tho_kva2 Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Hei, Må si jeg er litt usikker på hva kategorien til slike spill er, grand strategy eller noe slikt kanskje(?). Jeg likte HOI3 veldig godt og lagt alt for mange timer i det, fikk nå veldig lyst til å spille det igjen, men har allerede gjort det som er å gjøre, med flere mods også. Det jeg er mest på utsikt etter er noe slikt i moderne tid? Men uansett era går vel fint. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Paradox har mange spill i samme sjanger. Victoria 2 og Europa universalis er samme sjanger, men forskjellige epoker og med litt forskjellige fokus. Ellers holder HOI2 seg veldig godt, og jeg kan anbefale darkest hour som er en nyere versjon av dette. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Europa Universalis 4 kommer i august, men hvis du klarer grafikken i HoI3 burde EU3 funke inntil da. Crusader Kings 2 er den nyeste (fram til EU4 er ute) hovedtittelen fra Paradox sin kjerne-lineup, og er etter min mening deres magnum opus så langt. Anbefales absolutt, selv om det ikke har det samme skarpe wargame-fokuset fra HoI. Militærstyringen minner mer om EUIV og Victoria, og den politiske simulasjonen er enklere, Formelen er stort sett at jo lengre tidsramme spillet har, jo mindre detaljstyring er med. Så hvis du allerede behersker HoI3, så tror jeg de fleste Paradox-spill vil være ganske enkle for deg å komme inn i, siden det regnes for å være det mest komplekse på grunn av den veldig kompakte tidsrammen i forhold til andre spill. CK og EU er hundrevis av år, mens Vicky er rundt hundre. Ellers er March of the Eagles en slags Napoleon-versjon av HoI - veldig mye fokus på krig og kort tidsramme - også fra Paradox. Er ganske billig, og har en demo. Kjører samme versjon av motoren som CK2, så det er ganske pent. Verdt å prøve. Arsenal of Democracy (publisert av Paradox, utviklet av noen andre) kan også være noe å tenke på, sammen med Unity of Command, som er en litt annen take på WWII-grand strategy fra Matrix Games. Ellers kommer en slags HoI-spinoff ganske snart, East vs West, som basically er Hearts of Iron under den kalde krigen. Ser veldig fram til det selv. Eventuelt, hvis du er veldig glad i rammeverket til HoI så kan du jo ta en tur innom Paradox-forumet og sjekke ut mod-seksjonen. Det finnes en del ting her som kan endre spillopplevelsen ganske drastisk. Det er forsåvidt tilfelle for alle spillene deres. Mulig du må registrere spillene til for å få tilgang til mod-seksjonene for hvert av spillene, det husker jeg ikke helt. Endret 29. juni 2013 av Zealuu 1 Lenke til kommentar
KinderLinda Returns Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Kan noen fortelle meg hva HoI står for? HOI 3 eller hva enn dere snakker om. 1 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Hearts Of Iron Enig i mye av det Zealuu skriver, men ønsker å legge til at ingen av grand-strategy spillene til Paradox står særlig bra på egne ben, og krever mods for å fjerne mye av søppelet(eller legge til ganske grunnleggende features) som av en eller annen merkelig grunn har blitt ignorert og fortsetter å bli ignorert. Synes f.eks. meget synd på de som spiller CK2 vanilla med den trykk-meg-i-hjel spillet er, spesielt troop-management. Bare for å understreke, er en meget stor fan av flere serier utviklet av Paradox, men det er mye takket være mod-community rundt disse(som jo eksisterer takket være Paradox). Endret 30. juni 2013 av Vizla Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 30. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2013 Takk for gode svar! Må kunne si jeg behersker HOI3 relativt godt nå ja, etter vanilla og utallige mods gjennomspilt. Må si meg enig i at communitiet hjalp en del på hvertfall HOI3, eneste jeg har fra dem. Ellers må jeg bare få si igjen tusen takk for et veldig godt svar fra Zealuu! Grafikk er ikke så viktig i slike spill, da gameplay har alt å si for slike spill syntes jeg. For å gå rundt på forumene trenger du å eie spillene som du nevner, så ikke så enkelt dette. Høres ut som du har vært en del innom dem og vet hva du snakker om, så har nå kjøpt CK 2 og kommer helt sikkert til å like det, og tar nok fort en titt på EU4 når det kommer. Lenke til kommentar
KenSkog Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg har prøvd mye grand-strategy, men det er ingen tvil om at Paradox er de fremste på dette feltet. Ville sett på Paradox sine spill før jeg så på andre utviklere/utgivere. Combat mission: Battle for Normandy - vil jeg tippe tilfredsstiller mye av det samme som grand-strategy gjør, det gjør det iallefall for meg, men dette spillet tilhører vel heller "grand-tactic". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå