Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal blande kjølevæske. Må det være destillert vann?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs jo litt. Er det en gammel bil med få år igjen å leve er det hipp som happ. Er det en relativt ny bil eller en bil du ønsker skal ha et langt liv vil det være verdt å investere i den turen sånn i lengden.

Vanlig springvann kan føre med seg algevekst som igjen fører til redusert sirkulasjon og kjøleevne i lengden.

Er det ingen bilforhandlere med verksted, bilrekvisita eller annet som kan skaffe destillert vann til deg?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Er det ingen bensinstasjon der du bor? Kanskje de har. Trenger ikke å dra til Biltema.

Bensinstasjoner har batterivann, som er helt rent H2O uten mineraler og slikt du får i springen på kjøkkenet.

Jeg trodde ikke det var så kritisk i radiatoren?

Der skal du uansett blande i kjølevæske.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Halloooo... Kokt vann funker helt greit. Så sant du ikke har sølevann som drikkevann, så funker det helt brillefint å koke det vannet du henter fra springen. Evt om du har mye hummus i vannet kan du også filtrere det gjennom et kaffefilter. Har gjort dette i åresvis på alle mine kjøretøy, både med alu, magnesium og stål i kjølekretsen. Eldste kjøretøyet har snurret i 14 år på 3 kjølevæskebytte uten antydning til trøbbel. Blir ytterst overrasket om det ikke holder på en gammel folkevogn også :eek: Uansett bør du bruke kjølevæske som passer maskineriet.

Lenke til kommentar

Flere motorbygger jeg har pratet med om dette sier at det er verdt å være påpasselig om det er aludeler vannet skal igjennom. Enten det er topp eller blokk. Jeg vet ikke, og tviler på at kaffefilter og koking av vann fjerner ioniseringa. Er slik jeg har forstått det at det er dette som tærer mest på aludeler i vannet.

En gjenganger pleier å være at toppen har dobbelt så store vannkanaler som de originalt skal ha på grunn av enten sjeldent skiftet vann eller bruk av ionisert vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...