Kiiips Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Hei. Finnes det noe som man kan pakke en ekstern harddisk inn i for å bevare den bedre ved frakt? På forhånd takk Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Antistatisk plast og bobleplast/håndduk. Regner med at det er magnetisk HDD, så bevegelse og slag er den største trusselen. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Antistatisk plast og bobleplast/håndduk. Regner med at det er magnetisk HDD, så bevegelse og slag er den største trusselen. Antistatisk plast er helt unødvendig på en ekstern harddisk. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Antistatisk plast er helt unødvendig på en ekstern harddisk. Det skader ikke Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Det skader ikke All form for plast kan skade dersom den er luft-tett og ikke brukes sammen med et "tørkemiddel" som eksempelvis silica gel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Regner med at det er magnetisk HDD, så bevegelse og slag er den største trusselen. Alle harddisker er magnetiske. Antistatisk pose er som nevnt helt unødvendig, men en plastpose kan være en fin forsikring mot uhell med vann, pøsende nedbør etc. Et tørt håndkle eller lignende inni posen er nok i massevis for å oppta eventuell fuktighet. (Med mindre pakken skulle bli nedkjølt til -20 grader eller noe sånt) Ellers så er det som sagt god polstring som gjelder. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Alle harddisker er magnetiske. SSD også? Antistatisk pose er som nevnt helt unødvendig Sist jeg tittet på en hard-disk (igår), så var det et print på undersiden av den. Det er det er print, er det elektronikk, og en mulighet for at statisk elektrisitet kan surre til noe. Såjeg vil nok anbefale en antistatisk pose hvis man har en slik en. Mange lag med bobleplast beskytter godt mot slag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 SSD også? Lurespørsmål! SSD er SSD, ikke HDD. HDD er HDD, ikke SSD. Hybrid-enhetene har begge deler og er dermed magnetiske. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Antistatisk plast er helt unødvendig på en ekstern harddisk. "Ekstern" var en liten detalj jeg overså ved første gjennomgang. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Lurespørsmål! SSD er SSD, ikke HDD. HDD er HDD, ikke SSD. Hybrid-enhetene har begge deler og er dermed magnetiske. Nei, SSD er Solid State Disk - HDD er Hard Disk Drive. Deter ingenting magnetisk i den forkortelsen. Teknisk sett så kan man godt si at en SSD også er en HDD. Og når man sier hard-disk, så er er et så ullent begrep at det er aldri godt å vite. Mange kaller f.eks. en hel PC for hard-disken ... Lenke til kommentar
greenman Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Bobleplast og en plastikkpose utenpå budre holde lenge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Nei, SSD er Solid State Disk - HDD er Hard Disk Drive. Deter ingenting magnetisk i den forkortelsen. Teknisk sett så kan man godt si at en SSD også er en HDD. SSD = Solid State Drive, ikke Disc. SSD inneholder ingen rund plate (disk). HDD = Hard Disc Drive. Og når man sier hard-disk, så er er et så ullent begrep at det er aldri godt å vite. Mange kaller f.eks. en hel PC for hard-disken ... Om enkelte velger å kalle månen for en gul ost så vil jeg ikke kalle begrepet månen for ullent. Da er det heller ulne folk som uller til språket sitt. 2 Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 2. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2013 Så hvis jeg kjøper bobleplast så vil ikke det kunne ødelegge de eksterne harddiskene? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Så hvis jeg kjøper bobleplast så vil ikke det kunne ødelegge de eksterne harddiskene? Bobleplast er fine saker. Men du klarer deg fint med noe krøllet avispapir, skumgummi eller lignende, hvis du vil spare penger. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Om enkelte velger å kalle månen for en gul ost så vil jeg ikke kalle begrepet månen for ullent. Da er det heller ulne folk som uller til språket sitt. Det er greit at man vil vil at folk skal være tydelige; men veien er til at man blir en språk-nazi som driver med flisespikkeri er kort. Noe jeg synes det blir her ( og linse/objektiv-debatten). Språk er i utvikling hele tiden; og blir å slåss mot vindmøller hvis man skal pirke på alt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Tomsi: Jeg er litt språknazi for jeg liker ikke at ordenes mening vannes ut og blir til en ullen grøt. Språk er i utvikling hele tiden, blant annet nye ord som kommer til, men også negative trender som grøting av tidligere klare ord og uttrykk. Så hvis jeg kjøper bobleplast så vil ikke det kunne ødelegge de eksterne harddiskene? Nei, hvorfor skulle det det? Endret 2. juli 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 19. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2015 Hvordan bør man pakke inn bærbare pcer på en best mulig måte? Pakka den inn i bobleplast, men den ble ødelagt likevel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Jeg ville pakka en bærbar PC veldig solid. Helst i originalemballasjen siden den er beregnet for frakt. Hvis du ser på originalemballasjen har den en ganske godt gjennomtenkt design for å unngå blant annet trykk på skjermen (med hulrom over den) og minst 5 cm tykke støtabsorberende greier langt kanten. Selve PCen er pakket i plast. Utenfor den støtabsorberende konstruksjonen er det en pappeske med forsterket overflate som reduserer faren for at den punkteres av harde spisse gjenstander. Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2015 Jeg ville pakka en bærbar PC veldig solid. Helst i originalemballasjen siden den er beregnet for frakt. Hvis du ser på originalemballasjen har den en ganske godt gjennomtenkt design for å unngå blant annet trykk på skjermen (med hulrom over den) og minst 5 cm tykke støtabsorberende greier langt kanten. Selve PCen er pakket i plast. Utenfor den støtabsorberende konstruksjonen er det en pappeske med forsterket overflate som reduserer faren for at den punkteres av harde spisse gjenstander. har ikke originalemballasjonen. Vil det være noe vits i å pakke den bærbare pcen inn i en pappeske som det ytterste laget? Bobleplasten vil da være det innerste laget. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Poenget med innlegget om originalemballasje var at hvis du ikke har den så bør du imitere den best mulig fordi den er godt gjennomtenkt og designet for å tåle blant annet postgang. Ja, det er et poeng å ha papp utenfor bobleplasten. Pappen har som funksjon å hindre at bobleplasten blir punktert av spisse gjenstander når pakken blir skaltet og valtet rundt på samlebånd hos posten. Bare vær obs på at ikke bobleplasten presser på lokket med skjermen. Det skal være litt tomrom over skjermen så den skal tåle at pakken ligger i klem mot hjørnet på en annen pakke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå