Gå til innhold

[Løst] Perspektiv - hvorfor velge godt betalt utdannelse

Anbefalte innlegg

Først må det sies at denne tråden er totalt uaktuelt for folk som hater lesing og eksamener. Så ja, ha det bra. Men for resten av dere som er alt i fra ok til ekstremt gode når det kommer til skolearbeid, hei!

I work to live,

Not live to work.

Kanskje noen av dere er i situasjonen hvor dere skal velge utdannelse, noen skal kanskje begynne på nytt studie førstkommende høst mens andre er kanskje allerede midt inne i et studium. Jeg skal ta for meg det klassiske argumentet "Du lever bare en gang, hvorfor ta lang utdannelse og jobbe 10 timer hver dag?" Kanskje nettopp dette argumentet stopper deg fra å bli noe du har lyst til å bli. Ikke la det gjøre det. Jeg er faktisk helt enig med argumentet... hvis det hadde vært sant.

Bortimot all forskning viser at høyere utdannelse gir høyere lønn. http://www.dinepenge...i-loenn/582138. Og til dere som kommer med det klassiske motsvaret "ikke velg jobb utifra lønn" så er jeg delvis enig. Man skal selfølgelig ikke jobbe med noe man hater pga høy lønn, men det er nå engang sånn at hovedgrunnen for at folk jobber er for å tjene penger slik at endene møtes. Hvem hadde vel sagt nei til 200.000 iåret ekstra?

En klassisk hverdag for den gjennomsnittelige nordmann(ca 400.000 iåret) er:

06.30-08.00: stå opp og forberede seg til jobb

08.00-16.00: jobb

17.00-23.00: dra i butikken, lage mat, rydde, se på tv, evt andre aktiviteter

En potensiell hverdag for en rik nordmann(1.000.000 iåret) er:

06:30-08.00: stå opp og forberede seg til jobb

08.00-18.00: jobb (ca 2t mer i snitt hver dag)

19.00-23.00: HER ER FORSKJELLEN

Med så mye mer i gjennomsnittelig inntekt, har man råd til å koste på seg:

- vaskehjelp 3-4 ganger i uka

- direkte levering av matvarer på døra hver uke

- mer restaurantbesøk

- råd til egne treningsapparater (om man er sporty)

- råd til dyre ferier med ubegrenset bruk av penger (ikke syden!)

- råd til god og sunn mat som dessverre ofte er dyrere enn pasta, potet og pølse

Paradoksalt nok kan en lengre arbeidsdag med høyere lønn gi mer overskudd i hverdagen om man gjør det riktig.

Jeg har valgt utdanning selv denne sommeren og endte med høy utdannelse etter å ha forhørt meg med utallige personer (opphavet til posten kommer av inspirasjon fra dem). Jeg er interessert i å høre deres meninger angående denne saken. Jeg er åpen for å endre kurs hvis dere klarer å overbevise om at yrker med lavere lønn kan appellere mer.

Endret av LIVINGTHEDREAM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken utdannelse er godt betalt, har gått flere år på Høgskole men står igjen med 250 000 kr i studielån... fikk ikke noe betalt :)

Du skjønner hva jeg mener :)

Men for å være på den sikre siden. Det dreier seg altså om etter endt utdannelse. Når man går ut i jobb. Studiegjeld har svært lite å si iforhold til en evt høy årsinntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke utdanninger tenker du på som automatisk gir lønn på over en million i året? Selv tidligere medisinerstudenter tjener så vidt jeg vet godt under den summen i gjennomsnitt.

Verken god mat, treningsapparater eller direkte levering av mat krever forresten noe i nærheten av en million i årsinntekt. Til og med jeg som student med deltids- og sommerjobb har råd til all den maten jeg vil ha -- spiser absolutt ikke pasta, potet og pølse hver dag. Treningsapparater koster mindre enn du tilsynelatende tror de gjør. Det finnes nå tjenester for hjemlevering av mat som er rimelige nok til at vanlige nordmenn har råd til å bruke dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke utdanninger tenker du på som automatisk gir lønn på over en million i året? Selv tidligere medisinerstudenter tjener så vidt jeg vet godt under den summen i gjennomsnitt.

Verken god mat, treningsapparater eller direkte levering av mat krever forresten noe i nærheten av en million i årsinntekt. Til og med jeg som student med deltids- og sommerjobb har råd til all den maten jeg vil ha -- spiser absolutt ikke pasta, potet og pølse hver dag. Treningsapparater koster mindre enn du tilsynelatende tror de gjør. Det finnes nå tjenester for hjemlevering av mat som er rimelige nok til at vanlige nordmenn har råd til å bruke dem.

http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/her-kan-du-sjekke-loennen-til-125-yrker/10080582

Utifra denne artikkelen som er basert på SSB så er det direktører/ledere (disse krever ofte høyere utdannelse) og advokater som har mulighet for å tjene 1mill iåret+ (med overtid såklart). Men 1mill var bare et eksempel, jeg vil si at alt over 700k er veldig bra lønn.

Syntes du finstiller det litt. Av egne erfaringer så har den gjennomsnittelige familien nok inntekt til at livet går rundt, og ikke mye mer enn det. Itillegg til jobb så har flesteparten ansvar for vasking av hus selv, de spiser sjelden på restaurant og har generelt mangel på andre luksusområder.

Mulig jeg har blitt negativt påvirket av tv-serier og kjendislivet slik det blir fremstillet i media. Men må virkelig med hånda på hjertet si at å leve som rik virker mer tilfredstillende enn å leve ok. Mulig jeg selfølgelig tar feil, er åpen for det.

Og de tingene du nevner var jo bare eksempler. Spise ute 3-4 ganger i uka er noe en vanlig familie definitivt ikke kan gjøre for eksempel.

Lenke til kommentar

(...)Men må virkelig med hånda på hjertet si at å leve som rik virker mer tilfredstillende enn å leve ok. Mulig jeg selfølgelig tar feil, er åpen for det.

Kanskje fordi man bekymrer seg litt mindre hvis man har mer penger? Dette har egentlig ikke noe med penger å gjøre, men hvordan man strukturer tankene sine. Er man "flink" til dette, kan man i prinsippet leve like lykkelig ved å tjene 300 kr som 1 000k i året

Lenke til kommentar

Kanskje fordi man bekymrer seg litt mindre hvis man har mer penger? Dette har egentlig ikke noe med penger å gjøre, men hvordan man strukturer tankene sine. Er man "flink" til dette, kan man i prinsippet leve like lykkelig ved å tjene 300 kr som 1 000k i året

Ja, tror kanskje du traff spikeren der. "Bekymre" seg for å betale regninger. "Bekymre" seg for å ha nok penger til å dra på ferie. Itillegg så vil jeg ha såpass finansiell frihet at jeg kan kjøpe boblebad, ha fin tv, spise på restuaranter og ta meg en vin i ny og ned, uten å "bekymre" meg for pengebruken. Tror du virkelig traff spikern. Gjorde meg mer sikker på valget mitt.

Men skjønner jo også at uten struktur så vil det gå til helvete uansett hvor mye man tjener. Så det er jo en egenskap å tilegne seg. Ingen tvil om at man kan ha et veldig bra liv finansielt sett med god planlegging og struktur. Det krever nok endel mer dog.

Lenke til kommentar

Det er også gjort en del forskning om dette temaet. En studie konkluderte med at det var hvor mye man tjente relativt sett til sine kompiser/kollegaer som avgjorde hvor lykkelig man er, ikke hvor mye man tjente absolutt sett.

Med andre ord så du være mindre lykkelig enn dine kompiser som tjener 50 mill, mens du "bare" tjener 20 mill. i året.

Har ikke link til undersøkelsen nå

Lenke til kommentar

Det er også gjort en del forskning om dette temaet. En studie konkluderte med at det var hvor mye man tjente relativt sett til sine kompiser/kollegaer som avgjorde hvor lykkelig man er, ikke hvor mye man tjente absolutt sett.

Med andre ord så du være mindre lykkelig enn dine kompiser som tjener 50 mill, mens du "bare" tjener 20 mill. i året.

Har ikke link til undersøkelsen nå

Synes du tolker den konklusjonen litt feil her... som jeg forstod det var grunnen synligheten på det sosilae planet. Om du tjener en del mindre enn venner/slekt/bekjente så synes det så klart hvis du tjener 300 K mens de andre tjener 500 K.

Forskjellene på 20 Mill og 50 Mill er så lite synlig sosialt sett at det knapt vises selv om det er enorme summer.

Lenke til kommentar

Livingthedream:

Jeg synes du har et poeng i det du skriver, men det er så individuelt hva som gjør en person lykkelig. Jeg tjener nå ikke over millionen selv, så kan ikke kalles rik (i norsk målestokk), men jeg ligger over gjennomsnittslønnen. For meg fører det noen av de godene du nevner, og det er noe som er med og hever min livskvalitet.

Andre bryr seg ikke om det, koser seg med hjemmelaget middag, husarbeid og rutiner med småbarn. Det finnes ikke èn riktig løsning eller vei, folk er forskjellige.

Logaritmannen: Det stemmer det du sier, at det er relativ fattigdom og relativ lønn som er viktigere for vår lykke enn faktisk lønn. Hvis du er fattig i et fattig land, så kan du fortsatt være lykkelig. Det er verre å være fattig når naboen din ikke er det.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes du glemmer en viktig del av det å jobbe. Du fokuserer kun på arbeidstid vs. lønn og godene man får av lønnen. Det som er like viktig er om man trives i jobben sin. Du er forsåvidt inne på det i setningen din "I work to live, Not live to work." Poenget her er at mange av de som jobber mer enn en vanlig arbeidsdag, gjerne mer enn de 10 timene dine, lever for å jobbe. Men det er fordi de er så fornøyd med jobben sin, at de synes den er så interessant og givende, at jobben blir livet på en positiv måte og ikke på den negative måten jeg tolker den ment i din setning.

Dette er noe som er forskjellig fra person til person, og en slik glede i jobben, eller mangel på den, gir hele din problemstilling en ekstra dimensjon. Er det verdt å ta seg en lang og hard utdannelse for å få seg en godt betalt jobb om man egentlig ikke trives i jobben selv om resultatet av det gjør at man har bedre råd? Hvordan skal man gjøre det regnestykket?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes du glemmer en viktig del av det å jobbe. Du fokuserer kun på arbeidstid vs. lønn og godene man får av lønnen. Det som er like viktig er om man trives i jobben sin. Du er forsåvidt inne på det i setningen din "I work to live, Not live to work." Poenget her er at mange av de som jobber mer enn en vanlig arbeidsdag, gjerne mer enn de 10 timene dine, lever for å jobbe. Men det er fordi de er så fornøyd med jobben sin, at de synes den er så interessant og givende, at jobben blir livet på en positiv måte og ikke på den negative måten jeg tolker den ment i din setning.

Dette er noe som er forskjellig fra person til person, og en slik glede i jobben, eller mangel på den, gir hele din problemstilling en ekstra dimensjon. Er det verdt å ta seg en lang og hard utdannelse for å få seg en godt betalt jobb om man egentlig ikke trives i jobben selv om resultatet av det gjør at man har bedre råd? Hvordan skal man gjøre det regnestykket?

Ja, jeg nevnte det i åpningsinnlegget også. At man ikke burde velge et yrke hvor man mistrives bare pga lønn. I starten sa jeg også at folk som ikke liker skole generelt ikke burde begi seg ut på høyere utdannelse som f.eks. advokat.

I mitt tilfelle, så er egentlig de høyere utdannelsene noe jeg kunne tenke meg å jobbe med, så for meg har den tråden hjulpet ganske mye. Jeg elsker å lese mye og lære nye ting. Jeg har lyst til å ta en høyere utdannelse og har egentlig alltid tenk på det. Men har bare vært usikker på om "det er verdt det."

Lenke til kommentar

Ja, jeg nevnte det i åpningsinnlegget også. At man ikke burde velge et yrke hvor man mistrives bare pga lønn. I starten sa jeg også at folk som ikke liker skole generelt ikke burde begi seg ut på høyere utdannelse som f.eks. advokat.

I mitt tilfelle, så er egentlig de høyere utdannelsene noe jeg kunne tenke meg å jobbe med, så for meg har den tråden hjulpet ganske mye. Jeg elsker å lese mye og lære nye ting. Jeg har lyst til å ta en høyere utdannelse og har egentlig alltid tenk på det. Men har bare vært usikker på om "det er verdt det."

Yrkestips til deg... produktutvikler.

Forenklet (veldig):

Enten får man presentert ett problem som man skal løse med ett produkt... ellers så er man i en bransje med kontinuerlig fornying.

Kan være alt fra sjokolade til elektronikk.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg angrer ikke på at jeg tok høyere utdannelse ... Tenkte egentlig å gå yrkesfag, som billakkerer eller salg og service.

Endte opp med dette:

Realfag->Ingeniør-> Offshore (2-4)

Lønn på tre-kvart million, og jobber 2-4 (og noe overtid, "but still") som gir mye tid til å reise og kose meg. Har tid og penger til å gjøre hva jeg vil, og kunne gentlig ikke tenkt meg å gjort noe annerledes. I tillegg slipper jeg å kjøre 45 minutter til opp mot en time hver dag i rushtrafikk på vei til jobb.

Lenke til kommentar

Det du skriver om at dem som tjener veldig godt kan bruke pengene dem tjener over snittet på luksus osv er veldig sjeldent det som skjer. Etter min erfaring er det dem med god lønn som er mer obs på hva dem kjøper og er mye mer sparsom med pengene sine enn dem som har lav eller middels lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15
Hvilke utdanninger tenker du på som automatisk gir lønn på over en million i året?

Heiskonsulent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Heiskonsulent.

Hørt det går mye opp og ned der...sorry.

Går selv høyere utdanning ( ingeniør ) og husker at jeg i utgangspunktet følte jeg bare måtte få en jobb som var "bra" og gjerne litt kreativ, men aldri ingeniør. Var litt for skolelei til det. Endte uansett opp på det da og har ikke angret et sekund!

Får lovnader om god lønn, fleksitid og variert arbeid av "alle i bransjen" og ser fram til å begynne og jobbe til neste høst med mindre jeg tar 2 år påbygging. Klart det er tøft og til tider slitsomt men pleier å si at en ikke må velge utdanningen pga selve utdanningsløpet, men mtp det som venter deg når du er ferdig :)

Lenke til kommentar

Det at høyere utdanning fører til høyere lønn er sant. Men en som tar høy utdanning bruker veldig mange år på å ta igjen en lavutdannet i formue. grunnet mange år brukt til studering. Alle de årene en som tar høy utdanning bruker til å studere og bygge opp studielån, bruker den med lav utdanning på å jobbe og tjene penger.

Selv har jeg uansett planer om høyere utdanning, men igjennom militæret slik at jeg slipper stort studielån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...