Gå til innhold

Hvor bra er "powerline"-nettverk i dag?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig giret på å bytte ut det trådløse nettverket i huset med noe som er kablet, mest for stabiliteten og hastigheten sin skyld.

Å begynne med å legge opp spredenett i huset er jeg ikke giret på. Jeg har allerede en CA5e som det går TV på, men dessverre ble det ikke lagt egen kabel til PC-nettverk.

Så kom jeg til å tenke på at det finnes powerline-nettverk, problemet er bare det at sentralen står i en annen etasje på en annen fordeling. Jeg husker at powerline for noen år tilbake ikke virket over flere kurser, men teknologien har jo kommet et stykke siden da. Hvordan står det til med rekkevidde og mulighet for å få det til å virke over flere kurser/fordelinger i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastighet og stabilitet var rimelig stusselig når jeg sjekket mer opp i det for noen få måneder siden.

Dog kunne det variere en del, da el-nettet er så forskjellig.

Ble personlig nødt å borre meg gjennom noen vegger og etasje for å få raskt og stabilt nett. Noe kun kabel kan servere.

På den andre siden så burde det være produkter/antenner som er mer posisjonsrettet, slik at du kan fokusere strålen mot der du vil ha sterkt signal.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg kan også nevne at det er mulig å bruke en splitter slik at du får to separate 100Mbit linjer gjennom samme kabelen, siden bare 2 av 4 trådpar benyttes på 100Mbit. Hvis du ikke trenger mer enn dette, kan du kjøre en på TV og en på internett. De splitterene kan blant annet være kalt "Ethernet economiser" hvis du skal finne et sted på kjøpe de, men ellers er det mulig å koble det selv.

Lenke til kommentar

Jeg kan også nevne at det er mulig å bruke en splitter slik at du får to separate 100Mbit linjer gjennom samme kabelen, siden bare 2 av 4 trådpar benyttes på 100Mbit. Hvis du ikke trenger mer enn dette, kan du kjøre en på TV og en på internett. De splitterene kan blant annet være kalt "Ethernet economiser" hvis du skal finne et sted på kjøpe de, men ellers er det mulig å koble det selv.

Da hadde jeg heller vurdert en switch med managed funksjonalitet på begge endene av kabelen og peiset både TV og Data gjennom samme kabel, adskillt med VLAN.

Da kan du få gigabit også istedet for å være låst til 100 Mbit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...