Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7 virker ikke på ny maskin.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg ny maskin som jeg har satt sammen selv.

Har nå fått instalert windows 7 på den, men har problemer at windows fryser helt. Kan bruke maskinen i alt fra noen minutter før den fryser, til at den fryser i windows loading sjermen.

Har ikke gjort noe annet med maskinene enn å satt den sammen og instalert windows.

Jeg fikk også en blåsjerm den ene gangen da jeg prøvde å instalere drivere til hovedkortet.

post-107396-0-67584000-1372606683_thumb.jpg

Er ikke noen proff på blåsjermer, men tror den ene koden kan bli brukt til feilsøking, og til dere som er for late til å skrive den ned, så gjør jeg det.

Technical information:

***STOP: 0x0000009c (0x000000000000000,0XFFFFF80000BA8BB0,0X0000000000000000,0

X0000000000000000)

Dette er vel feilkoden..?

Om det kunne ha noe å si så ser opsettet mitt sånn ut

https://prisguiden.no/liste/141736

Windows har jeg instalert på SSD'en.

Håper dere kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Memtest er selvbootende testprogram som kjører fra cd/dvd eller bootbar usb stick.

Se intruksjoner på hjemmesiden dems.

Memtest er på sett og vis blitt obligatorisk når man bygger pcer. Minne er stort sett okay men ofte kan det være nødvendig å stille om cmos settings, spesielt ddr voltage fra auto til fixed verdi.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

Tenkte det er for dumt å kjøpe ny pc, og bare la den stå, så jeg fyrte den opp i dag.

Kom in på windows og fikk brukt pcen i rundt 30min før den fryste seg igjen. Etter det så er det tibake til det vanelige, at maskinen fryser nesten med en gang den laster windows.

Har latt den stå å kjøre den memtest du anbefalte meg, og det ser i mine øyne fint ut.

post-107396-0-36814300-1379367520_thumb.jpg

Så det er bare å komme med flere forslag :]

Lenke til kommentar

Hvordan er temperaturen på CPU? Se i BIOS/UEFI.

Om kjøleren ikke er riktig montert kan det føre til crash pga. høy temp.

Om du kommer deg inn i windows kan du innstallere HWMonitor for å sjekke temp.

Har du prøvd å koble skjermen til hovedkortet? Bare for å utelukke skjermkortet.

Har du husket å koble på 8pins CPU strømkabelen?

Strøm til skjermkortet?

Lenke til kommentar

Som godeste sirstirling her anbefaler, gå over å sjekk at all strøm er koblet til. Sjekk at alt sitter som det skal nede i porter, sjekk temperaturer. Kontakt stedet du kjøpte varene hos også så du kan starte en dialog hvis det eventuelt er behov for å få noe nytt.

Edit: Så nå hvor lenge siden denne tråden var oppdatert, dette skulle du tatt opp med utsalgsstedet pronto så du ikke taper penger på eventuelle fabrikasjonsfeil. Håper feilen er rettbar.

Jeg hadde plukket hele maskinen fra hverandre igjen og startet på nytt.

Endret av Dan-Levi
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Alt av strømm er koblet til, temperatur på cpu er på 50c i bios, med stock kjøler, så regner med dette er normalt.

Men.. Maskinen funker fint i safe mode. Så prøver nå å instalere diverse drivere, som er noe tungvindt ettersom det ikke er cdrom og foreløpig ikke internet på maskinen.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at 50 grader er normalt i BIOS da CPU er uten last, burde ligge på ca 30-34 grader. Min CPU ligger på ca 50-52 grader når jeg kjører Folding Home (ganske høy belastning), har dog H80 vannkjøling.

Så sjekk at kjøler sitter skikelig, eventuelt fjern kjøler (forsiktig) og rens CPU og legg på ny kjølepasta. Du kan også sjekke at selve kjøleren er ren, altså uten støv etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...