Masimo Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Hei Håber dette er rigtig sted og plads at stille dette spørgsmål. Men sliter virkelig med at få dette til å funkere. Jeg bor i et 2etg hus / m kjeller bygget i år. Der er sat op data udstik til 2 etg, og sentralen står i boden i kjellern. Spørgsmål 1: Jeg kan logge mig på altibox sentralen i hele huset trådløst med grei forbindelse, men jeg mærker at uanset hvor god forbindelse jeg har, er jeg ikke nærheden af den hastigheden jeg betaler for. Jeg har da en router http://www.komplett....aspx?sku=580427 som jeg har kablet forbindelse til altibox sentralen plasseret i 2etg Og igjennem den har jeg den rette hastighed selvom jeg forbinder mig trådløs til den også. Er der da noe galt med min altibox hjemmesentral? nr 2: Da jeg trengte flere data udgange fra min hjemmesentral har jeg prøvet at kjøpe en netgear switch (skal sies at den var en billig elkjop en, kjøpt i år 2013). Men alt blir veldig mye tregere når jeg kører internettet igjennem den også. For dårlig eller? http://www.elkjop.no.../netgear-switch Nr 3 trenger gerne tips ideer til evt opgraderinger jeg kan gjøre for at få en sikker, stabil og ikke mindst sterk trådløs nettverks løsning. Mvh Masimo Ps på forhånd tak for alle tilbakemeldinger Lenke til kommentar
TMB Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Det at du får dårligere hastighet når du bruker den switchen skyldes nok at den kun er megabit mens du er vant til gigabit. Endret 30. juni 2013 av TMB Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Spørgsmål 1: Jeg kan logge mig på altibox sentralen i hele huset trådløst med grei forbindelse, men jeg mærker at uanset hvor god forbindelse jeg har, er jeg ikke nærheden af den hastigheden jeg betaler for. Det er lettere å si noe om hva som er problemet hvis du finner navnet på Altibox-sentralen. Det kan høres ut som at du f.eks har et trådløsnett på 54 Mbit/s fra Altibox-sentralen. Slike nett har sjelden en praktisk ytelse på mer enn 20-30 Mbit/s. Om du kan kjøre kjappere trådløsnett på sentralen er umulig å si uten å vite hvilken sentral det er snakk om. I Windows kan du forsåvidt se hvilken hastighet det trådløse nettet kobler seg på med (eksempelbilde). Det er ikke en veldig god måling, men en grei indikator på hvor du ligger. Jeg har da en router http://www.komplett....aspx?sku=580427 som jeg har kablet forbindelse til altibox sentralen plasseret i 2etgOg igjennem den har jeg den rette hastighed selvom jeg forbinder mig trådløs til den også. Er der da noe galt med min altibox hjemmesentral? Netgear-ruteren har et helt greit 802.11n-nett, altså 104 Mbit/s eller kjappere teoretisk. Da kan du havne på 50-60-100 Mbit/s avhengig av hvilken PC du har, og sannsynligvis over grensen av hva nettlinjen din klarer. nr 2: Da jeg trengte flere data udgange fra min hjemmesentral har jeg prøvet at kjøpe en netgear switch (skal sies at den var en billig elkjop en, kjøpt i år 2013). Men alt blir veldig mye tregere når jeg kører internettet igjennem den også. For dårlig eller?http://www.elkjop.no.../netgear-switch Det er vanskelig å vite hva "veldig mye tregere" betyr uten å ha noen tall å forholde seg til. Men som TMB påpeker, kan det skyldes at den kun er 100 Mbit/s. Når den i tillegg er billig kan det være begrensninger på f.eks 100 Mbit/s internt, altså kun 100 Mbit/s fordelt på alle portene, så to porter på 50 Mbit/s hver eller tre porter får 33 Mbit/s hver. Hvordan det er koblet er også litt viktig. Har du mulighet til å tegne oppsettet slik det er i dag?Generelt burde den gode Netgear-ruteren du har stå rett i sentralen. Den ruteren har også en god Gbit/s switch internt, så der har du en del kabelutganger. Nr 3 trenger gerne tips ideer til evt opgraderinger jeg kan gjøre for at få en sikker, stabil og ikke mindst sterk trådløs nettverks løsning. Gode Gigabit-switcher trenger ikke å koste mye. F.eks denne har bra kvalitet, plenty med porter og OK pris.Trenger du egentlig mer trådløsnett enn det Netgear-ruteren leverer? Endret 30. juni 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
Masimo Skrevet 30. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Tusind tak for tilbakemeldingerne. Ja der var måske lidt dårligt med information. Skal prøve igjen Når jeg er tilkoblet altibox sentralen Zyxel P2812, får jeg en downloadhastighed på 15,3 mbps og upload på 23,5 mbps. Med Netgear routeren ligger det på downloadhastighed på 49,8 mbps og upload på 58 mbps. Forstår godt at min router måske er bedre, men blir vel drøyt at Altibox sentralens trådløse ikke engang matcher den billigste løsning de leverer, i tilleg mistede vi ofte internet tilgang via den, måtte slå av og på wifi for at for tilbake internet forbindelsen. Og vi får det standard svaret fra altibox kundeservice, 2 sek vi resetter sentralen slå av på strømmen så skal det funkere igjen.. (dette har de sagt 2-3 gange nå) Grunden til at jeg har plasseret netgear routeren i 2etg, var vel egentlig for at få go forbindelse i hele huset, mærker når vi er på terrassen, blir altibox sentralen hurtigt svag, men muligt at Netgear routeren har stærkere signal også? Jeg trengte flere udgange pga av at i kjelleren har vi tv-stue og liker at vores atv 3 har kablet forbindelse når vi skal se film, og i tilleg skal vi nå ha leieboer i vores lejlighed, og de trenger internet de også. Da blir det fort 3 ekstra utgange, men igjen det kunne jo måske løse sig om jeg ta Netgear routeren i kjelleren, dette må testes Men er forsat svært skuffet over altibox sentralen. Endret 30. juni 2013 av Masimo Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Zyxel P2812 har 802.11n trådløsnett, og skal derfor klare bedre enn 15-20 Mbps. Men hvis den er konfigurert som f.eks 802.11b/g kan du ende opp med en slik hastighet. Hva får du opp i den trådløs-menyen i Windows som jeg linket til? Har du mulighet til å logge inn på Zyxel-boksen og forandre på trådløs-innstillingene der? I Telenor-nett går i hvert fall dette an. Da kan du sjekke om den står på b/g eller b/g/n. Videre kan du bruke verktøy som inSSIDer til å sjekke om du har mange naboer som bruker samme kanal som Zyxel-boksen din. Det kan ødelegge farten din hvis naboens signal er like sterkt eller sterkere enn ditt. Men hvis trådløsnettet er ustabilt og faller ut innimellom kan det være feil på Zyxel-boksen. Enten ustabil firmware eller rett og slett hardwarefeil. Firmware-feil kan du fikse ved å oppgradere firmware, hvis det finnes mulighet for sånt. Men hvis det er fysiske feil på ruteren må du ta det med Altibox og spørre om de kan sende en ny. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå