Gå til innhold

Fra og med i dag er småpirater lett bytte

Anbefalte innlegg

Jeg deler meningen til ATW her, og legger til at Venstre i Regjering ikke vil være oppviglere, de vil være ute etter å få mest mulig innflydelse innad i regjeringen med mest mulig media-verdi (type: statsråder) og minst mulig konflikt i grensesnittet inn mot Høyre. Det er helt opp til Høyre om de tar med Venstre i regjeringen eller ikke, og Venstre kommer til å bøye seg over for Høyre.

Når jeg så følger opp med at Venstres statsråd sist de var i Regjering innførte det første norske sensurfilteret, det som nå skal videreføres til å blokkere PirateBay etc, jobbet for økte virkemidler for politi, og generelt var en politistat verdig,

så er det Piratpartiet, og kun Piratpartiet som man kan stole på at faktisk kommer til å skape debatt og bråk rundt overvåking, personvern, lobbyvirksomhet og lovendringer som følge av dette.

Jeg mener det er viktig, fordi jeg har fått med meg at det har blitt gjort mange prinsipielt viktige lovendringer de siste femten-ish årene, og jeg er skremt over hvor mange prinsipper som har falt og hvor få som står igjen på enkeltindividets side.

Jeg mener dette er viktigere enn om sosialister eller borgerlige styrer, all den tid de enes om denne negative trenden, og jeg mener denne debatten trenger all den støtte den kan få.

Jeg stemmer ikke på et parti som innførte masseovervåkning gjennom DLD. Jeg tror derimot at jeg kommer til å stemme på et parti som jeg ikke tror får plass på Stortinget.

Det beste jeg håper på er at de i alle fall får plass i valgkampsdebattene, og at de framstår som like profesjonelle som sine advokat-motstandere.

helt idiotisk bruke dårlig råd argumentet, hva gjør 14-16åringer når de ikke hadde råd til brus & godteri ? stjeler det ?

De deler det. Ref. forbud mot 10-pakning.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dem jakter de nok på allerede. Du må jo få ting fra seedbox og hjem til deg. Blir jo en del trafikk av slikt :)

De overføringene kan man lett kryptere slik at alt en ISP ser er bare at X og Y data blir overført over en spesifikk port. Lite bevis å hente i det gitt.

Lenke til kommentar

"En IP er ikke en person"

Nei, men... Gutta her samler inn informasjon om hvilken IP som laster ned torrentene. De spør da hvem som eier IP'en, kontakter ISP, som da må gi ut info om hvilken MAC addresse som lastet ned dataene som blir forespurt. VPN gir deg en ny IP som er anonymisert, og traffikken kryptert. ISP ser da kun traffikk fra MAC 121212121212 som går til VPN serveren og tilbake, i kryptert form.

Lenke til kommentar
Kulturminister Hadia Tajik mener den nye loven gir opphavrettshavere bedre verktøy, og samtidig ivaretar både personvernet, rettssikkerheten og ytringsfriheten godt nok.

På hvilken måte er personvernet og rettssikkerheten ivaretatt når arbeidet til politiet blir privatisert?

Hvordan er ytringsfriheten ivaretatt når Hadia Tajik åpner for å stenge nettsider som faktisk ikke har noen ulovlige filer?

Hadia Tajik, ta deg en bolle.

Endret av Quote
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sånn, med alt dette overvåkning pisset som har kommet i det siste har jeg endelig kjøpt meg VPN.

For en skarve 20 kroner i måneden kan jeg surfe anonymt(uten logging ifølge VPN leverandøren), med hastigheter på 57.75 av 60 Mbit av min linje, noe jeg abselutt kan leve med for fordelene de tilbyr.

https://www.privateinternetaccess.com/ (kan anbefales, flere lister denne som den beste VPN leverandøren på markedet på ytelse/pris/beskyttelse)

Private Internet Access™ Launches World’s Most Secure Internet Browsing Application

Private Internet Access’ new Privileges VPN Product brings military grade security to consumers throughout the world - Kilde

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt opp til Høyre om de tar med Venstre i regjeringen eller ikke, og Venstre kommer til å bøye seg over for Høyre.

så er det Piratpartiet, og kun Piratpartiet som man kan stole på at faktisk kommer til å skape debatt og bråk rundt overvåking, personvern, lobbyvirksomhet og lovendringer som følge av dette.

Jeg mener det er viktig, fordi jeg har fått med meg at det har blitt gjort mange prinsipielt viktige lovendringer de siste femten-ish årene, og jeg er skremt over hvor mange prinsipper som har falt og hvor få som står igjen på enkeltindividets side.

Jeg mener dette er viktigere enn om sosialister eller borgerlige styrer, all den tid de enes om denne negative trenden, og jeg mener denne debatten trenger all den støtte den kan få.

Jeg stemmer ikke på et parti som innførte masseovervåkning gjennom DLD. Jeg tror derimot at jeg kommer til å stemme på et parti som jeg ikke tror får plass på Stortinget.

+1

Takk for informajsonen tommyb.

Lenke til kommentar

På en annen side, er man IT student og skal søke jobb er kanskje ikke dette så dumt.Si at man er så heldig at selveste NSA og et SWAT team banker på døra en vakker dag og du må tilbringe noen måneder bak muren, da kan du i det minste sette dette på CV og søknad den dagen du slipper ut og skal søke jobb, det burde fortelle de fleste bedrifter at du til en viss grad har endel IT kunnskaper. Må prøve å se det positive i det lol :p

Endret av SD88
Lenke til kommentar

I svært mange IT-jobber, jeg vil tro de fleste som behandler kundedata, trenger du vandelsattest fra politiet. Jeg er heller ikke sikker på at eventuelle arbeidsgivere (=rettighetshavere) setter pris på at deres ansatte ikke respekterer copyright og dermed ikke bedriftens eierskap til produktene.

Personlig følger jeg et prinsipp som flere kanskje burde gjøre: ikke piss i eget rede. Hvis du skal leve av IT bør du respektere den prisen som andre som lever av IT setter. Jeg bruker kun lisensiert programvare, og der jeg ikke synes prisen er rett bruker jeg faktisk et dårligere men billigere alternativ.

Som alle har sett betyr ikke det at jeg er på lobbybransjens side. Copyright-lovgivning skal settes én gang, ikke flyttes en gang hver parlamentariske periode.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En IP er ikke en person"

Nei, men... Gutta her samler inn informasjon om hvilken IP som laster ned torrentene. De spør da hvem som eier IP'en, kontakter ISP, som da må gi ut info om hvilken MAC addresse som lastet ned dataene som blir forespurt. VPN gir deg en ny IP som er anonymisert, og traffikken kryptert. ISP ser da kun traffikk fra MAC 121212121212 som går til VPN serveren og tilbake, i kryptert form.

Gir de ut macen? Og om ja, hva så? Det er jo en router i 99% av tilfellene uansett, og endrer ingenting.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dem jakter de nok på allerede. Du må jo få ting fra seedbox og hjem til deg. Blir jo en del trafikk av slikt :)

Hvis denne lovgivingen skal henge på greip så må de ha mistanke om fildeling av copyright materiale, ergo at det går trafikk som viser fildeling/nedlasting med dette innholdet. I dag gjør man dette ved å mene at filnavnet på en torrentracker beviser hvorvidt brukeren laster ned og deler copyright materiale, som jo er litt latterlig. Det brukes nok også en del agn-teknikker kombinert med type md5-teknikker osv. i denne sammenheng hvor man legger ut "ulovlig materiale" og kroker alle som biter på.

Mye data fra en FTP server sier ingenting om aktivitetens natur ei heller om den FTP serveren befinner seg på en delt IP med seedboxes. Og som andre sier er det ingen sak å maskere FTP nedlastingen fra den boksen.

Her må de da gå inn med internasjonalt rettsapparat for å få tilgang til seedboksene og logger i systemene lenge før de kan tillates å overvåke et internettabbonement. Før den tid må de også kanskje belage seg på å gjøre det samme mot en del internasjonale VPN leverandører og da begynner det å bli vanskelig å vise til "mistanke".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis denne lovgivingen skal henge på greip så må de ha mistanke om fildeling av copyright materiale, ergo at det går trafikk som viser fildeling/nedlasting med dette innholdet. I dag gjør man dette ved å mene at filnavnet på en torrentracker beviser hvorvidt brukeren laster ned og deler copyright materiale, som jo er litt latterlig. Det brukes nok også en del agn-teknikker kombinert med type md5-teknikker osv. i denne sammenheng hvor man legger ut "ulovlig materiale" og kroker alle som biter på.

Mye data fra en FTP server sier ingenting om aktivitetens natur ei heller om den FTP serveren befinner seg på en delt IP med seedboxes. Og som andre sier er det ingen sak å maskere FTP nedlastingen fra den boksen.

Her må de da gå inn med internasjonalt rettsapparat for å få tilgang til seedboksene og logger i systemene lenge før de kan tillates å overvåke et internettabbonement. Før den tid må de også kanskje belage seg på å gjøre det samme mot en del internasjonale VPN leverandører og da begynner det å bli vanskelig å vise til "mistanke".

Dette høres ut som veldig mye jobb som man potensielt må gjøre mot alle de har mistanke om. De må tydeligvis finne seg veldig mange ansatte til å drive med slik heksejakt... :p

Lenke til kommentar

Disputert?

Det skrives mye i disse dager om at det er lov å kjøpe "piratkopier" av vesker og dingser fra utlandet å ta med hjem til norge "Gitt at det er til privat forbruk og ikke i næringsvirke" .

Dersom jeg "reiser på ferie" med internettet mitt til en server i USA og laster ned / kjøper en piratkopi, som dermed fraktes til Norge.. gjelder da ikke dette samme regler?

Ergo "Kjøp" av piratvare til eget forbruk er ikke ulovlig?

que?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...