Gå til innhold

Godskrevet læretid ved fagbrev i annet fag?

Bank1

Anbefalte innlegg

Har i dag fagbrev og jobber som bilmekaniker. Nå er jeg tilbudt en jobb som tømrer som jeg vurderer å ta. Jeg skal jobbe som ordinært ansatt. Men for at jeg skal ta denne jobben er det viktig at jeg får ta svenneprøven etterhvert, så det ueg lurer på er om jeg slipper unna med kortere tid i jobben før jeg kan gå opp som privatist? Er 25 år gammel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt oppdattert på dine muligheter. Men jeg er ganske sikker på, at ditt nåværende yrke (og gjennomgått VG-skole og læretid) ikke har noe å si, ved skifte til et annet yrke. Du må bestå VG skole for tømrere og vanlig læretid for dette yrket, før du kan bli svenn (fagbrev).

Hvis du ikke skal ta tømrerlinja (på VG) først, er det et annet opplegg.

Ditt firma må godkjennes som opplæringsbedrift og du må få en lærlingekontrakt med dem. Opplæringen må skje i.h.t. reglene for dette. Og så kan du gå på skole to kvelder og en lørdag, i uka. Tror også det har vært opplegg med en hel skoledag, i arbeidsuka, (for å slippe kveldskole) og så lørdags skole. (Her tror jeg det er forskjellige opplegg, men det er et minimum teori pr. uke.) Og du slipper trolig å ta noen fag om igjen, slik som norsk, engelsk, o.l. Men du må jo i mellom fagteorien og bestå den ved eksamen.

Så du kan spare noe tid, men ikke på den måten du sikter til. Og det er vel naturlig, det er jo et helt annet yrke.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...