Cappo Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Hvorfor snakker dere hele tiden om overvåking? De trenger jo ikke overvåke hva slags trafikk som faktisk går på linjen din. De bare sjekker ip adresser i torrentprogrammet på en gitt torrent og noterer at den adressen har begått et lovbrudd. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Så det eneste 'de' kan få fra ISP er navnet på abonnenteier? Jeg tar det egentlig som en selvfølge at det er sånn, men jeg synes ikke det har kommet helt klart frem i forbindelse med lovendringene nylig. Off topic: Kan eier av abonnement få utlevert 'trafikkdata' fra ISP slik man kan fra mobiloperatører? Får politiet utlevert dette om de har rettskjennelse? I utgangspunktet/prinsippet skal du kunne få utdelt all informasjon lagret om deg. I praksis får du nok bare en del av det, og mye av det som er lagret er strengt tatt ikke menneskelig lesbart. "De" skal kunne få abonnementsinformasjon og/eller få ISP til å sende en advarsel til abonnenten. Er på ferie så jeg har ikke mulighet til å søke opp tekstene, men kikk i artikkeltrådene rundt disse sakene så finner du lenker til lovtekst og høringstekster. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Hvorfor snakker dere hele tiden om overvåking? De trenger jo ikke overvåke hva slags trafikk som faktisk går på linjen din. De bare sjekker ip adresser i torrentprogrammet på en gitt torrent og noterer at den adressen har begått et lovbrudd. Det er jo det jeg sier, denne lovendringen gir ikke åpning for overvåkning - og det er heller ikke nødvendig. Men det er helt naturlig at det samtidig blir snakket om både overvåkning og sensur, fordi det er en utvikling med lovendringer som går både på overvåkning av internett, sensur på internett og privatisering av etterforskning (denne saken). Internasjonalt gikk det også mot privatisering av dom/straff (HADOPI) men dette ble noe reversert når sosialistene overtok i Frankrike. Som endringsprosess er det ingen tvil om at man bør/må se disse tingene i sammenheng. Akkurat denne lovendringen gir derimot ingen nye virkemidler i forhold til overvåking - fra det lille jeg har lest. Akkurat denne lovendringen er gjort for å gjøre det lettere/lovlig å samle inn bevis, gjøre det mulig/lovlig å finne ut hvem man skal saksøke, og gjøre det enklere å saksøke over en lav sko. Med høyest mulig skremseleffekt per advokattime. Endret 1. august 2013 av tommyb Lenke til kommentar
Peder95 Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Det er noe jeg lurer på, ikke at jeg gjør det selv. Men de som bruker VPN blir jo ikke sperret ute/funnet på noen IP-adresse. Fordi skulle dere ha funnet ut av det så er jo det også ulovlig er det ikke? Og spore opp sikre VPN servere og se hvor den originale IP-adressen kommer ifra. Mulig at jeg bare tuller, men lurer liksom. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Sikkert kommentert tidligere, men likevel. Vi skal gjøre det så vanskelig som mulig å laste ned ulovlig, slik at folk velger en lovlig løsning Når den lovlige løsningen finnes, så skal vi bruke den. Akkurat som vi bruker Spotify, Wimp og tilsvarende. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 (endret) Dere? Har ikke sett at de er representert her. Nei, er du på et VPN så har de begrensede muligheter. De kan spørre din VPN-leverandør, eller de kan ved hjelp av din ISPs trafikklogger se hvem som har kontakt med den leverandøren på et tidspunkt, hvis din ISP er villig eller beordret til å dele denne informasjonen. Allerede i høringsdokumentene fra 2011 så omtales VPN som et kriminelt verktøy, og det begynner allerede å tegnes opp et bilde av dette som et problem som må tas tak i, eventuelt forbys. Noe IT-bransjen vil ha store problemer med, siden VPN først og fremst er et driftsverktøy. Kanskje vil det ønskes innført forbud mot anonyme VPNs, eller registrering. Men det er en lang vei før noe sånn kan gå gjennom. En plass mellom årtusenskiftet og nå gikk det seriøse debatter der det ble trukket inn at kanskje måtte alle internet-nicks og epost-adresser registreres hos staten. Så ille kan det bli. Heldigvis var dette bare i ytterkanten av debatten, men kontrollbehovet er for enkelte politikere deres drivkraft. Når media drar fram at rosabloggere får slemme kommentarer fra anonyme brukere, så stilles alltid spørsmålet "hvordan skal vi få tatt kontroll over dette". Anonymitet på nettet er under angrep, og VPN vil nok kun være en midlertidig og delvis løsning. Endret 29. november 2013 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå