Akse Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Det er ikke farlig å være sulten, heller tvert imot. Kondisjon er opp til deg selv. Hjertet er også en muskel som bør trenes. Og fett trenger du ikke unngå. Få i deg riktig mengde kalorier, samt nok protein. 1 Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Blir ikke demotivert av sånt. Jeg har muskler men det er ikke godt synlig. 1. Er det farlig hvis jeg går mer sulten imellom måltidene enn før? 2. Burde jeg gå over til bare kondistrening, f.ex løpe en runde på 5,5km? 3. Er det om å prøve å få i seg minst kalorier men mest proteiner men minst mulig fett? 1) Sult er ikke farlig, og det er vanlig at man ved reduserte inntak (i forhold til tidligere vaner) opplever en sterkere sulthetsfølelse etter å ha spist siden kroppen er vant til å få mer mat. Dette vil sannsynligvis gå seg til med tid. 2) Det er ingen grunn til å slutte med styrketreninga til fordel for kondisjonstrening, spesielt ikke når du ønsker å bli muskuløs. Ved å substituere løfting med jogging, blir du heller muskel-løs. Du kan derimot veldig gjerne gjøre kardio i tillegg til vekttreninga. Fjellturer, gåturer, jogging, intervalltrening, svømming, sykling osv. 3) Kroppen trenger fett i kostholdet for å fungere som normalt. Ca. 60-70g fett daglig bør være et greit mål for din del. Bruk en BMR-kalkulator og sjekk hvor mange kalorier du brenner daglig. Bruk ærlige tall, evt en kilo mer enn du veier eller en cm mindre enn du er, for da får du enda lavere tall å forholde deg til, som da er bra når du skal ned i vekt. Nederst ser du en tabell som viser de forskjellige aktivitetsnivåene og en korresponderende forbrenning. Igjen, vær ærlig, for om du overvurderer deg selv og bruker feile tall, kan du risikere å ikke ha fremgang fordi du tror du tar inn mindre enn du forbrenner. 1 Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Jeg trener grunnprogrammet fra TN. De øvelsene er noen jeg liker fordi føler de passer veldig til meg. Burde jeg bytte program? Og det av årsaker som bedre effekt av treningen eller mer utfordrende på musklene som kan bidra til muskelvekst? Jeg ønsker bare å få en kropp der musklene syns passe godt. Jeg har trent hardt i mange år og er målrettet og aktiv men føler jeg sliter meg ut med tiden.. Klikk på grunnprogrammet så ser du hvilke øvelser det er snakk om https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Du trener RYP, en av de mest kjente styrkeprogrammene du finner. Dette kommer til å hjelpe deg å øke godt i styrke, men du får ikke så store og synlige muskler fra styrketrening, i alle fall ikke over kort tid. Du kan se styrkeløftere som har løftet i flere år og fremdeles ikke ser veldig imponerende ut, men de kan være sterke som faen til tross for det. Dette kommer av at myofibrillær hypertrofi (styrketrening) ikke øker størrelsen på muskelen i noe betraktelig grad - det øker antallet aktin og myosin i musklene, som gir en liten boost i størrelse, men en stor boost i styrke. Sarkoplasmisk hypertrofi, aka. volumtrening, øker volumet i sarkoplasmaen i musklene dine, som egentlig forstørrer dine glykogenlagre. Dette gjør muskelen mer utholden, som er ganske logisk da volumtrening går ut på å løfte lettere men mange flere reps og sett. Så kort og godt: vil du bygge utelukkende størrelse, kjør på med volumtrening. Du kommer ikke til å være veldig sterk, så forbered deg på å føle deg pinglete selv om du har en god kropp. Endret 16. juli 2013 av Eloquent Lenke til kommentar
Akse Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Du trener RYP, en av de mest kjente styrkeprogrammene du finner. Dette kommer til å hjelpe deg å øke godt i styrke, men du får ikke så store og sterke muskler fra styrketrening, i alle fall ikke over kort tid. Du kan se styrkeløftere som har løftet i flere år og fremdeles ikke ser veldig imponerende ut, men de kan være sterke som faen til tross for det. Dette kommer av at myofibrillær hypertrofi (styrketrening) ikke øker størrelsen på muskelen i noe betraktelig grad - det øker antallet aktin og myosin i musklene, som gir en liten boost i størrelse, men en stor boost i styrke. Sarkoplasmisk hypertrofi, aka. volumtrening, øker volumet i sarkoplasmaen i musklene dine, som egentlig forstørrer dine glykogenlagre. Dette gjør muskelen mer utholden, som er ganske logisk da volumtrening går ut på å løfte lettere men mange flere reps og sett. Så kort og godt: vil du bygge utelukkende størrelse, kjør på med volumtrening. Du kommer ikke til å være veldig sterk, så forbered deg på å føle deg pinglete selv om du har en god kropp. Litt drøyt utsagn det der vel. Man blir større og sterkere med volumtrening også. Man trenger ikke dra 250kg i markløft for å føle seg sterk. Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Litt drøyt utsagn det der vel. Man blir større og sterkere med volumtrening også. Man trenger ikke dra 250kg i markløft for å føle seg sterk. Merk at jeg skrev "føle deg pinglete". Når han begynner å bygge en del masse og bli swole, kan noen som ser mindre ut enn ham doble løfta hans bare pga. det at han gjør volumtrening heller enn styrketrening. Jeg er en tilhenger av volumtrening selv, så ikke misforstå, jeg elsker det. Men det skjer ofte at jeg føler størrelsen min er uproposjonal med løfta mine. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Du trener RYP, en av de mest kjente styrkeprogrammene du finner. Dette kommer til å hjelpe deg å øke godt i styrke, men du får ikke så store og sterke muskler fra styrketrening, i alle fall ikke over kort tid. Du kan se styrkeløftere som har løftet i flere år og fremdeles ikke ser veldig imponerende ut, men de kan være sterke som faen til tross for det. Dette kommer av at myofibrillær hypertrofi (styrketrening) ikke øker størrelsen på muskelen i noe betraktelig grad - det øker antallet aktin og myosin i musklene, som gir en liten boost i størrelse, men en stor boost i styrke. Sarkoplasmisk hypertrofi, aka. volumtrening, øker volumet i sarkoplasmaen i musklene dine, som egentlig forstørrer dine glykogenlagre. Dette gjør muskelen mer utholden, som er ganske logisk da volumtrening går ut på å løfte lettere men mange flere reps og sett. Så kort og godt: vil du bygge utelukkende størrelse, kjør på med volumtrening. Du kommer ikke til å være veldig sterk, så forbered deg på å føle deg pinglete selv om du har en god kropp. Ossen får man større muskler av slik trening eller hva slags program trener man da? Hørtes interessant ut Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Ossen får man større muskler av slik trening eller hva slags program trener man da? Hørtes interessant ut Lavere vekt og flere reps. Du kan nok google deg frem til et godt volumtreningsprogram. Jeg har spikret sammen min over lengre tid etter hvilke øvelser jeg liker best og hva jeg føler gir meg best fremgang. Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hold deg unna juice også. Appelsinjuice, avhengig av produsent, ligger på rundt 45 kcal per 100g, som er ca. 100 kcal per glass. Det er greit å holde seg unna så du får plass til noen ekstra matbiter hver dag. Som jeg nevnte tidligere, kan det også være lurt å begrense melkinntaket ditt til max en halv liter om dagen. 1 halvliter melk er vel nok, men og kutte ut appelsin juice bare på grunn av trening. Da synes jeg dere begynner og bli litt for seriøse. Appelsinjuice er kjempebra for immunforsvaret. og du tenker vel mere på juice hvor de tilsetter sukker. Jeg synes at når man begynner og gå så langt som og ikke spise 5 om dagen bare fordi det er fruktsukker i det, da har man gått for langt. Fyren ser helt bra ut. og synes det høres tøft ut med og unnslippe testikkel kreft. Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 1 halvliter melk er vel nok, men og kutte ut appelsin juice bare på grunn av trening. Da synes jeg dere begynner og bli litt for seriøse. Appelsinjuice er kjempebra for immunforsvaret. og du tenker vel mere på juice hvor de tilsetter sukker. Jeg synes at når man begynner og gå så langt som og ikke spise 5 om dagen bare fordi det er fruktsukker i det, da har man gått for langt. Fyren ser helt bra ut. og synes det høres tøft ut med og unnslippe testikkel kreft. Er du klar over hvor mye kalorier det er i appelsinjuice? En liter er 430-500 kcal, avhengig av produsent, og det er allerede 1/4 av dagens kaloribudsjett for de fleste. Det er ikke spesielt mettende heller, så om han virkelig vil ned i vekt, er dette en ofring han er nødt å være villig å gjøre. Det er ingen grunn til å ikke ta et glass appelsinjuice eller spise et eple/banan, men det er såfremt du tar det i moderasjon. Grunnen til at jeg ber ham kutte det ut er fordi det gjør alt mye lettere for ham, og vektnedgangen blir ikke like vanskelig om han holder seg unna dårlig mettende mat. Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Er du klar over hvor mye kalorier det er i appelsinjuice? En liter er 430-500 kcal, avhengig av produsent, og det er allerede 1/4 av dagens kaloribudsjett for de fleste. Det er ikke spesielt mettende heller, så om han virkelig vil ned i vekt, er dette en ofring han er nødt å være villig å gjøre. Det er ingen grunn til å ikke ta et glass appelsinjuice eller spise et eple/banan, men det er såfremt du tar det i moderasjon. Grunnen til at jeg ber ham kutte det ut er fordi det gjør alt mye lettere for ham, og vektnedgangen blir ikke like vanskelig om han holder seg unna dårlig mettende mat. Hva skal han gjøre når han når dette målet da. Kan han begynne og spise vanlig mat som 5 om dagen ? Man skal ikke torturere kroppen bare fordi man trener. Vitaminer og Tran er viktig når man trener. F,eks visst man hadde vert jente og trengt mye jern, så må man drikke appelsinjuice for og få maksimum effekt av Jern tabletter eller i veske. Helse kommer alltid før slanking. Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hva skal han gjøre når han når dette målet da. Kan han begynne og spise vanlig mat som 5 om dagen ? Man skal ikke torturere kroppen bare fordi man trener. Vitaminer og Tran er viktig når man trener. F,eks visst man hadde vert jente og trengt mye jern, så må man drikke appelsinjuice for og få maksimum effekt av Jern tabletter eller i veske. Helse kommer alltid før slanking. Med et sunt kosthold og vitamintilskudd er det ingenting som tilsier at man ikke lever sunt i kaloriunderskudd. Under deffing lever man jo på grønt, kjøtt og fisk. Det er slettes ikke snakk om noe torturering av kroppen. Når han når målet sitt, kan han legge seg tilbake i moderat kalorioverskudd for å begynne å bygge muskler. Da kan han unne seg litt ekstra av det han føler for å spise, men det bør være kontrollert for å passe på å ikke havne tilbake til square one. Kanskje har du ikke samme målsettinger eller ønsker, så det kan være litt vanskelig å forstå tankegangen til noen i denne situasjonen, men jeg kan GARANTERE deg at han ikke kommer til å leve usunt eller bli vitamindeprivert. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Man skal ikke torturere kroppen bare fordi man trener. Vitaminer og Tran er viktig når man trener. F,eks visst man hadde vert jente og trengt mye jern, så må man drikke appelsinjuice for og få maksimum effekt av Jern tabletter eller i veske. At vitC og da i for eksempel ifra juice fører til et eksogent inntak av dette antioksandet er fair, men opptaket av dette vitaminet er ikke lineært og dagsbehovet blir dekket av for eksempel en halv paprika. Idrettutøvere, røykere er to grupper som har et noe høyere behov takket være høyere oksidativ stress. Men kroppens endogene produksjon av dette (Glutation eller forkortet GSH blir oppjustert av blant annet trening, dette er en svært viktig cellulær antioksidant. Ved konsentrerte tilskudd av antioksidanter har man sett en nedregulering av denne egenproduksjonen og det er ingen holdepunkter for at det er bra i normale doser, som er uhyre lett å få dekket så er det bedre i større mengder. Ser du nevner jern og jenter og det stemmer at spesielt unge kvinnelige utøvere har et forhøyet behov for jern og generelt meno-aktive damer (menstruasjon). Her vil som du påpeker jern være en agonist og mange kan med fordel berike for eksempel brødskiven sin med paprika, eller litt juice men her er det flere veier til målet. Kjøtt i seg selv vil i tillegg fremme dette, den såkalte "kjøtt-faktoren. Andre igjen fungerer som antagonister (motvirker) og eksempler på dette er kaffe, kalksium og korn. Men ved et balansert kost så vil man som regel alltid nå et adekvat status av de fleste vitaminer, mineraler og sporstoffer. Men personer/jenter som har et høyt aktivitetsnivå og som i tillegg har en ønske om å gå ned i vekt så vil dette selvsagt være en større utfordring. Skal vi sette en sammenheng mellom jern og antiokisdant så er transferrin en "endogen" antioksidant i og med at denne binder jern og kobber, med andre ord er dette en jerntransporterende protein og dette er en av biomarkører som vi bruker i kliniske sammenhenger. Lenke til kommentar
xelp Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) .. Iblant kan det jo være greit og prøve å gjøre seg forstått. Eventuelt en liten konklusjon på slutten for oss som ikke er ernæringsfysiologer eller whatevah. Sånn bortsett fra det har jeg ikke noe mer å pirke på. Med et sunt kosthold og vitamintilskudd er det ingenting som tilsier at man ikke lever sunt i kaloriunderskudd. X2, selv er jeg faktisk mye sunnere i underskudd enn overskudd, da man må være mye mer nøye med valg av matvarer. Endret 18. juli 2013 av Rotaderp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå