Gå til innhold

Erfaringer med bredbånd fra homenet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått svaret fra Homenet om hva Premium Wi-fi er. Det de skal installere er Airties Air 4920. Nå tar det noen måneder før jeg får dette, men skal forsøke å gi noen erfaringer hvis jeg husker tråden.

Interessant.

Er dette en ny installasjon i Oslo og omegn, oppgradering av eldre installasjon eller er det et annet sted i landet?

Homenet har tidligere sagt at de ikke leverer løsninger for Wi-fi men overlater det til kunden.

Lenke til kommentar

For tida har det blitt stor kamp om fiberkundene i Nittedal. Både Telenor/Canal Digital, GET, Viken Fiber/Altibox og Homenet har meldt at de skal grave i Nittedal. Get og Homenet har nok mest å tape. Get er godt etablert via coax og Homenet har et godt etablert fibernett gravd ned allerede, men mangler tilkobling til husstandene. Aner ikke hvorfor de ikke har gravd seg inn til kundene tidligere.

Lenke til kommentar

For tida har det blitt stor kamp om fiberkundene i Nittedal. Både Telenor/Canal Digital, GET, Viken Fiber/Altibox og Homenet har meldt at de skal grave i Nittedal. Get og Homenet har nok mest å tape. Get er godt etablert via coax og Homenet har et godt etablert fibernett gravd ned allerede, men mangler tilkobling til husstandene. Aner ikke hvorfor de ikke har gravd seg inn til kundene tidligere.

Nittedal altså. Jeg ringte Homenet og spurte, de sier de ikke tilbyr dette selv men gjennom underleverandøren som utfører fiberinstallasjonen. Ikke noe forskjell på Airties-utstyr derfra ift. de man får kjøpt ellers altså, men sikkert langt bedre enn wifi fra en typisk "hjemmesentral". :)

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Homenet-familien vokser stadig etter det ble kjent at Broadnet kjøper gamle gode Powertech og ferskingen Lynet.

Broadnet blir nå en størrelse å regne med ift. fiberleveranse til privatmarkedet i Oslo-området.

Jeg gir dem 1-2 år før Broadnet slår sammen disse til ett brand.

"Homenet" er jo et litt kjedelig navn sammenlignet med de to andre.

Hva blir de så hetende? Lyntech? :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Noen som har erfaring med hvor lang tid fiberutbygging med Homenet tar? :roll:

De solgte i februar der jeg bor i Bergen og har endelig kommet med bekreftelse at det blir utbygging 3 måneder etter jeg bestilte/takket ja. Når de solgte det sa de at installasjon skulle bli i løpet av våren, kan ikke si jeg er så optimistisk til det foreløpig med tiden det allerede har tatt.

Lenke til kommentar

Hos oss tok det 4 måneder fra signering til det var klart til bruk.

Lokalnettutbyggingen var unnagjort på en uke etter montørene startet. Det som tok lengst tid var å få ledig kapasitet hos de montørbedriftene Broadnet bruker til fiberskjøt og fremføring fra nærmeste kum til veggskapet i kjelleren. Utbyggingsperioden gikk over sommerferien - noe som sjelden hjelper på fremdriften.

Fra i fjor høst frem til nå har det ikke vært et eneste utfall eller kapasitetsproblem på aksessen eller lokalt utstyr.  

Jeg er svært fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Hos oss tok det 4 måneder fra signering til det var klart til bruk.

Lokalnettutbyggingen var unnagjort på en uke etter montørene startet. Det som tok lengst tid var å få ledig kapasitet hos de montørbedriftene Broadnet bruker til fiberskjøt og fremføring fra nærmeste kum til veggskapet i kjelleren. Utbyggingsperioden gikk over sommerferien - noe som sjelden hjelper på fremdriften.

Fra i fjor høst frem til nå har det ikke vært et eneste utfall eller kapasitetsproblem på aksessen eller lokalt utstyr.  

Jeg er svært fornøyd. :)

Den er god, håper det er på plass i løpet av sommeren da!

Lenke til kommentar

Ja for et søk på disse gir:

http://www.ciscotransceivers.com/search/1000BASE-BX20

Vil prøve å sjekke om de er samme som broadnet eller altibox.

1310/1550 nm her. Homenet bruker ikke Cisco-produkter.

I "min" Genexis-switch står det en U-modul: Waystream SFP-1000BASE-BX20-U1550SC.

D-modulen (SFP-1000BASE-BX20-D1550SC) er plassert i husets Waystream ASR6000-switch i kjelleren.

Fra kjelleren og ut brukes 10 Gbit: SFP-10GE-LR (1310 nm) fra samme produsent.

Produktark: https://www.waystream.com/system/files/OPTICS/Accessories.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra da vet vi det, tydligvis kan man bruke TP-LINK NETWORK MC220L eller vanlig utstyr kjøpt på multicom.

Tydligvis brukes kun 1 bølgelengde på 10 gigabit?

Virker rart hvis de bruker singlemodus internt og multimode fra bygget.

Litt usikker på de bruker vlan på homenet slik altibox god mulig de ikke gjør det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bra da vet vi det, tydligvis kan man bruke TP-LINK NETWORK MC220L eller vanlig utstyr kjøpt på multicom.

Litt usikker på de bruker vlan på homenet slik altibox god mulig de ikke gjør det.

Selvfølgelig bruker de ikke multimode ut fra bygget her. Hvor har du det fra?  :)

Det står altså en 1310 nm LR-modul som bruker to fiber (ikke BiDi som de gjør internt).

Les databladet jeg lenket til :)

Lenke til kommentar

Homenet bruker separate porter på switchen til internett og TV. Frem til switchen har nok dette vært 2 forskjellige VLAN ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...