Kenneth Solfjeld Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Får ikke tak i destillert vann her hvor jeg bor. Det er et herk å dra 7 mil over fjellet for å få tak i. Holder det ikke med vanlig springvann? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Kok vannet. Funker det. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Det spørs jo litt. Er det en gammel bil med få år igjen å leve er det hipp som happ. Er det en relativt ny bil eller en bil du ønsker skal ha et langt liv vil det være verdt å investere i den turen sånn i lengden. Vanlig springvann kan føre med seg algevekst som igjen fører til redusert sirkulasjon og kjøleevne i lengden. Er det ingen bilforhandlere med verksted, bilrekvisita eller annet som kan skaffe destillert vann til deg? Endret 30. juni 2013 av Hansien Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2013 Det er et landbruksverksted her. Kanskje de kan skaffe. Ja og det er en gammel bil, som antagelig ikke har mere enn et par år igjen, men man kan aldri vite. (Audi A4 1.9TDI 1997) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Er det ingen bensinstasjon der du bor? Kanskje de har. Trenger ikke å dra til Biltema. Bensinstasjoner har batterivann, som er helt rent H2O uten mineraler og slikt du får i springen på kjøkkenet. Jeg trodde ikke det var så kritisk i radiatoren? Der skal du uansett blande i kjølevæske. Endret 30. juni 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Halloooo... Kokt vann funker helt greit. Så sant du ikke har sølevann som drikkevann, så funker det helt brillefint å koke det vannet du henter fra springen. Evt om du har mye hummus i vannet kan du også filtrere det gjennom et kaffefilter. Har gjort dette i åresvis på alle mine kjøretøy, både med alu, magnesium og stål i kjølekretsen. Eldste kjøretøyet har snurret i 14 år på 3 kjølevæskebytte uten antydning til trøbbel. Blir ytterst overrasket om det ikke holder på en gammel folkevogn også Uansett bør du bruke kjølevæske som passer maskineriet. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Og hva er så farlig med å bruke vanlig vann blandet med kjølevæske? Har gjort det i alle år og har aldri hatt noen problemer med det. Har vært bilmekaniker i flere år og har aldri hørt om at det er nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Flere motorbygger jeg har pratet med om dette sier at det er verdt å være påpasselig om det er aludeler vannet skal igjennom. Enten det er topp eller blokk. Jeg vet ikke, og tviler på at kaffefilter og koking av vann fjerner ioniseringa. Er slik jeg har forstått det at det er dette som tærer mest på aludeler i vannet. En gjenganger pleier å være at toppen har dobbelt så store vannkanaler som de originalt skal ha på grunn av enten sjeldent skiftet vann eller bruk av ionisert vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå