Woods Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Hei, har lett rundt etter best mulig utnyttelse av en hjemmeserver. Håper på noen gode innspill og erfaringer fra dere. I dag har jeg en maskin kjørende Windows Home Server 2011. Denne er jeg relativt fornøyd med. Brukes hovedsaklig til fildeling, backup og streaming (AirVideo til iPad samt DLNA Boxee Box). "Familie" disken står i RAID 1 og backup går til Jotta Cloud. Til august flytter jeg ut av huset, og ønsker best mulig forbindelse med denne serveren. Jeg ønsker å kunne streame til Boxee Box(eller PS3, eller annen HTPC) fra et annet nettverk i landet - samtidig som jeg kan nå alle filene mine. Jeg er åpen for Linux, selv om jeg har null erfaring. Har dog interessen til å lære meg, om det skulle vært en mye bedre løsning for meg. Har sett litt på blant annet Hamachi og openvp. Tar gladelig imot innspill! Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Slenger meg på denne. Min hjemmeserver kjører windows 8, men ønsker tilgang til filene mine om jeg har en laptop med til en kamerat, eller enda bedre, jeg kan få tilgang til dem mens jeg sitter på en PC på et bibliotek. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Dette vil jeg også vite. Har vurdert ftp,men ønsker noe Google disk lignede. Plex er genialt for video uansett plass i verden. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 slenger meg på denne da det virker intressagt. vpn elns kunne kanskje vert noe? Lenke til kommentar
MSbone Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Owncloud er et system som er likt dropbox, google disk. http://owncloud.org/ Har kun kjørt det på linux så er usikker på kor bra dette funker med windows. Om du ønsker å styre serveren over internett funker vell windows rdp. Lenke til kommentar
GizmoRonimo Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Enkleste måten du kan styre PC, ha tilgang til filer og streaming, ville nok vært VPN (OpenVPN?) Det er innebygd i Windows: http://www.howtogeek.com/135996/how-to-create-a-vpn-server-on-your-windows-computer-without-installing-any-software/ 1 Lenke til kommentar
MikalD Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Det avhenger hva dere vil gjøre. Om dere beholder Windows oppsettet vil det beste være en VPN løsning. Da kan dere: - Administrere serveren via Remote Desktop om dere har grafisk grensesnitt installert. - Streame filmer med Plex eller liggnende. - Overeføre/redigere/åpne filer og montere nettverks disk via SMB/CIFS protokolen. Ikke så lurt og bruke FTP protokollen utenfor lokal nettet da den er ukryptert og alle som vil kan snappe opp filene deres + passord. Om dere bruker Linux er det mange muligheter. Her kan man også bruke VPN. Men her er noen forslag: - Administrasjon via SSH med nøkkelbasert innlogging. Ikke passord. Veldig sikkert. - Kan eventuelt bruke Webmin eller liggnende for å administerer server fra nettleser. - SFTP for filoverføring fra andre nettverk. En kryptert og sikker protokol. Bruk også nøkkel innlogging her. - SSH tunneler. Da kan koble seg til tjenster som er tilgjengelig lokalt via en veldig sikker metode. - Ønsker man og surfe sikkert via hjemmenettverket (Proxy) er det enkelt. Bruk en socks proxy via ssh tunnel. (ssh -D 8080 brukernavn@IP ELLER DOMENE) Skriv så inn i f.eks Firefox eller annen nettleser under nettverksinstillinger på proxy: SOCKS IP: 127.0.0.1 PORT: 8080 Endret 2. august 2013 av MikalD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå