Gå til innhold

Oppgradering av HK, CPU, RAM (og evt. RAID-kontroller) på hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Heisann.

Vurderer å oppgradere min hjemmeserver/filserver med nytt HK, Prosessor og RAM (muligens også et RAID-kontroller kort). Tanken er å kjøre Hyper-V/ESXi i bunn, med en 5-6 virtuelle maskiner oppå (der stort sett bare 1 maskin kommer til å trenge mye prosessorkraft).

Dagens maskin ser noenlunde slik ut:

Intel Core i7-920

Gigabyte GA-X58A-UD3R

Fractal Design Define R3

Corsair HX 650W PSU

2x OS HDDs (speilet)

5x HDD (Raid-Z)

Som dere kan se fra de nåværende spesifikasjonene oppgitt ovenfor, er maskinen utstyrt med en "vanlig" prosessor og HK. Denne gangen tenkte jeg å fleske til med noe litt mer server-aktig (uten at det skal føre til mer støy fra maskinen). Har derfor kikket på en Intel Xeon E3-1240v3 3,4GHz Socket 1150 Box (evt. E3-1245 v3), og ønsker et HK + 32 GB ECC RAM som passer til.

HK skal helst inneha 2 stk Gigabit Ethernet porter av god kvalitet, men kan nok også strekke meg til å kjøpe noe ala. INTEL PRO/1000 PT DUAL PORT SERVER ADAPTER PCI-E. I tillegg er støtte for 32 GB ECC RAM et ønske. 7+ SATA-porter hadde også vært kjekt, men er ikke et must ettersom jeg kan kjøpe et RAID-kontroller kort for å løse opp i det problemet.

Har snust litt på Supermicro sine hovedkort, da de er de eneste jeg kan finne som passer til en Haswell Xeon prosessor og som i tillegg har støtte for ECC RAM. Nærmere bestemt har jeg kikket på Supermicro X10SLM+-F (ca. 2300 kr inkl mva.) og X10SL7-F (ca. 2800 kr inkl mva.), samt 32GB med KINGSTON 1600MHZ DDR3 ECC ValueRAM.

Spørsmålet er om LSI 2308 RAID-kontrolleren som sitter på det dyreste av dem er noe tess, eller om jeg heller burde gå for det billigste, samt et dedikert kontroller kort? Er ikke interessert i å miste data pga. et dårlig RAID-kontroller kort, og har forstått det slik at Areca sine kort er rimelig gode. De kan derfor være et alternativ.

Pga. sommerferie blir det neppe bestilt noe før i slutten av juli/begynnelsen av august. Er det kommet noen andre hovedkort på markedet jeg burde vurdere når den tid kommer?

Hadde satt stor pris på forslag eller andre inspill til hva jeg burde kjøpe, og evt. hvilke RAID-kontrollere som er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det slik, det er heller lønnsomt å kjøpe:

I7 4770k eller i7 3770k istedenfor. Server prosessorer er dyre fordi det er beregnet for servere og det er nesten kun firmaer som kjøper server derfor blir det dyrere, for å kun støtte ECC ram er jo ikke noe nyhet heller.

Kabinettet og PSU kan man beholde.

Serverprosessorer f.eks Xeon W3670 til W3690 er langt kraftigere CPU en den du har, i prinsippet kan disse overklokkes også kanskje ikke så lurt om du må ha helst stabilt system. I ytelsetester kan man komme veldig likt som intel i7 970 og oppover.

Man kan jo også se på AMD Opteron 6128 og oppover, heller ikke så kraftig, men også her lønner det seg å kjøpe brukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå koster både I7 3770K og I7 4770K et par hundrelapper mer enn Xeon E3-1240 v3, så selve prosessoren er ikke så dyr. Hovedkortet og RAMen derimot, koster en del mer enn "vanlige" komponenter. Spørsmålet blir vel heller derfor om det er noe poeng i å investere i et serverhovedkort fremfor et vanlig hovedkort myntet på gamere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...