Gå til innhold

Lånekassen - hvordan søke om å få nedbetalt raskere enn avtalt?

asad

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram når jeg ønsker å forkorte nedbetalingstiden på studielånet mitt fra 20 år , til 3 år. Har vært på hjemmesiden til lånekassen uten å finne et gjeldene skjema. Noen tips hadde vært satt enorm pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt OT:

Har du penger til overs hadde jeg brukt dem til sparing til bolig, helst BSU om du har skattbar inntekt.

Det er bedre å ha 200 000 kr i egenkapital når man skal på boligmarkedet og 200 000 kr i studielån enn 0 egenkapital og 0 studielån.

Banken bryr seg ikke like mye om studielån som annen gjeld.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med Nasciboy. I og med at studielånet er usikkert har det kun betydning for hvilke månedlige kostnader du kan tåle, og ikke for egenkapitalkravet.

Studielånet bør være det siste lånet man betaler ned. Dersom du ønsker å bli gjeldfro så er det selvfølgelig vel og bra, men om du ikke allerede har nedbetalt bolig (eller ikke har planer om å kjøpe bolig i overskuelig framtid) er det ikke optimalt å betale ned ekstra på studielånet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

det er anbefalt at man tar ut max studielån hvert år man kan og setter overskudd over på BSU. Lånekassen er det rimeligste lånet du kan få og det som det haster minst med å tilbakebetale for så lenge du er under utdanning har du rett til rentefritak og betalingsfritak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Nasciboy. I og med at studielånet er usikkert har det kun betydning for hvilke månedlige kostnader du kan tåle, og ikke for egenkapitalkravet.

Studielånet bør være det siste lånet man betaler ned. Dersom du ønsker å bli gjeldfro så er det selvfølgelig vel og bra, men om du ikke allerede har nedbetalt bolig (eller ikke har planer om å kjøpe bolig i overskuelig framtid) er det ikke optimalt å betale ned ekstra på studielånet.

Takker for rådet. Det har seg slik at jeg er såpass heldig at jeg får hjelp til å nedbetale studielånet fra familien, BSU og egenkapital er noe jeg har som prioritet.

Setter stor pris på resonsen, fant ikke noe info om dette her noen andre steder!

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram når jeg ønsker å forkorte nedbetalingstiden på studielånet mitt fra 20 år , til 3 år. Har vært på hjemmesiden til lånekassen uten å finne et gjeldene skjema. Noen tips hadde vært satt enorm pris på!

Kvifor skal du gjera det? Renta hjå Lånekassa er så låg at det ikkje vil svara seg å betala attende før du må. Du kan utnytta renteskilnaden. Det er idioti å kvitta seg med studielånet utan grunn.

Lenke til kommentar

Jeg er også litt nysgjerrig på hvorfor noen skulle ønske å betale ned studielånet. Jeg syns jeg ofte hører om folk som ønsker å betale det ned hurtigere enn den normale nedbetalingsplanen.

Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er at man får dårlig samvittighet overfor staten som har gitt et så uforholdsmessig gunstig lån, og vil være snill ved å betale tilbake. Hvis det er grunnen så applauderer jeg det altså, men jeg tviler liksom litt på at akkurat det er tankegangen hos veldig mange :p.

Lenke til kommentar

Da er det bare å lese innlegg 11 :)

Tja, det beste ville jo heller være at f.eks. familien gav penger til BSU-innskudd da. Å gi penger øremerket til hurtig nedbetaling av studielån er jo i praksis å kreve at en pengegave blir ufornuftig forvaltet, noe som er et litt snålt krav vil jeg si :p.

For all del, jeg mener ikke å kritisere for hardt altså, men poenget står fortsatt ved lag. Hurtigere nedbetaling av studielån er så godt som alltid en ufornuftig avgjørelse.

Lenke til kommentar

Tja, det beste ville jo heller være at f.eks. familien gav penger til BSU-innskudd da. Å gi penger øremerket til hurtig nedbetaling av studielån er jo i praksis å kreve at en pengegave blir ufornuftig forvaltet, noe som er et litt snålt krav vil jeg si :p.

For all del, jeg mener ikke å kritisere for hardt altså, men poenget står fortsatt ved lag. Hurtigere nedbetaling av studielån er så godt som alltid en ufornuftig avgjørelse.

Kan jo hende familien vet bedre angående TS som kanskje bare ville ha sløst de bort... kun ett eks!! :)

Det er bare det at spør familien om de kan betale ned studielånet ditt spør du ikke om å få bruke pengene til noe annet istede... da sier du JA, seff!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det har seg slik at jeg er såpass heldig at jeg får hjelp til å nedbetale studielånet fra familien, BSU og egenkapital er noe jeg har som prioritet.

Ikkje spesielt lurt av familien. Dei burde heller setja pengane inn på høgrentekonto, og hjelpa deg med bustadlån i staden når den tid kjem. Dette bør du verkeleg ta opp med dei, dette kan kosta familien mange tusen kroner.

Hurtigere nedbetaling av studielån er så godt som alltid en ufornuftig avgjørelse.

Du er eit klokt menneskje!

Til trådstartar: Det er ikkje meininga å vera frekk her, berre å gje råd som vil gagna deg og familien din økonomisk. Det er forståeleg at ein ikkje alltid tenkjer slik i detalj når det gjeld økonomi, men stundom er det faktisk ikkje så dumt heller.

Lenke til kommentar

Om du puttar dei inn på BSU, BSU2.0 eller høgrentekonto så vil du vel tene pengar på å ikkje betale ned studielånet? Det blir ikkje store summen med 1-2 prosentpoeng forskjell, men du har i tillegg pengar tilgjengeleg til eit av markedets lågaste renter.

Lenke til kommentar

Kan jo hende familien vet bedre angående TS som kanskje bare ville ha sløst de bort... kun ett eks!! :)

Det er bare det at spør familien om de kan betale ned studielånet ditt spør du ikke om å få bruke pengene til noe annet istede... da sier du JA, seff!!

Ja så klart, hvis det er enten gratis penger til studielånet eller ingenting så frister det jo veldig å ta imot pengene :p. Men som Knut Lavngard sier så kan man f.eks. gjøre det slik at familien oppretter en høyrentekonto i sitt navn, men hvor man i realiteten setter av penger til barnet til et fremtidig boligkjøp eller lignende.

Når det kommer til nedbetaling av studielånet så er jo renteforskjellen bare en liten del av det som gjør det så ufornuftig. Husk at studielånet har flere muligheter for rentefritak eller regelrett sletting av lånet, f.eks. ved uførhet, død, eller flytting til nord-nord-norge (ikke nødvendigvis rangert etter hvor ille alternativene er :p). Et hurtig nedbetalt studielån på en 5-årig utdanning kan f.eks. koste evt. barn flere hundre tusen kroner mindre i arv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...