Gå til innhold

Reperasjon av 4hk Mercury

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat satt i stand en 4 hk mercury som jeg kjøpte ny i 2000. Har hatt problem med at den sprengte pluggen hele tiden.

Kjøpte billige deler i Kina og de passet som hånd i hanske og jeg sparte mange tusen på det. Kjøpte ny cdi boks, strømmspole, coil og ny impeller. Nå fungerer alt perfekt :)

Er det andre som har prøvd kinadeler og noen som har erfaringer med slike?post-148287-0-83771200-1372629335_thumb.jpg.

Endret av arstu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt om bakgrunnen for at jeg kjøpte disse Kinesiske delene.

Tohatsu leverte disse 2 takterene til Mercury og Mariner. Det er nok noe de fleste kjenner til.

Det som kansje ikke alle vet er at Tohatsu i en årrekke fikk laget disse motorene i Kina. Fabrikken som produserte for Tohatsu laget også sin egen modell, Hangkai. Disse blir solgt som 5 og 6 hestere.

post-148287-0-43829100-1372705007_thumb.jpg

Det er deler til disse motorene som passer til Mercury, Tohatsu og Mariner.

Om jeg skulle kjøpt delene som er avbildet i forige innlegg hos Mercury forhandler, ville de kommet på over 4000 kr. Det hadde dermed vært helt uaktuellt å lagt ut så mye på en gammel motor.

Fra Kina koster de samme delene en brøkdel av prisen.

CDI enheten koster f.eks 35 ganger mer i Norge en i Kina om man får kjøpt den fra forhandler i Kina som selger fra fabrikk. Så er det jo noen som skal tjene litt på det i Kina også, og frakt kommer i tillegg, men alt i alt blir det langt billigere en i Norge.

Delene jeg kjøpte ble sendt den 17 juni og jeg hadde de levert på døra 4 dager etter. Tror ikke den "lokale" Mercury forhandleren hadde skaffet de noe fortere.

Kvaliteten så også veldig bra ut.

Det finnes også andre motorer som er kopiert i Kina. Jeg tør ikke være helt bastant her, men finnes også motorer som er mistenkelig like 4 taktere fra Tohatsu og Mercury. Kjenner for lite til disse motorene til at jeg kan si de er identiske.

Endret av arstu
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...