Ajesto Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Hei folkens, jeg har hatt ett enkeltmanns foretak i noen år, mest for å kjøpe domener. De siste månedene har jeg begynt å tjene en god del penger på nett. Måned 1 2500 Måned 2 2800 Måned 3 5000 Og det virker på ingen måte som at det kommer til å bli noe mindre framover. Dette er hovedsaklig penger tjent med adsense og salg av x produkter på paypal. Trenger noen tips her altså! Det jeg har fått med meg sålangt: *Det er opp til meg å sette av penger hver månede så jeg har penger til å betale restskatten jeg kommer til å få når jeg leverer selvanngivelse. *Om jeg tjener mer enn 50000 må jeg melde meg inn i MVA registeret og begynne å betale moms. Det jeg lurer mest på er det all inntekt jeg skal eventuellt skatte av? eller skal jeg eventuellt trekke fra utgifter først? Si jeg har tjent 10000, men har brukt 5000 i startfasen. Er mitt beløp jeg skal skatte av 5 eller 10 tusen? Kan jeg skrive av noe på skatten? Eller kan man kun skrive av ting når man har registrert seg i mva registeret? Setter veldig pris på tips, erfaringer, og eventuelle ting jeg burde gjøre og hvilke feller jeg må unngå! Endret 1. juli 2013 av Ajesto Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Det er strengt tatt ikke opp til deg "å sette av penger til restskatten kommer." Du skal registrere deg hos skatteetaten med antatt næringsinntekt og annen inntekt, og så skal du betale dette kvartalsvis. I praksis slipper du antagelig unna første året fordi de ikke vet om deg. Husk dog at venter du til skatteoppgjøret må du betale renter i tillegg. Senere får du en kjedelig regning dumpende i postkassen for en fjerdedel av antatt skatt det året. Altså ikke av hva du faktisk har tjent, hvis inntektene synker så må du søke om lavere forskuddskatt. Det er et mareritt for oss alle, når du plutselig tjener mindre enn du skal ut med i skatt. Ja, du kan trekke legitime utgifter. Hva det er i ditt tilfelle må du undersøke. Det er et skille mellom private og jobbrelaterte utgifter. Bedre å være konservativ her. MVA-registreringen er uavhengig av dette. (Men ikke glem det.) Jeg anbefaler en egen "skattekonto" hvor du setter inn penger til skatten. Ellers blir det så lett at man havner på etterskudd. Er det en "høyrentekonto" så tjener du noen kroner på det også. Geir 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå