Gå til innhold

3v reperasjoner av samme feil på vaskemaskin innen ett år

Anbefalte innlegg

hei jeg kjøpte meg en candy vaskemaskin som jeg måtte ha ny dørlås på allerede ved først gangs bruk, nå har de skiftet dørlåsen 3 ganger og samme feilen dukker opp igjen etter ett par vask, sist jeg snakket med de fikk jeg bekreftet at jeg skulle få ny vaskemaskin siden den var forsøkt rettet såpass mange ganger. Men de hadde ikke noen inne tilsvarende prisen jeg hadde betalt for denne og mente jeg måtte betale mellomlegg for å få ny men dyrere maskin.

Hva sier loven i forhold til dette? Kan de kreve at jeg skal betale for mellomlegg når de ikke kan gi meg tilsvarende produkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan ikke kreve det, nei. Hvis de ikke er villige til å gi deg en ny maskin, kan du heve kjøpet.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Lenke til kommentar

Nei, det kan de selvfølgelig ikke, du kan heve kjøpet (jf. fkjl §§ 30, 31 og 32 - dersom dørlåsen er ødelagt er vaskemaskinen ubrukelig, = ikke en uvesentlig mangel, og etter 2 avhjelpsforsøk kan du nekte videre avhjelp)

Spørsmålet om du har krav på en ny maskin (heving = du får igjen pengene) eller om de kan si at de insisterer på å rette, evt. heve dersom du ikke godtar dette, reguleres av fkjl § 29, hvoretter du ikke kan kreve omlevering dersom det volder selger urimelige kostnader, eller omlevering er umulig. Omlevering er i dette tilfellet mulig, men det vil være kostbart siden de utelukkende har en dyrere modell å tilby. Spørsmålet om det er "urimelig" kostbart må vurderes konkret, blant annet ut fra om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe. Dersom du kan velge å heve heller enn omlevering av bedre produkt, og tilsvarende produkt er enkelt tilgjengelig hos andre leverandører, så taler det for at de kan nekte deg omlevering. Men konklusjonen er ikke gitt...

Lenke til kommentar

Candy er møkkamaskiner, så hvis du får tilbud om å betale et lite mellomlegg for en ny og bedre maskin ville jeg gjort det.

Føler du mellomlegget er veldig stort så kan du jo evt høre med selger om han kan gi deg en bedre pris.

Evt så kan du også høre med selger om at du tar på deg jobben med å frakte den deffekte maskine fram og tilbake, også gir de deg den kostnadssummen frakten ville kostet selger.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Jeg ville bare gått med på noe sånt hvis det medførte at jeg fikk den nye maskinen til kostpris. Butikken skal ikke få noe mersalg på denne måten.

All den tid alternativet gjerne er heving, og man da uansett må gi en eller annen butikk mersalg (ny maskin må man jo ha), så er det jo ikke den dummeste ideen å finne en mellomløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...