Gå til innhold

Får ikke kopiert RAW filer ifra minnekort

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ved en feil stilt inn kamera til å tatt RAW format.

Men nå har jeg tenkt å begynne å ta bilder i rå format.

Så nå sitter jeg å skal kopiere bilder fra minnekortet, og skal stille inn kameraet -Canon 500D til å ta kun bilder i rå format.

Problemet er at jeg nå ikke får kopiert alle bildene ifra minnekortet, og dette gjelder stort sett .RAW filer.

Er det noen grunn til dette?

Blir litt skeptisk for å ta bilder i det formatet om det lager krøll.

Burde jeg kjøpe nytt minne kort?

Mvh Robert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser kanskje ikke RAW filene. Men når du har Canon og bruker Zoombrowser og Utilities og tar inn bildene slik fra Camera, vil du se RAW filene. Jeg fotograferer alltid i bare RAW både med Canon (50D) og Panasonic GX - og har alldri hatt problemer med innlasting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Blir litt skeptisk for å ta bilder i det formatet om det lager krøll.

Det er nok ikke filformatet som kødder det til nei! :) Det er nok dessverre en brukerfeil.. :) Se igjennom innstillingene dine i det programmet som du bruker, eller prøv med et annet program! :)

Lenke til kommentar

Programmene må man bruke ja, de gjør en flott jobb, og alt går raskt da. DPP som også følger med Canon gir fin behandling (Development) av raw-filene. Jeg bruker også ACDSee Pro6 til det, et bilderedigeringsprogram som behandler RAW-filer fra de fleste kameraer.

Lenke til kommentar

Ser du har Canon kamera, da trenger du ikke kjøpe noe for en start. På medfølgende CD har du Zoombrowser og Utilities og du har DPP (Digital Photo Professional), det holder .. brukte bare det i starten jeg. (Har Lightroom også, men den passer ikke meg - kjøpte ACDSee Pro 6 i stedet, og har i tillegg en gammel PS) - Min anbefaling er i hvert fall: Bruk medfølgende programvare, har du mistet CD'n kan du ta ned programmet fra Canon sin side - det er bra programvare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går ikke an og åpne raw-filer uten et program som er dedikert til dette formålet.

Det fornuftigste for deg er og bruke DPP og eventuell Zoombrowser hvis du ikke har et fotoalbum allerede, EOS-Utility er på en måte fjernkontroll for kameraet samt det programmet du bruker når du skal oppgradere softvaren i kameraet. Du får ikke lastet ned disse programmene direkte uten og allerede ha installert cd'en, det går an og finne en crack så du kan omgå cd'en, men jeg vet ikke hvordan.

Anbefaler deg og oppdatere alle programmene før du begynner å buke de.

I DPP finner du bildene og åpner et og et bilde, du kan gjøre alle innstillingene som du normalt må gjøre i kameraet "JPG" og ikke får forandret etterpå, det får du nå gjort.

Du finner veldig mange opplæringsvideoer på nettet, her er noen.

Canon learningcenter

Canon Norge "veiledning jobbe med RAW"

Canon youtube

Nå skulle du ha litt og jobbe med :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...