Lars R. Samuelsson Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Eier du et kamera, har du garantert tatt bilde av dette.Refleksjon: 10 fotografiske klisjeer Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Nope, kun tatt 5 av disse såkalte "garanterte" klisjeer Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Mest mangelfulle artikkelen jeg har lest her siden Apple fant ut at eget kartverk på iPhone/iPad var lurt, hvor er småfuglene og katte/hundebildene blitt av bortsett fra ene illustrasjonsbildet ? 2 Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Hmm... Jeg har også bare 5. Kanskje det bare finnes 5 klisjeer? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Det er vel kun det å poste bilde på facebook jeg ikke har gjort ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Wohoo! 10/10. Får jeg premie nå? Til mitt forsvar vil jeg si det er i overkant kategorisk å katalogisere alle disse sjangerne som klisje. Det finnes mange kreative og spennende variasjoner over disse sjangerne og jeg nekter å tro at særlig mange drevne hobbyfotografer ikke har vært innom de aller fleste i en eller annen form. Ta for eksempel "facebook-posituren". Her er det snakk om fotograferingen og spiller ingen rolle om posituren faktisk postes på facebook, G+, andre tjenester eller ikke i det hele tatt. Alt fra passbilder til situasjonsbilder kan falle inn i denne beskrivelsen og hvem har vel ikke tatt noe sånt? Og landemerker? Hvem kan vel med hånden på hjertet gå gjennom fotosamlingen sin og si at de ikke har med et eneste landemerke eller solnedgang i en eller annen form? Jeg tror alt dette er sjangere man går gjennom før eller siden og utvikler og får mer eller mindre vellykkede variasjoner over. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Mest mangelfulle artikkelen jeg har lest her siden Apple fant ut at eget kartverk på iPhone/iPad var lurt, hvor er småfuglene og katte/hundebildene blitt av bortsett fra ene illustrasjonsbildet ? Hva med ørn på åte, landskap med snødekte fjell i bakgrunnen? Hva med brylluppsbildene, er det mindre klisjé enn bilder av egne barn? Hva med gatebildene? Ordet klisjé er i seg selv negativt ladet. Her gis det inntrykk av at bilder i disse kategoriene er mindreverdige. Heldigvis lar jeg meg glede over egne prestasjoner uansett hva som er gjort før. En artikkel om hva som (fortsatt) ikke er klisjéer hadde vært mer interessant. Endret 30. juni 2013 av eriknor 7 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 8 av 10 for meg. Det eneste jeg mangler er bilde med tekst, og selektiv fargebruk. Men man legger jo mye bånd på seg om man ikke skal ta bilde av noe av dette i artikkelen. AtW Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Everyone is a critic.. :-) Artikkelen er kanskje ikke myntet på die hard fotografene, men er sikkert helt grei for nybegynneren eller de som kanskje bare har et kamera for de spesielle anledninger. Jeg syns de var helt grei artikkel, for sitt publikum. Blir ikke overrasket om jeg set denne eller en tilsvarende i VG, Din Side eller andre publikasjoner som blir lest av almuen Når det er sagt, så har jeg vel kun vært innom en to-tre av disse selv. Men jobber meg oppover Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Everyone is a critic.. :-) Artikkelen er kanskje ikke myntet på die hard fotografene, men er sikkert helt grei for nybegynneren eller de som kanskje bare har et kamera for de spesielle anledninger. Jeg syns de var helt grei artikkel, for sitt publikum. Blir ikke overrasket om jeg set denne eller en tilsvarende i VG, Din Side eller andre publikasjoner som blir lest av almuen Når det er sagt, så har jeg vel kun vært innom en to-tre av disse selv. Men jobber meg oppover Vet ikke helt om jeg synes artikkelen passer til det? Jeg er vel en typisk "knipser", og mye av bildene jeg tar er til "minne-bruk", man tar jo bilder av severdigheter, egne barn for å bevare minner, man bryr seg nødvendigvis ikke om at det er en klisje, fordi det er ikke en klisje for deg, man har kanskje bare opplevd det en gang. AtW Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Synes man skal la vær å teipe over skjerm og søker når man er ute og ta bilder. Om man gjør dette aner man ikke hva man tar bilde av, hvordan man komponerer osv. Om man skulle ta et godt bilde vil det være basert på flaks og intet annet. Å basere sin kreativitet på flaks er ikke noe gunstig. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Hva med bilder av solOPPganger da? Klassikeren HDR/tonemapping ser ut til å ha blitt glemt? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Ikke snakk stygt om soloppganger. A new day by Kenneth Solfjeld, on Flickr 7 Lenke til kommentar
ingemartin Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Ikke snakk stygt om soloppganger. A new day by Kenneth Solfjeld, on Flickr Det var vell sol nedgang som vart kritisert som klisje, ikkje soloppgang. 1 Lenke til kommentar
ingemartin Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Men kvifor ikkje berre bli ferdig med dei fleste klisjenne fortere enn svint, men berre ikkje heng dei opp på veggene. Det som er moralen og esensen i artirkelen er at enn bør starte eit foto prosjekt viss enn skal ta foto på alvor allså jobbe i portfoli der ein tar bilder i serier som omhandler "EIT TEMA" som ein jobber med og forbedrer ein biled samlingen 10-30 bilder over tid, ja kansje så lenge ein leve for denn del. Lenke til kommentar
Silencioso Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Mulig det er en klisje å ta bilder av egne barn, men om man ikke tar bilder av egne barn eller velger å ikke henge opp bilder av egne barn (eller gi dem til besteforeldre) for å unngå å følge strømmen, da er vel kanskje taper et dekkende begrep. De fleste av oss fotograferer for egen glede, og for å bevare egne minner. Om man kun fotograferer for å være spesiell, da er man ikke fotograf men kunstner. De fleste som lever av å fotografere tar bilder som er tatt tusenvis av ganger før: mennesker, dyr/fugler/fisk, planter, natur, maskiner, byggverk, infrastruktur, ulykker/forbrytelser/krig (som ofte også innkluderer mennesker og maskiner), under vann og verdensrom. So what... man kan da ikke bare ta bilder av aliens fordi det er omtrent det eneste som ikke har vært fotografert en drøss med ganger. 4 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Hvorfor skal man på død og liv være så seriøse om foto? Jeg tør påstå at for mannen i gata, holder det å fotografere klisjeene. Familien, husdyra, solnedgangen, ferieturene, blomstene. Å fotografere barna som vokser opp er jo et prosjekt som mange har gående tror jeg. Endret 30. juni 2013 av Kenneth Solfjeld 3 Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Men kvifor ikkje berre bli ferdig med dei fleste klisjenne fortere enn svint, men berre ikkje heng dei opp på veggene. Det som er moralen og esensen i artirkelen er at enn bør starte eit foto prosjekt viss enn skal ta foto på alvor allså jobbe i portfoli der ein tar bilder i serier som omhandler "EIT TEMA" som ein jobber med og forbedrer ein biled samlingen 10-30 bilder over tid, ja kansje så lenge ein leve for denn del. Hva med foto-entusiaster som tar bilder av seg selv med et kamera foran halve ansiktet og bruker det som profilbilde? Så oppbrukt at det er pinlig. Endret 30. juni 2013 av LoveAmiga Lenke til kommentar
ingemartin Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Men kvifor ikkje berre bli ferdig med dei fleste klisjenne fortere enn svint, men berre ikkje heng dei opp på veggene.Det som er moralen og esensen i artirkelen er at enn bør starte eit foto prosjekt viss enn skal ta foto på alvor allså jobbe i portfoli der ein tar bilder i serier som omhandler"EIT TEMA" som ein jobber med og forbedrer ein biled samlingen 10-30 bilder over tid, ja kansje så lenge ein leve for denn del. Hva med foto-entusiaster som tar bilder av seg selv med et kamera foran halve ansiktet og bruker det som profilbilde? Så oppbrukt at det er pinlig. HeHe, det værste er at eg også brukte blits. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg