[email protected] Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Heisann, nå er PCen min 5 år gammel og jeg begynner å kjenne det. I mellomtiden har jeg kjøpt en SSD til OS og skjermkort for oppgradering, men istedefor å oppgradere videre på systemet mitt nå vil jeg starte på nytt og montere alt selv. Men denne gangen tenkte jeg å ha et system som varer så lenge som mulig, jeg oppgraderer senere når spill etc. krever det. Har derfor sett aller mest på hovedkort, CPU og spesielt etter et solid kabinett med rent design. Jeg er ingen ekspert på PC-bygging og alt av spesifikasjoner som er på alt av komponenter, så jeg lager denne tråden hovedsaklig for hjelp til valg av komponenter. Har heller aldri bygd en PC helt alene før, men den delen tror jeg kommer til å gå fint med youtube og andre guides. Går til innkjøp 1. August. Da har jeg akkurat flyttet til ny leilighet og fått ny adresse etc. Så denne tråden får kanskje noen spørsmål angående kjøp den neste måneden Den skal hovedsaklig brukes til musikkproduksjon og gaming. Så trenger vel egentlig alle komponentene til å være gode. Musikkproduksjon krever ikke like mye som videoredigering, men prosessorkraft kan man nesten ikke få nok av. Også måten jeg jobber på i Cubase (Steinberg's Digital Audio Workstation) gjør at det krever litt mer CPU, for sitter ofte med mange instrumenter i hvert prosjekt for å ha mange ideer med forskjellige lyder jeg lager. Jeg kunne sikkert effektivisert med færre instrumenter osv, men føler jeg mister litt frihet da. Tenkte singel GPU og oppgradere om 2-3år istede for CFX/SLI nå. Litt laggg som fører til at jeg må skru ned instillinger i spill fra Ultra til High om et par år gjøre meg ikke så mye, men vil gjerne ha en GPU og CPU som kjører krevende titler som Battlefield 4 og neste års spill på 100% max instillinger uten lag. PCen må være så stille som mulig, selfølgelig vil alle ha en stille PC, men for meg er dette på top 3 lista av ting jeg ser etter i en ny PC. Kjøling er jo også viktig så CPUen min kan ha det godt i sine 6-7år(?). PCen skal leve lenge, men jeg mener ikke at jeg skal bruke komponentene til de kreperer. Er bare at jeg vil prøve å holde meg i det samme kabinettet og oppgradere når komponenter blir så gamle at de reduserer ytelsen betydelig, istedet for å kjøpe helt ny PC hvert 5. år. Vil prøve å ha en balansert og up to date PC hele tiden. Hvordan er det hvis jeg kjøper god CPU, RAM og hovedkort for 6-7år, oppgraderer CPU og hovedkort sammen? Så oppgraderer skjermkort hvert 2.år? Og beholder kabinettet i 10år+? PCen kommer til å stå på ett sted mest sannsynlig i alle sine år, kanskje 1 LAN i året. Her er komponentene jeg har valgt ut: Hovedkort: MSI X79A-GD45 (8D), Socket-2011 Prosessor: Intel Core i7-3930K Skjermkort: XFX Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 RAM: Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB (2400MHz, CL11) PSU: XFX ProSeries Core Edition 750W CPU Kjøling: Intel TS13X Liquid Cooling Solution Kabinett: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl Ekstra HDD: Seagate Barracuda® 3TB (Her bare valgte jeg en, trenger bare en 2TB+ HDD for lagring) Disse 8 komponentene blir 15 268Kr. Så ca. 15 000 er vel greit å bruke? Jeg kan strekke meg lenger, men gidder for eksempel ikke å kjøpe dobbelt så dyrt skjermkort bare fordi det er det nyeste, 8,353252% bedre ytelse og har 6GB (Som vel er mer GB enn spill bruker idag og neste år uansett?) Som tilleggsinformasjon til handlelista har jeg allerede mus, tastatur, DVD-leser, skjerm, SSD for OS og SSD for musikkproduksjon. Kommer til å kjøpe disse også ved siden av, men tror ikke jeg trenger hjelp til dette: OS: Windows 8 (64bit) Trådløst Internett: ASUS PCE-N53 11n N600 PCI-E Adapter Mus: SteelSeries Sensei Pro Grade Laser Mouse Er det noe ekstra som er greit å kjøpe ved siden av når man bygger hele PCen selv? Kabler osv.? Oppdaterer kanskje flere ganger iløpet av helga. Endret 29. juni 2013 av adriamrk Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Nvidia skjermkort går for å være mere stillegående stock vertfall. GeForce GTX 770 er sikkert helt greit her? PHANTEKS PH-TC14PE CPU-Cooler er mye bedre kjøler en intel, støyer ikke stort, det beste hadde vært å ha LGA 1555 siden da kunne man droppet viftene. Ut i fra hva jeg ser her: http://www.steinberg.net/en/support/steinberg_support_daw.html http://www.steinberg.net/en/products/wavelab/specs_downloads.html Virker det ikke ut som systemkravene er så veldig høye, godt mulig en i7 2600k i prinsippet hadde holdt. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 30. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2013 Takk for svar! Så en del på PH-TC14PE og den har fått mye positivt. Kult at den også kommer i forskjellige farger, ikke at det er så viktig men. Har bare fått inntrykk at vannkjøling er generelt bedre på kjøling og levetid for prosessorer som skal vare i en 5-6års tid, men siden phanteksen har fått så mye ros vurderer jeg den nå. Skjermkort var jeg også litt usikker på, så GTX 770 kan være like bra det. Det jeg ikke er så god på er å se forskjell i seriene.. Når jeg får opp alle GTX 770 på for eksempel komplett er det 12 stykker, disse koster mellom 3.195kr og 3.795kr som ikke er store forskjellen. Hva er liksom greia med å ha 12 forskjellige kort i samme serie med bare noen hundre kroner forskjell mellom billigst og dyrest? Hvorfor ikke bare ha ett kort til 3300 og ett til 3800, to kort totalt. Er det noen til for eksempel videoredigering og noen til gaming? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Forskjellen er som regel kjøleren og om kortene er overklokket fra fabrikk eller ikke. Tenkte bare å nevne det, en 3930k er ikke nødvendigvis fremtidssikkring når det kommer til spill. En spill pc varer typisk 1-4 år før man må oppgradere, litt avhengig av hvor kresen man er. 1 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Noen som har PH-TC14PE kjøleren sammen med high profile RAM? Tenkte å kjøre PH-TC14PE istede for vannkjøling men Kingston DDR3 HyperX Beast regnes vel som high profile og er redd for at den krasjer med PH-TC14PE, eller går det akkurat? Viftene på kjøleren kan man montere litt høyere, men det er fortsatt metallet over 1-2 RAM slots Lenke til kommentar
blinc Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 IVB-E kommer type september. http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_i7/Intel-Core%20i7-4930K.html Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 http://www.youtube.com/watch?v=bz5_Rvy3npU Ikke bra å ha høye rambrikke på sokkel 2011 nei. Det du kan gjøre i så fall: Men da bør du ha gitter overfor kabinettet og blåse luft oppover i så fall, men kan bli trangt mot skjermkortet i så fall. 1 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 IVB-E kommer type september. http://www.cpu-world...20i7-4930K.html Vil ikke den bli enda dyrere enn 3930k allerede er? Og forbedringene i Ivy Bridge er vel bare betydelige hvis teknologien er i bærbare PCer? Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Hva med denne cpuen istedenfor den du har? http://www.komplett....=780483#reviews Mye billigere også. Også 32GB ram er ekstremt overkill vil jeg tro. hva med denne ? http://www.komplett....aspx?sku=752764 om du bytter til dette sparer du 3000 kroner som du kan bruke til å oppgradere senere om nødvendig. Endret 7. juli 2013 av martin1d Lenke til kommentar
blinc Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Vil ikke den bli enda dyrere enn 3930k allerede er? Og forbedringene i Ivy Bridge er vel bare betydelige hvis teknologien er i bærbare PCer? Nei, Intel pleier å videreføre prisnivå. Ytelse vil være 10-15%-ish bedre. Men enig at Haswell 4770K vil duge bra for deg. Fordelen er at den har AVX2 som mange nye plugins vil benytte seg av. Har selv Cubase7 og 4770K. Endret 7. juli 2013 av blinc Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Takk for alle tips, har nå bytta til LGA1150 og føler meg ganske sikker på alle komponentene. Men nå har faktisk skjermen bare slokna, så kjøper en 1440p Asus 27" LED PB278Q, og GTX780 for de ekstra pixlene. Men.. trodde alle DVI-D kabler tok 1440p, på disse: Skjermkabel DVI M/M 5m og Skjermkabel DVI M/M 3m, er det ingen informasjon og bare produktanmeldelser om at de ikke støtter 1440p... Er ingen informasjon på noen av Kompletts kabler annet en "høykvalitets", og et par andre steder jeg har sjekka er det like lite informasjon.. Er det noen som har en DVI/HDMI kabel de vet 100% funker med 1440p? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Så lenge det er DUAL link dvi, så støtter det fint 1440p. Men det MÅ være D-link dvi eller hvordan det skrives. Når det kommer til digitale signaler (slik dvi er) så er det enten perfekt, eller så virker det ikke. Så om det er en billig kabel, eller verdens dyreste, så vil de gi ett like bra bilde. Såfremt de støtter samme standar. Endret 15. juli 2013 av Taake89 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå