Gå til innhold

Forslag til bra PC-spill : Sjanger = Business


Anbefalte innlegg

Farming Simulator 2013 er rett og slett helt konge.

Man starter med dårlig og gammelt utstyr, så må man bygge seg opp.

Kjøpe flere jorder. Nyere og bedre utstyr. Sterkere traktorer.

Det finnes utrolig mye mods rundt på nettet.

 

Man kan også tjene penger på kyr, sau og høner.

 

Det er en av de spillseriene som jeg i utgangspunktet lurte på hvem som kunne finne på å kjøpe (litt som "betongblandersimulator 2011"), men med mer detaljer begynner det å høres mer interessant ut. Litt det samme som euro truck simulator 2. :)

Endret av Djn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en av de spillseriene som jeg i utgangspunktet lurte på hvem som kunne finne på å kjøpe (litt som "betongblandersimulator 2011"), men med mer detaljer begynner det å høres mer interessant ut. Litt det samme som euro truck simulator 2. :)

 

Jeg var skeptisk i starten jeg å, men jeg og 4 andre kompiser kjøpte Farming Simulator 2011 i sin tid, og satt online og spilt multiplayer. Var sikkelig konge.

Så når 2013 kom, så måtte vi bare få tak i det å.

 

Det er samme greia som Euro Truck Simulator 2 ja. Anbefales og prøve.

Lenke til kommentar

Ser at Locomotion ikke er nevnt. Det er samme skaperen som lagde Transport Tycoon of Roller Coaster Tycoon.

 

Locomotion er i utgangspunktet det samme som TT, men i grafikkmotoren til RCT. Finnes flust med mods her også. Man kan alltids diskutere hvor vellykket spillet var - men jeg har storkost meg med det i timevis, både alene og med venner.

 

 

Jeg er ellers veldig interessert i å finne tilsvarende spill. Railroad Tycoon-spillene er ikke like lette å ha med å gjøre i de nyere Windows-utgavene dessverre - så disse har jeg ikke rørt på flere år.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Tropico 4 har veldig lite med kommunisme å gjøre, det kan nok best beskrives som et oligarkisk styresett. Tror dere virkelig at USA ville støttet et kommunistisk regime (valg i spillet), under den kalde krigen? Neppe!

 

 

Edit: Min favoritt i sjangeren er nok Port Royale (1!), bokstavelig talt et kanonspill :D

 

 

 

Tropico 1 har ihvertfall mye med kommunisme å gjøre. Jeg har ikke spilt de senere spillene men håper ikke de er dummet ned noe. Det som er så bra i spillet er at man har så mange valg i spillet og selv i stor grad kan velge styreform, dog ikke uten konsekvenser.  

Spillet er etter min mening både en parodi og et forsøk (på en veldig forenklet måte) å simulere et militærdiktatur på en liten øystat. Parodien favner jo både over kommunistene som Fidel og vennene hans såvel som de mer tallrike anti-kommunistiske autoritære regimene. Jeg syns de fikk til en veldig bra kombinasjon av god spilldesign, en del realisme og masse svart humor.

 

Jeg får litt lyst til å sammenligne med den Slovenske gruppen Laibach som har lagd mange plater med musikk som er en slags parodi på totalitarisme og militarisme. (I Laibach's tilfelle er det særlig fascisme og kommunisme som er inspirasjonskilden). Men når en parodi er dedikert og gjennomført nok så blir den også på en visst plan en slags hyllest også:

 

Opus sin Life is Life tatt til sin naturlige konsekvens:

http://www.youtube.com/watch?v=JJ_gAShRSsk

 

Queen hadde en sang som het One Vision som handlet om hvor bra det hadde vært om alle land var ett. Laibach oversatte teksten til Tysk og gjorde musikken litt mer militaristisk og vips fikk sangen en helt annen mening:

 

For de som liker Hell March og musikken fra Red Alert vil jeg sterkt anbefale disse sporene fra plata Kapital:

 

Sponsored by Mars:

http://www.youtube.c...y7CAIQA#t=3950s

 

The Hunter's Funeral Procession:

 

http://www.youtube.com/watch?v=w8KoP07Wk1Y

 

Decade Null:

http://www.youtube.com/watch?v=40jCtLnMf0Q

Endret av Golgatha Kredittvurdering
Lenke til kommentar

Ser at Locomotion ikke er nevnt. Det er samme skaperen som lagde Transport Tycoon of Roller Coaster Tycoon.

 

Locomotion er i utgangspunktet det samme som TT, men i grafikkmotoren til RCT. Finnes flust med mods her også. Man kan alltids diskutere hvor vellykket spillet var - men jeg har storkost meg med det i timevis, både alene og med venner.

 

 

Jeg er ellers veldig interessert i å finne tilsvarende spill. Railroad Tycoon-spillene er ikke like lette å ha med å gjøre i de nyere Windows-utgavene dessverre - så disse har jeg ikke rørt på flere år.

 

Et godt spill i samme sjanger som Transport Tycoon og Rollecoaster Tycoon er Bullfrogs Theme Hospital:

http://www.gog.com/gamecard/theme_hospital

Spillet er veldig tilgjengelig, har veldig god humor og er regnet som en klassiker. Jeg vil absolutt anbefale å spille det. Men sammenlignet med de andre spillene så har det mindre dybde, frihet og detaljer.

 

Om du derimot skulle ha lyst til å gå til "the next level" i sjangeren så finnes det et lite spill som heter Dwarf Fortress:

http://www.bay12games.com/dwarves/screens.html

http://www.bay12games.com/dwarves/features.html

Jeg tror ikke det finnes noe dataspill som har en slik dybde og mengde med detaljer som dette spillet. Men det kommer med en pris (selv om det er gratis) og det er at det krever en signifikant tidsinvestering for å sette seg inn i det. Ikke minst det kryptiske grensesnittet.

Jeg har aldri spilt noe spill med et mindre tilgjengelig grensesnitt. Å lære seg Dwarf Fortress er nesten som spillverdenens svar på å bli innviet i Gnostikernes skjulte kunnskap, eller å lære seg å lese maskinkode direkte som han fyren gjør i Matrix. Men egentlig er det ikke spesielt vanskelig, og det krever ikke spesielle evner. Det eneste som kreves er villigheten til å lære seg noe nytt og villigheten til å sette av noe tid for å lære seg det. Kan man lese en bok eller et kart kan man også lese Dwarf Fortress og det at man faktisk er nødt til å lage indre bilder av hva som skjer har mange fordeler.

Spillet er etter min mening et av de viktigste spillene noensinne på linje med Super Mario Bros., Street Fighter 2, Sim City og Civilization.

 

I Rogue-like sjangeren som Dwarf Fortress tilhører har det skjedd mye spennende i de siste. Egentlig er det jo en under-sjanger av rollespill, men det har skjedd mye nyskapning og flere strategispill har dukket opp.

FTL: Faster Than Light er et godt eksempel.

http://www.gog.com/gamecard/faster_than_light

Jeg har ikke spilt dette selv men etter hva jeg har lest så er det et management spill som bruker en del elementer fra Rogue-like sjangeren som at mye er tilfeldig generert og at man før eller senere vil komme til å tape. Men i motsetning til særlig mange av de tradisjonelle Rogue-likes så har det et godt grensesnitt og helt grei grafikk. Spillet ble populært på veldig kort tid og har solgt godt tror jeg.

 

GOG selger også noen andre Science Fiction management spill. Disse fokuserer vel ikke så mye på det økonomiske men er vel heller mer i slekt med Dungeon Keeper og Evil Genius (dog med mindre fokus på krigføring). Startopia skal være veldig bra og Space Colony har samme utviklere som Stronghold spillene.

 

Startopia:

http://www.gog.com/gamecard/startopia

Space Colony:

http://www.gog.com/gamecard/space_colony_hd

Lenke til kommentar

Overveldende respons! Takk for det!

 

Jeg har nå lastet ned Open TTD, og spilt det i et par dager. Det var kanonbra!(Hvertfall til å være gratis!) Tok meg noen timer å forstå det helt, men etter å ha sett noen turorials på youtube ga plutselig spillet mening. Og da var det bare for meg å sette meg ned å kose meg med det. Kommer utvilsomt til å anbefale dette til venner.

 

Jeg må innrømme at jeg også først og fremst trodde farming simulator var et spill som umulig folk kunne være interresert i. Men etter å ha lest noen omtaler på amazon og her i denne tråden står jeg virkelig å lurer på om det faktisk kan være noe for meg. Det virker jo som akkurat det jeg lette etter. Ser det bare koster 200 på amazon, men vet dere om noen enda billigere plasser? Kommer nok til å kjøpe det.

 

Takk for lange og gode svar Golgatha! Jeg har sitt på spillene du har anbefalt, og tror jeg kommer til å kjøpe noen av dem. De som virket mest interresant er capitalism (både en og 2), port royale 1, og kansje tropico. Takk for anbefalingene!

 

For å være ærlig tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe Anno. Det er ikke fordi det ikke virker interresant (fordi det gjør det!) men fordi folk som jeg har spurt sier det likner nokså mye på civilization serien, og siden jeg har de føler jeg det blir litt waste of money om jeg skulle kjøpe anno serien itillegg.

 

Jones in the fast line så jo spennende ut! Ser det ligger gratis på 123 spill, så får vel prøve meg på det!

 

Når alt dette er sagt, er det bare å fortsette å gi forslag til spill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overveldende respons! Takk for det!

 

Jeg har nå lastet ned Open TTD, og spilt det i et par dager. Det var kanonbra!(Hvertfall til å være gratis!) Tok meg noen timer å forstå det helt, men etter å ha sett noen turorials på youtube ga plutselig spillet mening. Og da var det bare for meg å sette meg ned å kose meg med det. Kommer utvilsomt til å anbefale dette til venner.

 

Jeg må innrømme at jeg også først og fremst trodde farming simulator var et spill som umulig folk kunne være interresert i. Men etter å ha lest noen omtaler på amazon og her i denne tråden står jeg virkelig å lurer på om det faktisk kan være noe for meg. Det virker jo som akkurat det jeg lette etter. Ser det bare koster 200 på amazon, men vet dere om noen enda billigere plasser? Kommer nok til å kjøpe det.

 

Takk for lange og gode svar Golgatha! Jeg har sitt på spillene du har anbefalt, og tror jeg kommer til å kjøpe noen av dem. De som virket mest interresant er capitalism (både en og 2), port royale 1, og kansje tropico. Takk for anbefalingene!

 

For å være ærlig tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe Anno. Det er ikke fordi det ikke virker interresant (fordi det gjør det!) men fordi folk som jeg har spurt sier det likner nokså mye på civilization serien, og siden jeg har de føler jeg det blir litt waste of money om jeg skulle kjøpe anno serien itillegg.

 

Jones in the fast line så jo spennende ut! Ser det ligger gratis på 123 spill, så får vel prøve meg på det!

 

Når alt dette er sagt, er det bare å fortsette å gi forslag til spill!

 

Hei Bjorni11,

jeg må reagere på svaret ditt, for som deg er jeg veldig glad i "forretningsspill" der du begynner i det små, og bygger deg opp penger og kapital... eller bare en business som du ser blir bedre og bedre. Jeg savner faktisk et større mangfold av dette, men håper det blir mer av det. OpenTTD (Open Transport Tycoon Deluxe) er et FANTASTISK spill - det er synd det kommer så få nye Tycoon spill... Skulle ønske det var flere Tycoon spill innen feks. flyselskap, handelsflåter (Port Royale) osv.

 

Når du skriver at du ikke ønsker å skaffe deg Anno fordi det er likt Civilization så har du nok fått et skjevt inntrykk av spillene. Disse spillene veldig forskjellig i mitt syn.

 

I Civilization starter du som kjent med en by, eller bybygger, og må utforske og ekspandere med å bygge flere byer - og evt. krige eller lure deg frem til nye områder og mer makt. Er det en stor mangel i Civilization så er det derimot handels- og økonomisystemet. Det er ingen reell jobb å gjøre for å handle mellom egne eller med andres byer - du bygger kanskje en havn og deretter handler du automatisk. Mangler du en vare så bytter du en vare via et enkelt diplomatisystem. I mine øyne er ikke Civilization et handels- eller forretningsspill, men et rent strategispill der du må vurdere for/mot å bygge tropper og krige vs ha penger til å utforske nye teknologier.

 

Anno derimot, har sin hovedtyngde på handel. Du starter på en øy med havn og må utvide byen din. For å utvide denne må du finne ressurser og bygge de bygningene som må til for å hente ut ressursene, så må du ha en annen for å foredle dem. Senere kan du få tilgang til nok en annen bygning som igjen trenger en tredje ressurs som du bare får tak i ved å foredle to andre grunnressurser. Etterhvert som du skrider frem må du sette opp en koloni på en annen øy for å få nok ressurser - og da begynner du å handle med skip mellom øyene.

 

Anno er derfor ikke et "empire-strategi" spill, slik som Civilization, Europa Universalis osv, mer et handelsspill der du har mulighet til å presse deg til ressurser ved å bruke makt (les krig).

 

Skal du sammenligne Anno blir det derfor mer riktig å sammenligne dette med feks Settlers-serien. Hogg trær, grav stein, bygg by, bli sterk, "Smash enemy" - bare at i Anno så er det ikke så mye "bli sterk for å denge motstander", mer bli sterk for å nå et annet mål.

 

 

Jeg skulle ønske det var flere spill som Euro Truck Sim 2, men med noe annet enn lastebiler og et gameplay der du ikke er nødt til å sitte gjøre repetetive oppgaver som å kjøre lastebil på kjedelige hovedveier mellom byer om, og om igjen.

 

Det samme med Farming Simulator - genialt forretningsspill - men du ender opp med å kjøre frem og tilbake for å samle og selge korn, mer enn å bygge ut gården din. Hadde de feks greid å få inn at du kunne hyre arbeidere til å hjelpe med å samle kornet fra han som kapper det ute på åkeren - hadde spillet fått flere stjerner ekstra for min del. Da kunne du virkelig automatisert noen av oppgavene mens ditt fokus kunne vært mer på dette å utvide og planlegge det neste steget i gården.

Endret av EasyAce
Lenke til kommentar

Kom på et spill jeg spilte en god del for noen år siden.

Freight Tycoon. Her driver du et transportfirma, hvor du kjøper trekkvogn og henger etter behov, ansetter sjåfører og andre til administrativt arbeid. Deretter tar du på deg oppdrag som må gjøres rundt omkring i et distrikt mellom kjøpesentre, fabrikker, gårder, osv..

 

Ikke så halvgæærnt.

Lenke til kommentar

Om man har tilgang på iPhone eller iPad har man litt enklere spill av samme typen, som Game Dev Story og Mega Mall Story. Det er vel de jeg liker best fra Kairosoft i alle fall. De har mange fler tilgjengelig.

 

Prøvde meg på et nytt spill til iPad, Cruise Tycoon HD. Helt greit tidsfordriv.

- Start et cruise-selskap

- Kjøp en båt og ansett en kaptein

- Lag ruter som skal være lønnsomme

- Sett opp rutene i kalenderen til hver enkelt båt

- Spar penger / ta opp lån

- Kjøp ny båt, ansett ny kaptein

- Osv..

 

Man må holde styr på at passasjerer har det fint, båten er i god stand, og at man får fyllt opp lugarene så mye som mulig før avreise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...