Julekula Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Hei! Jeg har nettopp gått ferdig tre år på videregående (medier og kommunikasjon) og er forbanna usikker på hva jeg skal gjøre med livet mitt. Jeg har tenkt på språk (engelsk) siden det er litt gøy, og jeg fikk 5 i faget, men pga. at jeg er skolelei (egentlig en dårlig unnskyldning) har jeg ikke fått de karakterene jeg trenger for å komme inn på språkutdanning på NTNU. Til høsten skal jeg på folkehøgskole på Musikk og Artist linja, siden jeg lever for musikk, men har funnet ut at dette er usikre veier å gå i forhold til jobb (planlegger la det være på hobbybasis for øyeblikket). Jeg har innsett at jeg må ta opp fag på nytt for å få en språkutdanning, men akkurat nå begynner jeg å lure på om jeg vil drive med noe praktisk i stedet. Jeg har liksom ingen spesiell interesse for annet enn musikk, så valg av utdanning er litt vanskelig når jeg utelukker musikkutdanning. Jeg føler meg ikke så akademisk anlagt, men samtidig ikke helt praktisk anlagt siden jeg ikke har noe spesielle interesser innenfor noe. Men jeg begynner å lure på om ikke jeg kommer til å trives som enten elektriker eller mekaniker eller noe (hadde vært tøft å mekka litt på bilen sin liksom). Jeg lurer på om det er mulig å få fagbrev som elektriker eller mekaniker eller noe uten å gå VGS på nytt? Har utrolig lite lyst til å havne i ny VGS-klasse med 16 åringer når jeg er 19 (snart 20) selv. Men jeg ser kanskje ikke for meg at bedrifter tar inn en som vet null om å mekke bil, og gir han en utvidet lærekontrakt fordi han heller vil lære å mekke bil hos dem enn å sitte på skolebenken og få den nødvendige teorien... Men er det noen som vet noe om det med utvidet læretid? Eller andre teorikurs? Alt annet enn VGS på nytt! Hvis jeg må ta opp igjen fag blir det nok gjennom privatskole eller nettkurs. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Du har rett i at musikk ikke akkurat er et økonomisk gunstig valg Hvis du er skolelei, gjør i det minste noe nyttig, jobb i et år eller ta førstegangstjeneste i militæret. Du klarer helt fint å ta et fag eller to mens du jobber som privatist. er relativt sikker på at du må ta opp veldig mye av VGS på nytt siden de har en del fag du sikkert ikke har vært borti og som du må ha for å få fagbrev. Uten fagbrev er det ikke vits, er jo mye du kan ta for deg uten utdanning også, men du vil måtte jobbe ekstreme mengder, eller være heldig for å lykkes, er veldig komfortabelt å ha en utdanning å støtte deg på som kan garantere deg jobb i fremtiden annet enn burgerflipper på den lokale Mc'ern Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Nå er jo ikke NTNU den eneste skolen i landet som tilbyr studier innen språk. Det er haugevis av høyskoler som har språklinjer som jeg er ganske sikker på har lave opptakskrav. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 http://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat Er det dette du tenker på? Hvordan det virker i praksis i forhold til å faktisk få en lærlingstilling som mekaniker er jeg usikker på. Og således svarer jeg jo ikke egentlig på det du spør om. Men selv kommer jeg snart til å ta ett eller to fagbrev gjennom erfaring i min jobb om ikke lenge fordi jeg har en jobb man ikke trenger noe teori i før man starter. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 ^hvilke jobb er ddt snakk om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå