Gå til innhold

Nok en dårlig deal (deal.no a.k.a Mamoz.no & Webhandel.no)

Anbefalte innlegg

Krangler med deal.no om hva som er en fair deal…

Dette er saken:

Jeg bestilte et kamera på mamoz.no. til kr 4350,-

Etter 8 dager fikk jeg mail fra deal.no om at de ikke vil levere kamera da "produktet er utgått til den prisen".

(mamoz.no, deal.no og webhandel.no viser seg å være samme butikken…)

Jeg svarer at det er et forhold mellom dem og leverandøren, ikke meg og dem.

Jeg får da et tilbud om å kjøpe kameraet for 5685,- (altså mer enn 30% høyere pris enn det jeg bestilte det for), noe som deal beskriver som "et meget fair tilbud".

Hva synes dere? Er dette en fair deal? Eller bør jeg ta saken videre til forbrukertvistutvalget el.l?

Mail #1 (fra deal)

From: K * <***@mamoz.no>
Date: Thursday 13 June 2013 15:48 
To: A * <***@gmail.com>
Cc: <K**@deal.no>
Subject: VS: Ref din bestilling på deal.no

Canon EOS 650D Kit 18-135 IS STM mit 18,0 MP Senso

Dette produktet er dessverre utgått hos vår leverandør til denne prisen, og vi får ikke tak i flere.

Beklager dette.

Vi sender resten av ordren fraktfritt.

Med vennlig hilsen / regards,

K*

Daglig Leder / CEO

Webhandel AS

Mail #2 (fra meg)

Fra: A* [A*@gmail.com] 
Sendt: 18. juni 2013 22:59
Til: K*@deal.no
Kopi: K*@deal.no
Emne: Re: VS: Ref din bestilling på deal.no

Hei.

Dere kan ikke bare kansellere ordren min fordi dere har solgt for mange!

Jeg har fått ordrebekreftelse fra dere (dvs Mamoz.no har sendt meg ordrebekreftelse).

Var ikke klar over at deal.no og webhandel.no er samme firma før nå…

Etter at jeg la inn bestillingen min på mamoz.no så kom samme produktet til enda lavere pris på deal.no.

Hvis dere allerede hadde solgt for mange på mamoz så virker det ikke helt rederlig å selge enda flere til enda lavere pris på deal.no.

Det at dere ikke får tak i kamera til den prisen dere hadde beregnet er en sak mellom dere og levereandøren, ikke meg og dere.

Dette er faktisk noe dere selv skriver i en mail som er gjengitt i diskusjonstråden "Dårlig DEAL(.NO)"på hardware.no (http://www.diskusjon...):

"Det stemmer for så vidt at forhold mellom oss og vår leverandør i utgangspunktet ikke vedkommer deg"

I diskusjonstråden linkes det også til en dom i forbrukertvistutvalget som synes å være ganske relevant.

Jeg håper at denne saken kan løses fort og at jeg mottar kamera som jeg har bestilt snarest.

Med vennlig hilsen

A*

Mail # 3 (fra deal)

From: C* <C*@deal.no>
Date: Wednesday 19 June 2013 8:45 
To: A* <A*@gmail.com>
Cc: K* <K*@mamoz.no>
Subject: SV: VS: Ref din bestilling på deal.no

Hei,

Vi prøver alltid å levere som forespurt. Men i dette tilfellet så var du dessverre litt for sent ut til å dra nytte av dette sluttsalg tilbudet fra en av våre leverandører. Jeg vil anta at varen også var merket som bestillingsvare når du bestilte, da hverken vi eller leverandøren hadde flere av den på lager.

Dette varenummeret er EOL (End of Life) Men jeg ser at vi de siste dagene har kunnet skaffe varen fra en tysk leverandør, men til en vesentlig høyere pris. Dvs. 7106 ink mva. For å komme deg litt i møte så kan vi selge deg den til ca 20% under vår kost. Dvs. 5685 inkl. mva. Dette tilbudet gjelder kun så lenge vår tyske leverandør har de på lager. Når de er tomme så kan vi ikke lenger levere denne varen.

Mvh

C*

Mail # 4 (fra meg)

Fra: A* <A*@gmail.com> 
Dato: 19.06.2013 14.41 (GMT+01:00) 
Til: C* <C*@deal.no> 
Ko: K* <K*@mamoz.no> 
Emne: Re: SV: VS: Ref din bestilling på deal.no 

Hei.

Jeg var ikke for sent ute: Dere var for sent ute.

Dere har tatt i mot ordren min og sendt meg ordrebekreftelse. En deal er en deal (pun intended)!

Tilbudet i forrige mailen er 1335,- kr høyere pris enn det jeg bestilte kamera for. Det vil si en prisøkning på mer enn 30%.

Jeg har ikke screenshot av siden fra da jeg bestilte, så jeg vet ikke om det var merket som bestillingsvare, lagervare, fjernlagervare eller noe annet, men antatt leveransedato på ordrebekreftelsen var 8. Juni, noe som er 11 dager siden.

Hvis dere ikke får tak i flere av 650d, så går det helt fint for meg at dere leverer oppfølgeren 700d. Dette er en modell som er veldig lik i spesifiaksjonene og veldig lik i pris og som burde være veldig enkel for dere å få tak i.

-

Med hilsen

A*

Mail # 5 (fra deal)

From: C* <C*@(privat-domene).no>
Reply-To: C* <C*@*.no>
Date: Wednesday 19 June 2013 19:05 
Cc: K* <K*@mamoz.no>
Subject: SV: Re: SV: VS: Ref din bestilling på deal.no

Hei.

Til info så sendte vi deg aldri en ordrebekreftelse. Kun en automatisk mail på at orderen er mottatt. Ordrebekreftelse får du først når vi manuelt godkjenner en ordre. Men det er desverre ikke noe annet jeg får gjort nå. Jeg prøvde å komme deg i møte med et meget fair tilbud mer enn det jeg får lov til å gi. Jeg er uansett på ferie nå, jeg hadde bare et øyeblikk der jeg ville få en løsning på denne saken. Men da får vi fortsette diskusjonen i august når jeg er tilbake. Mvh C*

Mail # 6 (fra meg)

Fra: A* [A*@gmail.com] 
Sendt: 19. juni 2013 22:50
Til: C*
Kopi: K*
Emne: Re: SV: Re: SV: VS: Ref din bestilling på deal.no

Hei.

Synes ikke det er et fair tilbud når jeg må betale 30% mer enn avtalt.

For å sitere en kollega som har fått videresendte mailen: "he he - at de gidder å krangle med kundene sine. Må jo koste mer enn å gi varen til den prisen som er satt. Hadde forstått det hvis det dreide seg om ren feilprising, men her er det jo bare dårlig system."

Dere har solgt skinnet før bjørnen var skutt. Dette burde være et problem mellom dere og levereandøren.

Du forstår selvsagt at det er uaktuelt å vente til august med å fortsette diskusjon. Kamera skulle vært levert meg for 11 dager siden.

Hvis dere ikke står ved avtalen så får jeg vel heller få brukerne på diverse fora til å avgjøre om dette er en fair deal eller ikke… Hvis de sier at det er en fair deal så tar jeg ikke saken videre til forbrukerombudet/forliksrådet… I motsatt fall sender jeg klage (og dere får avklart om all PR er god PR)…

-

Med hilsen

A*

Mail # 7 (fra deal)

From: C* <C*@deal.no>

Date: Wednesday 19 June 2013 23:02

Cc: 'K*' <K*@mamoz.no>

Subject: SV: SV: Re: SV: VS: Ref din bestilling på deal.no

Hei,

Vi hadde X antall kamera til salgs til den oppgitte prisen (tror det var 8 stk, men jeg har ikke tilgang til ERPen her). Når du bestilte så var tilbudet sluttsolgt og status var «bestillingsvare». Hadde varen ikke vært utgående så hadde prisen automatisk blitt satt opp når den siste på lager var solgt. Men når ingen andre leverandører hadde den på lager pt., så kunne den heller ikke sette noen annen pris enn den siste den visste om.

Jeg får som sagt ikke gjort noe mer her nå, jeg er gitt deg mer enn jeg har lov til. (I min instruks så står det at jeg kan gi maks 10% under kostpris i kompensasjon.). Er ikke det nok, så avslutter jeg saken fra min side her nå.

Mvh

C*.

Mail # 8 (fra meg)

From: A* <*@gmail.com>

Date: Sunday 23 June 2013 21:50

To: C* <C*@deal.no>, 'K*' <K*@mamoz.no>

Subject: Re: SV: SV: Re: SV: VS: Ref din bestilling på deal.no

Hei.

Du bekrefter jo min påstand om at dette skyldes deres dårlige system, uten å ta ansvar for det. Når den siste på lager ble solgt burde jo systemet deres satt varen til "Ikke på lager" eller "utgått".

Det normale, og som kan regnes som en standard for alle andre nettbutikker er følgende statuser:

På lager: Varen kan bestilles og vil bli sendt kjapt.

Fjernlager: Varen kan bestilles men det tar et par dager ekstra før den blir sendt

Bestillingsvare: Varen kan bestilles og vil bli sendt på dato som er angitt

Ikke på lager: Varen kan ikke bestilles nå, men kanskje senere.

Utgått: Varen kan ikke bestilles nå eller senere.

Forventer dere at kundene skal forholde seg til limbo-statuser der en vare kan bestilles, men den vil kanskje ikke bli levert, hvor prisen vil bli justert av dere i etterkant og leveringsdato er helt tilfeldig..?

Uansett hvordan dere tolker lager-begrepet, hvordan forklarer du at kamera ble satt ytterligere ned i pris dagen etter at jeg bestilte hvis dere da allerede hadde solgt de X antall kameraene dere hadde tilgjengelig?

Hvis du ikke kan gi meg en bedre pris enn 30% over det jeg bestilte for så bør du kanskje videresende mailen til noen andre?

Med hilsen

A*

Mail # 9: venter fortsatt på svar...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De stikkene hans i slutten av de to siste mailene synes jeg er veldig uprofesjonelt.

Useriøst.

Du mener disse setningene vil jeg tro: "Men da får vi fortsette diskusjonen i august når jeg er tilbake" og "Er ikke det nok, så avslutter jeg saken fra min side her nå."

Han har gjort alvor av de også: jeg ikke har hørt noe fra dem på 10 dager nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg skulle akkurat til å kjøpe en ruter fra deal.no. Takk for dette, da kjøper jeg den heller dyrere et annet sted :-)

Prøv seriøst å få kontakt med noen andre i kundeservice, med f.eks å ringe inn, da må jo nesten noen andre enn han på ferie ta telefonen

Lenke til kommentar

Du mener disse setningene vil jeg tro: "Men da får vi fortsette diskusjonen i august når jeg er tilbake" og "Er ikke det nok, så avslutter jeg saken fra min side her nå."

Han har gjort alvor av de også: jeg ikke har hørt noe fra dem på 10 dager nå.

Du får sende mail med link til denne tråden. De har tydeligvis mistet potensielle salg. Jeg var ikke klar over at de har slik dårlig kundeservice, kommer definitivt ikke til å handle fra de nå.

Lenke til kommentar
Man holder seg unna tullebutikkene Deal.no, Amentio, Mamoz, Proshop, Pixmania.......

Jeg ser dette innlegget har fått mange plusser, men vil bare si at jeg mener det er bedre for oss forbrukere å lære disse på den harde måten hvordan norske lover skal følges. Alle slike saker bør tas videre til forbrukerrådet og eventuelt forbrukertvistutvalget så de lærer av sine feil og kan rette seg etter det. Det er mye bedre enn at antallet nettbutikker i denne sjangeren stadig skal skrumpes inn (nedleggelser og oppkjøp). Vi trenger de små og mellomstore utfordrerne. De må bare lære seg lover, regler og god forretningsskikk bedre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser dette innlegget har fått mange plusser, men vil bare si at jeg mener det er bedre for oss forbrukere å lære disse på den harde måten hvordan norske lover skal følges. Alle slike saker bør tas videre til forbrukerrådet og eventuelt forbrukertvistutvalget så de lærer av sine feil og kan rette seg etter det. Det er mye bedre enn at antallet nettbutikker i denne sjangeren stadig skal skrumpes inn (nedleggelser og oppkjøp). Vi trenger de små og mellomstore utfordrerne. De må bare lære seg lover, regler og god forretningsskikk bedre.

Takk!

Aldri skjønt hvordan man kan hate en nettbutikk fordi andre har opplevd noe negativt ved dem. Greit å si fra om at man opplevde det og det, men ærlig talt :p

Lenke til kommentar

Aldri skjønt hvordan man kan hate en nettbutikk fordi andre har opplevd noe negativt ved dem. Greit å si fra om at man opplevde det og det, men ærlig talt

Kunne dratt en haug med sammenligninger her (typ. Hitler, osv), men holder meg for god til det. Jeg mener slike innlegg som dette er viktige, da det setter fokus på butikkens dårlige service. Dersom alt dette hadde forblitt "personlige samtaler", hadde jo ikke slike episoder hatt noen innvirkning på bedriften. Denne tråden fungerer dermed både som en advarsel til kunder, og et varsel til bedriften om at noe må gjøres for at ikke renommeet deres skal gå rett i dass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne dratt en haug med sammenligninger her (typ. Hitler, osv), men holder meg for god til det. Jeg mener slike innlegg som dette er viktige, da det setter fokus på butikkens dårlige service. Dersom alt dette hadde forblitt "personlige samtaler", hadde jo ikke slike episoder hatt noen innvirkning på bedriften. Denne tråden fungerer dermed både som en advarsel til kunder, og et varsel til bedriften om at noe må gjøres for at ikke renommeet deres skal gå rett i dass.

Takk for det for at du holdt deg for god til å sammenligne meg med Hitler iallefall...

Dessuten feiltolker du meg. Greit nok at man velger å ikke handle på en butikk mange har negative erfaringer med. Det er jo normalt. Men det er skremmende mange her inne som stoler blindt på forumpostene her inne, og etablerer et slags hat mot enkelte nettbutikker. Er bare å lese en av de lengre trådene så skjønner du fort hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Du får sende mail med link til denne tråden. De har tydeligvis mistet potensielle salg. Jeg var ikke klar over at de har slik dårlig kundeservice, kommer definitivt ikke til å handle fra de nå.

Done! Sendte mail med link på lørdag. Ikke hørt noe fra de ennå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bestillte et kontrollerkort 16 juni hvor det stod at det var eksemplar på lager hos leverandør. Bestillte med kort pengene ble trukket og sitter fremdeles og venter. Ser nå på sidene deres at kortet som jeg har bestillt er bestillingsvare og kan tidligst leveres 14 august. dvs 2 mnder... Tror jeg vil ha pengene mine tilbake gitt. BTW har også sendt purre mail som selvfølgelig IKKE er besvart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...