Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hovedeier og medeier - hvordan blir det med forsikring?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en bil sent i mai for å bruke nå i sommer og kanskje neste år om jeg skulle jobbe istedenfor å studere. Bilen sto uten skilt og måtte inn på eu-kontroll. Men etter en økonomisk vurdering bestemte jeg meg for å vente med å registrere den etter 1. juli for halv årsavgift.

Bilen har vært på kontroll og er godkjent. Min far har nå bestemt seg for å ha bilen som en andrebil, siden jeg har bestemt meg for å flytte og studere de neste årene. Per i dag står jeg som hoved, og eneste eier, av bilen.

Så spørsmålet er: Hva er det rimeligste og beste å gjøre?

Ser ingen vits i at jeg skal stå som hovedeier når jeg bare vil bruke den i ferier og er heller ikke i den økonomiske situasjon under studietiden at jeg kan betale forsikring som 18-åring med en eldre bil. Hvordan går jeg frem for å sette han som hovedeier og heller meg som medeier(om det i det hele tatt er nødvendig)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanlig omregistrering, med de kostnader det vil medføre.

MEN: Du never at du nettopp har registrert bilen. Da kan denne hjelpe deg:

§ 2. Det gis fritak eller refusjon av avgift ved omregistrering av kjøretøy

a) ved ren navneendring (bevilling for/registrering av navnebytte må foreligge),

b) på ektefelle,

c) mellom foreldre og barn som arv (fullt skifte),

d) som er 30 år eller eldre,

e) som utloddes og som tidligere har vært registrert på utlodderen,

f) som skal registreres på kjennemerker med gule tegn på blå reflekterende bunn,

g) på NATO eller NATOs hovedkvarter i Norge, styrker eller personell i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår også styrker fra landene som deltar i Partnerskap for fred,

h) som registreres på Den nordiske investeringsbank og som er nødvendig for bankens offisielle virksomhet,

i) som har vært registrert på samme eier i to måneder eller mindre (samlet påskiltings-/registreringstid),

j) som tas tilbake av selger som følge av hevet kjøp etter kjøpslovens bestemmelser,

k) ved fusjon mellom aksjeselskaper,

l) ved omdannelse av virksomheter når tidligere og ny(e) eier(e) er identiske,

m) ved sletting av registrert eier eller medeier i motorvognregisteret.

Bokstav C er ikke aktuell, da dette ikke er et arveoppgjør eller dødsbo.

Lenke til kommentar

Oi, se bort i fra hele innlegget mitt over. Jeg hadde det for meg at du spurte om omregistrering - ikke forsikring.

Er bare for din far å ringe forsikringsselskapet og tegne forsikring som vanlig, de noterer bare i avtalen at bilen har en annen eier. Gjort dette selv flere ganger.

Lenke til kommentar

Om den er registrert på deg nå, så må du og din far fylle ut salgsmelding (siste side i vognkort del 2), og levere den på trafikkstasjonen. I og med at dere kanskje er fritatt for avgiften, grunnet bokstav i i lovteksten nevnt ovenfor, er det kanskje greit å snakke med en bak skranken for å slippe ekstra plunder.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...