Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Chip eller ECU - Golf V, 2007m 1.9 TDI


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Har en golf v, TDI 105hp som jeg gjerne ville hatt litt sprekere på en billigst mulig måte og vurdere å chippe.

Har veldig lite peiling på dette så derfor spør jeg dere ett noen råd og svar på spørsmålene mine.

 

*Hva er best av chip og ECU i henhold til pris og effekt

 

*Hvor er det billigst og greiest hen? Gjøre dette selv eller levere bilen inn?

 

*Ødelegger dette noe på bilen, eller avkortere noe på forsikringen, må jeg gi beskjed om at jeg har mere hp når jeg forsikrer den?

 

*Hva er konsekvensene av å bli tatt med dette?

 

Vil det hjelpe og skifte delefilter eller andre ting for å øke effekten på bilen uten at det koster alt for mye?

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel hovedsaklig tre forskjellige måter å "tune" en bil; bytte hovedhjernen (chip), gi hovedhjernen ny software eller sette på en tuningboks (by-pass av original chip)

 

Uansett hvordan en velger å gjøre dette, så består det hovedsaklig av å endre luft til drivstoff forholdet til en mer optimal blanding. Har man en turbo-matet bil, vil som regel en tuning by på 20-40hk ekstra avhengig av motor og hvor mye drivverket tåler.

 

Jeg ville gått for en re-flash av styreenhet fra en kjent tilbyder, da kan bilen settes tilbake i original stand og den ser original ut! Hvor får du google selv.

 

Hvis du velger en kjent tilbyder vil endringene vært testet over tid på samme modell som du har og ut i fra dette har programvaren blitt utviklet og forbedret til å ikke skade bilen din (f.eks i mitt tilfellet som har automat får jeg 30mn mindre kontra manuel pga kassen min ikke tåler belastningen)

 

Når det gjelder forsikring, så ja. Du kan risikere å få avkortning/regress på forsikring grunnet dette. Men sjansen for at du blir oppdaget er liten og det er ulovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå mener ikke jeg å være ufin, men mitt tips er å la den 1,9 litern være i fred. Den er nok ganske sur ja, men dette koster mer enn det smaker. Hvor vil du med dette? Bilen din blir ikke akkurat lettere å selge heller, jeg har sett tilfeller hvor kjøper ikke gidder å se bilen engang om man nevner trimming. Det kommer til å komme svar fra en eller annen 1,8t eier her som har gjort tidenes deal på svenskegrensa, styr unna kompis.

Lenke til kommentar

Det er vel neppe en 1,9 siden den ikke ble levert som 105hk i Golf.. Derimot som 100 og 115.

 

Jeg antar at det er snakk om en 1,6TDi, det skal visstnok være mulig å skremme ut en del ekstra av denne.

BSR regnes som kurante hva gjelder folkevogn, Http://www.bsrab.se er adressen.

1,6TDi sier de at de får ut 132hk og 295Nm av.

Dette for en pris på 7990,- SEK.

Omtrent det samme kan man få hos ts-racing, for 6500,- NOK.

 

Det er gjerne visse avvik fra slike oppgitte tall.

Lenke til kommentar

Det er vel neppe en 1,9 siden den ikke ble levert som 105hk i Golf.. Derimot som 100 og 115.

 

Jeg antar at det er snakk om en 1,6TDi, det skal visstnok være mulig å skremme ut en del ekstra av denne.

 

stemmer ikke.. trådstarter har en golf 5, og den finnes med 105hk tdi

1,6 tdi kom ikke før i 2009

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Var faktisk ikke klar over at den ikke fantes i 105hk 1.9TDI. Har bare gått ut ifra anonsen og hva som sto på mekonomen (oppslag mot statens vegvesen) sier det er 77kw. Men hakke peiling på bil så godt dere retter på meg ;)

 

Ser også at Mammakamelen mener at jeg ikke burde gjøre noe med bilen.

Hva mener dere andre?

Lenke til kommentar

Som sagt, du gjør noe ulovlig som kan gjøre deg gjeldsslave for resten av livet ditt, men sjansen er liten for å bli tatt etter skade og ved vanlig kjøring. Det finnes to mobile brenker som kan måle ytelsen på bilen og de blir ikke mye brukt. Så blir du stoppet, blir du bedt om å vise bilen hos biltilsynet på et senere tidspunkt, i mellomtiden kan du legge inn original SW og ingen skade skjedd :)

 

Har du garanti på bilen, så kan denne ryke også en fare for at verkstedet tilbakestiller evt endringer når du leverer den inn på service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet må dokumentere (i kalibrert benk med riktig atmosfæretrykk, luftfukighet og temperatur) at motoren yter mer enn det som står i vognkort.

 

Hva om eier måler motor i bil og finner ut at den orginal yter 15 % for lite og derfor modifiserer motor sånn at motor yter ihht til vognkort?

 

Jeg vet om at en ganske ny motorsykkel (98' CBR 900) ble testet på benk og for lav effekt ble dokumentert. Forhandler (Mc Marine) måtte til slutt sette på dynojet dyser (trimsett) for å få ut riktig motoreffekt i hht vognkort og produsentdata.

 

Konklusjon:

Det er ulovlig å kjøre med økt motoreffekt utover vognkort. Trimsett er ikke bevis faktisk motoreffekt.

 

Anyone?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgitt effekt i vognkort er effekten på motoren. Du har ikke 105hk på hjulene. Du kan øke effekten til du har 105hk på hjulene uten at de kan si noe på det.

 

Hvor finner du hjemmel for dette?

Da kan jo jeg bytte til større motor i bilen min og da..

Jeg antar at noen av de 306hk går tapt på vei fra motor til hjul, særlig med tanke på 4wd.

Lenke til kommentar

Når de måler effekt på hjulene vil de legge på en prosentandel som går tapt. Ingen nye 105hk biler har 105 hk på hjulene, mye pga det er somregel effekt på svinghjulet som er målt.

 

Når de måler effekt på hjulene vil de legge på en prosentandel som går tapt. Ingen nye 105hk biler har 105 hk på hjulene, mye pga det er somregel effekt på svinghjulet som er målt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...