellene på switcher og routere i den lavere prisklassen er minimal, og da ser jeg ikke noe galt i å tenke litt mer langsiktig. Kjøper han en en billig router vil han sitte igjen med en 4-ports switch (er jo bare å deaktivere firewallen) som bare koster noen kroner mer enn en 8-ports switch. Men så spørs det om han har behov for mer enn 4 porter. Dessuten er det mange som kjøper switch når de egentlig hadde kommet bedre ut av det ved å kjøpe router. Innlegget var ment som et tips til lithium, så nå vet han _kanskje_ mer om hvilke valgmuligheter han har - uten at jeg har peil på om han vet hva han trenger og ikke trenger Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 greit nok, men jeg skal bare pirke litt en router innholder ingen firewall. Det du sikter til er NAT med filter. Dette er ingen firewall, selv om den hjelper til med å bedre sikkerheten LITT Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 greit nok, men jeg skal bare pirke litt en router innholder ingen firewall. Det du sikter til er NAT med filter. Dette er ingen firewall, selv om den hjelper til med å bedre sikkerheten LITT Jeg vet at at en router ikke nødvendigvis inneholder firewall, men som du ser på linken jeg oppga, så er dette kombinerte routere/firewall (nat filter)/switch-saker. Jeg brukte kun ordet router av enkelhetsgrunner, men "pirkingen" er forsåvidt tatt til følge lithium: var ikke meningen å avspore tråden din til en diskusjon om forskjeller mellom router og firewall osv Og ang spørsmålet ditt: ja, det ser ut til å være en fin switch den du linket til, men den har ikke egen port for uplink (med det er ikke noe problem med mindre du må ha 8+1 porter). "Auto-negotiation of MDI/MDIX Cross Over All ports support auto-negotiation of MDI/MDIX cross over.This eliminates the need for cross over cables or uplink ports. Any port can simply plug to a server, a hub or a switch, using usual straight-through twisted-pair cable." Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 lithium: var ikke meningen å avspore tråden din til en diskusjon om forskjeller mellom router og firewall osv Nei, vi gir oss nå Hadde vært fint om du kom med litt mer info om nettverket/oppkoblingen din. Da kan vi kanskje bli enige om nøyaktig hvilken enhet du bør kjøpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå