Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva koster det egentlig å eie en småbil?

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er som tittelen hinter til -- hva koster det egentlig å eie en småbil?

Jeg tenker nemlig å kjøpe meg en brukt småbil snart. Jeg tenker først og fremst på en VW Polo modell 2005-2009, eventuelt en Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 20x, eller en annen mindre bil av samme årgang.

Er det noen som eier en slik bil, og som kan regne sammen kjapt i hodet sånn circa circa hva det koster å eie den i året? Kjørelengden min vil være snaut 10.000 km/år.

På forhånd takk for svar!

Endret av Carana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi ser bort ifra utgiften til det å kjøpe selve bilen(lån/renter evt) og omregistreringsavgift, blir dette de vanlige utgiftspostene:

- Verditap

Hvor mye du taper etter du har solgt den. Kjøper du en bil for 150.000 og selger den for 100.000 etter 4 år har du tapt 50.000, det vil gi ett verditap på 12.500,- pr. år.

- Bensin/Diesel

8k - 15k i året kanskje, du kan sikkert regne på dette selv utifra hvor mye bilen bruker?

- Forsikring

Vanskelig å si pris da det varierer veldig fra bil til og person til person, og om du har full/del kasko. La oss si 7000?

- Service og vedlikehold

Gjør du en del selv slipper du kanskje unna litt billigere, må du inn på vanlig service og reperasjoner koster det litt mer. Dette varierer fra hvilken bil du kjøper og om du bruker merkeverksted eller ikke.

- Årsvavgift

3000,- i året

- Bompenger

Har du bom der du bor?

- Dekk

2000,- i året kanskje?

Lenke til kommentar

Kjøper du en bil utenfor garanti kan den kjøre 50 000 km uten problem men den kan også bli ett pengesluk uten like fra dag 1.

Kjøper du en bil innenfor garantitiden (ikke eldre enn 5 år, husk å sjekk km) og har den inn på en NAF garantitest så er man så sikker man kan bli.

Lenke til kommentar

Kjøper du en bil innenfor garantitiden (ikke eldre enn 5 år, husk å sjekk km) og har den inn på en NAF garantitest så er man så sikker man kan bli.

Dessverre fantes ikke den utvidede garantien til disse merkene i 2009.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier ikke et kløyva ord om hvor lang garanti man skal ha.

Reklamasjonsrett er faktisk noe helt annet.

Da er du lite oppdatert, vet at det er populært å si det du sier men det dessverre ikke helt tilfelle.

Hvis en garanti gir deg dårligere betingelser enn det forbrukerkjøpsloven gir deg så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Er ett produkt ment å vare vesentlig lengre enn 2 år er det 5 års reklamasjonstid uavhengig av garanti.

Noen sier bevisbyrden plutselig faller på kunden når garantien er over og reklamasjonsretten tar over, det er feil. Reklamasjonsrett og garanti fra fabrikant praktiseres som jeg har forstått det likt mot forbruker, forskjellen er om selgeren selv får noe igjen fra produsenten for erstatning/reperasjoner.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg gjerne at du utdyper hva reklamasjonsrett er siden du mener det er det samme som garanti :)

Har jeg sagt det? Les hva du selv skriver å hva jeg svarer!

Utdype reklamasjonsrett?

Du kan sammenligne forbrukerkjøpsloven med en automatisk "garanti" gitt fra staten Norge som selgere må følge for å få lov til å selge sine varer.

Det er enkelt... i de tilfeller produsentgaranti på alle områder gir like eller dårligere betingelser enn forbrukerkjøpsloven er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

I noen tilfeller gir produsent og/eller selger bedre garanti enn det forbrukerkjøpsloven gir, da hindrer ikke forbrukerkjøpsloven produsent/selger å gi denne garantien/retten. Hvis selger/produsent gir dårligere rettigheter på de andre områdene er det forbrukerkjøpsloven som gjelder på de områdene.

Eks: Garanti på Koss Porta Pro (livstid) og 30 dagers returrett på Elkjøp.

Kanskje denne linken kan forklare litt.

http://www.forbruker...-og-reklamasjon

Hvis dette ikke er utdyping nok til at du forstår så gir jeg opp.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så mye billigere å kjøpe en drittbil som peugeot 206, corsa eller Ka for den saks skyld enn en liten sedan/hatch. Det aller billigste er å kjøpe billig bil og håpe den ikke detter fra hverandre, men det sikreste er å investere i en nyere bil, som igjen da blir mye dyrere men med større økonomisk sikkerhet.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så mye billigere å kjøpe en drittbil som peugeot 206, corsa eller Ka for den saks skyld enn en liten sedan/hatch. Det aller billigste er å kjøpe billig bil og håpe den ikke detter fra hverandre, men det sikreste er å investere i en nyere bil, som igjen da blir mye dyrere men med større økonomisk sikkerhet.

Spørs vel om man kjøper brukt eller ny... ny kan det fort bli 50 K ++ og jeg synes det er mye

Lenke til kommentar

Hvis dette ikke er utdyping nok til at du forstår så gir jeg opp.

Utfordringen her er at du påstår at reklamasjonsretten er en garanti.

Reklamasjonsretten er ikke en garanti, garantier er noe man gir utover hva reklamasjonsretten dekker.

Lenke til kommentar

Utfordringen her er at du påstår at reklamasjonsretten er en garanti.

Reklamasjonsretten er ikke en garanti, garantier er noe man gir utover hva reklamasjonsretten dekker.

Du har rett, trodde du forstod... men der endret jeg garanti til "garanti", da gikk det vel opp for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...