Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Heisann, Jeg søker i år på flere studier hvor snittet er relativt høyt og jeg mistenker at jeg ikke kommer inn på første opptak på noen av de tre øverste. For eksempel ser det slik ut, hvor 4. plassen er et studie alle kom inn på i fjor. 1. Høyt 2. Høyt 3. Høyt 4. Alle Hva skjer om jeg ikke kommer inn på 1? Havner jeg på venteliste der og så blir jeg tilbudt studieplass på 4? Eller kan jeg komme på venteliste på alle tre? På forhånd takk! Mvh Elijah Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Du havner på venteliste på alle studiene du ikke kommer inn på, ned til det studiet du blir tilbudt plass på. Det vil si at du havner på venteliste på 1-3 og får plass på nr 4. Dersom du så i suppleringsopptaket får plass på f. eks. nummer 2, så mister du plassen på studiet du hadde prioritert som nummer 4, selv om du tidligere har takket ja til det (ja + venteliste er et valg). I suppleringsopptaket vil du få plass etter samme system som hovedopptaket, men etter det er det svjv. ikke noen venteliste å stå på. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Takk for svar, Herr Brun. Vet du forresten hva slags praksis høyskolene har for restplasser? Ser flere studier hvor alle kom inn i fjor, men dette er studium jeg ikke har søkt på, f.eks et i min hjemby. Kan man da eventuelt få en restplass og søke direkte til skolen når det nærmer seg studiestart? Jeg stilte samme spørsmål til UIO og deres svar var at de ikke hadde ordning med restplasser, men at jeg kunne søke meg inn som enkeltemnestudent. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Det vet jeg ingenting om. På universitetet kan man stort sett ta de fleste fag på introduksjonsnivå som enkeltemnestudent, og så søke seg inn gjennom SO neste år. Lengre ut i studiet er det gjerne adgangsbegrensning. På høgskolene er det sjeldent en mulighet, men om det er mulig med opptak om høsten dersom de har ledige plasser vet jeg ikke, mulig de er bundet til samordna opptak og bare det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Takk, Herr Brun. Jeg får høre direkte med de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå