Espenball Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Muligens er jeg på litt feil forum, men jeg prøver. I går/natt tok tordenværet å farte ille med min NAS, en Netgear Stora som har stått her i snart 5(?)år nå og fungert utmerket for streaming av bilder og video til alle huset maskiner og mobiler. Usikker på hva det er, men en boks til 900kr ny er ingenting å reparere på. Første tanke var å kjøpe en ny en, men jeg har en gammel maskin en Pentium 4, 1GB RAM med Win xp som bare brukes til å vise bilder og surfe med. Vil denne maskina være en grei hus-server for å streame bilder og video med? eller burde jeg heller kjøpe meg en ny NAS? Hvordan setter jeg opp dette? noen linker til guide av dette som en som ikke er veldig nettverksintressert klarer? Storaen var helt grei da den bare har fungert. Kan jeg bare ta HDD en fra Storaen og sette inn i denne nye pc'n? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Ut ifra det du beskriver er hardwaren i den like bra som det som kjører på dedikerte NAS-bokser i dag. (mange kjører Atom-prosessorer som er ganske svake). Det du bør kjøpe deg en er RAID-kontroller og installere FreeNAS som OS på maskinen. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Du trenger ikke kjøpe noe som helst. Du kan fint benytte denne maskinen som tjener for streaming. For video er Plex veldig fleksibelt og enkelt å ha med å gjøre. I tillegg er det tilgjengelig for mange plattformer, slik at du slipper å lære deg et nytt OS. 1 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Det skal nok gå fint, men jeg ville ha hatt litt mer RAM, men 1 GB holder nok med tanke på at det ikke er mer i de fleste NASene i den prisklassen. Jeg vil tro det skal gå fint å bruke de gamle HDDene, men om de var i RAID vil du nok miste alle filene som var på den. Jeg vil anbefale at du kjøper et RAID kort. Om PCen går i stykker er det bare å flytte over RAID kortet med HDDer i en annen PC. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 ...eller bruk ZFS, da er du ikke avhengig av spesiell hardware i det hele tatt. Men du må bruke et OS som støtter det, f.eks. FreeNAS eller en eller annen Linux-variant (se zfsonlinux.org). Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Selv med ZFS gir en dedikert RAID-kontroller raskere overhastighet enn det HK kan levere. Dessuten gir de som regel andre muligheter for å sette opp RAID. Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Takker for mange svar. Prøvde å sette HD fra NASen over i nevnte maskin, men den kommer ikke opp som egen stasjon, gikk inn i kontrollpanelet og fant frem disken i systembandling, der ligger den men uten satsjonsbokstav, det står også filsystem ukjent. 930mb i synlig partisojn og 136mb i tillegspartison. de to valgen jeg får frem er : fjerne partison og hjelp, alle andre valg er grået vekk. Hva gjør jeg nå? alle familebildene og videoene ligger inne her, trodde dette skulle være relativt safe da den jo kopierer til to HD'er, men er alle data nå tapt hvis jeg ikke får kjøper en ny Netgear Stora NAS? Ang egen kontroller til Raid: er dette nødvendig, øker den kun ytelsen/hastigheten, eller er det for å få det mer sikkert ang kopiering til flere disker. Er FreeNAS noe system ala Windows, altså utseendemessig? krever det mindre resurser? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg tror nok alt som var på de HDDene er tapt. Nor man lager en ny RAID array slettes alt som var på dem. RAID kontroller (mekanisk RAID) er mer sikkert enn software RAID fordi om hovedkortet går i stykker kan du jo bare slenge inn et nytt hovedkort og RAID kortet og alle dilene som vare der vil ære der. Mn om du går for software RAID vil RaId arrayen være avhengig av akkurat det hovedkortet. Om det går i stykker må du lage en ny RAID array på et nytt hovedkort, og da blir alt slettet. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Prøv å åpne diskene med Linux,f.eks ubuntu. 1 Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Har bare satt inn den ene disken i en pc her, men den leste den ikke, har win xp på denne. Diskene har ikke blitt tuklet med på noe som helst slags måte utover å bare blitt satt inn i maskina. Prøver å laste ned Ubuntu, men har aldri vert borte i dette før. Det eneste jeg egentlig er interessert i nå er å få ut familiebilder og video. Stygt redd jeg kommer til å bli drept av samboer om dette ikke blir mulig å redde. Netgear Stora kommer faktisk med 5 års garanti, så med litt flaks får jeg en ny tilsvarende fra dem så jeg får satt sikene inn i den nye og reddet det ut der. Jeg er villig til å prøve å gå for Ubuntu hvis det kan hjelpe på og ikke ødelegger innholdet på diskene. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Du kan jo bruke VirtualBox og lage en virtuell Ubuntu-installasjon der. Da kan du bruke Ubuntu til å lese filer fra Netgear-diskene. Du må bare sørge for at Ubuntu kan skrive filene til en stasjon som også er synlig for Windows; dvs. en partisjonstype som begge støtter (ex. FAT32). Eller du kan la Ububtu skrive til en mappe på en annen PC i samme nettverk, da kan det gjerne være en vanlig Windows-PC som bruker NTFS. Det største problemet med FAT32 er at maks filstørrelse er 4GB, noe som kan være et problem dersom du har store video-filer (eller RAW photos). Ellers finnes det 'recovery-programmer' for Windows som kan vise deg hva som finnes på disker som bruker XFS-partisjoner, som f.eks. UFS Explorer: http://www.fileguru.com/UFS-Explorer-Standard-Recovery--Windows-/info , men jeg kjenner ikke dette programmet og vet ikke hvor godt det virker. Det ser ut som du kan laste ned en gratis-versjon (som sikkert bare lar deg kopiere ut små filer - i beste fall) for å prøve om det vil virke. Jeg brukte en gang noe lignende for å få tak i filer fra en Ext2-partisjon etter at 'boksen' den satt i hadde tatt kvelden. Det fungerte greit det. Jeg regner med at du nå har innsett at det ikke er helt trygt å ha alle familiebildene lagret på en 'boks', selv om boksen har 2 disker. En god huskeregel er "3 - 2 - 1": * Keep 3 copies. * Keep them on two different media. * Keep one copy off-site. (Noen tolker punkt to til å mene at man skal bruke både harddisk og CD/DVD, men det holder om du f.eks. har filene på to forskjellige maskiner hjemme. Men hvis en tyv stjeler begge eller flommen ødelegger begge, så er det en fordel å ha en kopi et annet sted i tillegg.) (Jeg kan ikke påstå at jeg alltid lever etter disse reglene selv. Det må vel "smelle" først ...) Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 Fikk til sluttprøvd litt av dette, lastet ned Ubunto og kjørte dette i VirtualBox, men det ble bare feilmeldinger om skjermkortet mitt. Prøvde dog å kjøre det i try-before-buy modus, men fant ikke filene mine gjennom dette. UFS Explorer derimot fungerte veldig fint og jeg fikk ut alle bildene mine derfra. Kjøpe meg en ny disk og kopiere over alt før jeg leverer NASen til Elkjøp som sa de ville ta den inn igjen, reparere, bytte den ut eller gi meg pengene tilbake (var vist 5 års reklamasjonrett på denne). Så oppi alt må jeg vel si meg fornøyd selvom det ble litt jobb av det og mye nervøs neglebiting. Tusen takk for veldig god hjelp her. Slapp jeg å bli hengt av samboeren min også. Og snart er alt tilbake der det var. Noen som har erfaring med NASer til en billig penge, eller burde jeg heller kaste pengene inn i en billig hjemmebygget server? Har en fullversjon av Windows 2000 server liggende som jeg aldri har fått tatt i bruk. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Har en fullversjon av Windows 2000 server liggende som jeg aldri har fått tatt i bruk. Den begynner vel å bli litt utdatert nå? Kan vel bli verre med driver support osv. også. Hvis det primært er fillagring du er ute etter, med litt media streaming attåt, og hvorfor ikke slenge med et backup-system på toppen av det hele, så kan du jo se på en slik løsning: HP MicroServer: 2039,- http://www.dustinhome.no/product/5010665124/hp-proliant-n54l-microserver-amd-turion-ii-2-2-2mb-2g-250gb/ Windows Home Server 2011: 369,- http://www.dustinhome.no/product/5010597623/microsoft-windows-home-svr-2011-64-bit-win-eng-10-cal-dvdoem/ Og så velger du et par SATA-disker av passende størrelse - serveren leveres med 1 stk. 250 GB, men du kan jo heller bruke den til noe annet og i stedet sette inn 2 stk. 4 TB disker. Og så kan du smelle inn to til dersom det skulle bli for lite. Du installerer et eget program på alle PC'ene i heimen, som bl.a. sørger for at det blir tatt backup av PC'ene en gang i døgnet - eller når det passer deg. (Tror det støtter Mac'er også.) Hvis du ikke liker tanken på å ikke ha tilgang til filene til enhver tid, så kan du bruke programmet StableBit DrivePool til å sørge for at det lagres to kopier av alt du legger på serveren, en kopi på hver disk. Skulle en disk gå føyken, så har du den andre. Diskene bruker vanlig Windows NTFS filsystem, så diskene kan leses av andre Windows-maskiner ganske enkelt. http://www.stablebit.com/DrivePool Serveren er beregnet på å stå alene i en krok uten annen tilkobling enn strøm og nettverk. (Skjerm, mus og tastatur kan selvsagt kobles til, noe som er kjekt når man skal sette opp systemet.) 1 Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Takk for tipset, tittet litt på dette uten å bli helt klok av det. Er det slik at HP microserveren fungere slik den kjøpes uten WinHS? Ser det står på microsoft sine sider at WinHS stort sett er preinstallert på de maskinne som kan kjøre dette? Hva trenger jeg da selve pakka med WHS softwaren til? Siden jeg har flere maskiner og tlf som er knyttet opp mot serveren, må jeg da kjøpe brukerlisenser til dette som med vanlig win server? win home server 2008, 2011, 2012. Hva er forskjellen på dette? Kan jeg egentlig klare meg med å kjøpe win home server 2012 og installere dette på en gammel maskin jeg har ståendes? Amd Atholon. dennhar en maxitower som det er lassevis med plass til disker i. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Takk for tipset, tittet litt på dette uten å bli helt klok av det. Er det slik at HP microserveren fungere slik den kjøpes uten WinHS? Jeg har aldri sett noe annet enn at HP MicroServer blir levert uten operativsystem. Du må altså installere et eller annet OS selv. Ser det står på microsoft sine sider at WinHS stort sett er preinstallert på de maskinne som kan kjøre dette? Hva trenger jeg da selve pakka med WHS softwaren til? WHS-pakken er beregnet for de som lager komplette, ferdige Home Server-bokser som de så selger til andre. I dette tilfellet vil du være en sånn en, og du er din egen kunde, for å si det slik. For øyeblikket vet jeg ikke om noen som selger ferdige WHS2011-baserte systemer. Siden jeg har flere maskiner og tlf som er knyttet opp mot serveren, må jeg da kjøpe brukerlisenser til dette som med vanlig win server? Nei. WHS 2011 setter en øvre grense på 10 PC'er som kan "integreres" mot serveren for automatisk backup. Utover det kan alle PC'er på samme lokalnett få tilgang til delte mapper på serveren osv. Man trenger ikke kjøpe brukerlisenser for klient-PC'ene. win home server 2008, 2011, 2012. Hva er forskjellen på dette? Det finnes bare en nyere versjon av Windows Home Server - WHS 2011. Den er i bunn og grunn basert på Windows Server 2008 (R2 ?). (Den originale Windows Home Server var basert på Server 2003.) Microsoft har forøvrig bestemt å ikke gi ut nye versjoner av WHS, men de supporterer WHS2011 i 10 år til, eller noe sånt. Kan jeg egentlig klare meg med å kjøpe win home server 2012 og installere dette på en gammel maskin jeg har ståendes? Amd Atholon. dennhar en maxitower som det er lassevis med plass til disker i. CPU'ene (AMD Turion et-eller-annet) som sitter i HP MicroServer er ikke akkurat det sprekeste som finnes, så det kan godt hende AMD-maskinen din er god nok. Jo mer RAM, jo bedre. (Jeg har 4GB, noen synes 8GB er for lite og får det til å virke med 16GB - men de kjører gjerne flere virtuell servere.) Hvis du får tak i drivere til Windows Server 2008, så burde du kunne bruke maskinen din. De største fordelene med MicroServer er vel at den tar liten plass og bruker relativt lite strøm. Microsoft brukte å tilby en prøve-versjon av WHS (som virket i 90 eller 180 dager), men det ser ikke ut som om de gjør det lenger. De som har et TechNet-abonnement kan få tak i en på den måten. Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 RAID kontroller (mekanisk RAID) er mer sikkert enn software RAID fordi om hovedkortet går i stykker kan du jo bare slenge inn et nytt hovedkort og RAID kortet og alle dilene som vare der vil ære der. Mn om du går for software RAID vil RaId arrayen være avhengig av akkurat det hovedkortet. Om det går i stykker må du lage en ny RAID array på et nytt hovedkort, og da blir alt slettet.Det er motsatt. Software raid er trygt, da kan du flytte diskene over på en annen maskin. Såvidt jeg kan se bruker Netgear Stora md software raid med ext3 eller XFS filsystem, dette er også grunnen til at trådstarter fikk berget ut bildene sine. Med hardware raid hadde han vært sjanseløs uten å få i identisk raid kontroller med identiske drivere. Trådstarter, ikke bruk penger på en raid kontroller, det er bortkastet. Vurder om du vil forsøke å legge inn FreeNAS som ilpostino foreslår. Personlig er jeg meget glad i openmediavault, som også vil funke meget godt på din boks. Begge trekker svært lite ressurser sammelignet med Ubuntu eller WinHS. Dessverre vil du ikke kunne utnytte hastigheten til nye disker, det er den største begrensningen med gamle hovedkort. Legg pengene du sparer i en ekstra harddisk. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Trådstarter, ikke bruk penger på en raid kontroller, det er bortkastet. Vil man ikke kunne få bedre hastighet hvis man bruker dedikerte RAID-kontrollere kontra hvis man bruker de på HK? Tredjeparts RAID-kontrollere på HK har jo ikke rykte på seg for å være raske. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Det er sant, raid kontrollere på hk er sjeldent en god ting. Da er dedikert raid kontroller langt å foretrekke. Windows mangler vel også innebygd software raid, så hvis en skal kjøre windows kan en raid kontroller være en god investering. Med linux eller bsd er software raid innebygd, og gir typisk god ytelse. På gammel hardware har du bare pci interface for å koble opp flere disker, og den interfacen vil et software raid med linux eller bsd glatt maxe ut. Så da er det lite å hente på dedikert raidkontroller. Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Jeg tar nok noen deler fra det gamle fulltoweret slik som dvd og strømforsyning, kjøper den billigste amd prosessoren(http://www.prisjakt....ct.php?p=684176) jeg kommer over og ett par GB med RAM og ett billig HK med innebygget raid(http://www.prisjakt....ct.php?p=881717). Jeg har noen disker på alt fra 60GB til 250GB liggnde som skulle kunne holde OS'et og har en HD på 1T med alle mediefilene, kjøper på en HD til på 1T og kjører disse to i Raid(speiling=raid 0?). Og så.... skal jeg kjøpe på win Home server 2011 eller bruke gratis FreeNAS eller noe annet? Helt ukjent med begge to, windows kan jeg, men FreeNAS har jeg aldri hørt om. Trenger noe som fungerer rett ut av pakka uten for mye plunder. Regner med at både WinHS og FreeNAS er ett OS som ikke trenger noe annet i bunnen, altså at det installeres som ett OS. Hastigheten over ett trådløst nett skulle vel være greit med 3 PC'er, 3 androider og en iPad skulle vel være helt ok, det har fungert fint i dag med den gamle NAS'en. Serveren skal bare stå som filserver med bilder, dokumenter, videoer, musikk osv. noe streaming av serier/filmer. Endret 19. juli 2013 av Espenball Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 FreeNAS installeres som et OS (ok, på en usb minnepinne, men likevel). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå