Gå til innhold

Hva er det egentlig jeg trenger?

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet opp med en liten nettside ide, som jeg håper at vil slå igjennom. Siden vil bli drevet av wordpress, joomla, opencart, phpbb samt en form for video streaming.

Uten å gå inn på detaljert informasjon om siden, skal det bli ett nettsted for folk over 18. Det vil bli store mengder bilder, og endel videoer. Derfor mye servertrafikk.

Jeg ser ikke for meg at det vil være mye behov for prosessor på ett slikt nettsted, men når man først skal klemme til å bestille noe, vil jeg ha mulighet til å utvide, oppgradere serveren samt å bruke den til mer enn kun dette nettstedet.

Ønskepunkter :

-Mye, eller ubegrenset lagring

-Stabilitet er viktig

-Fri trafikk er ønskelig

-Gjerne en side med 24/7 live chat, i tilfelle jeg trenger hjelp

-Helst windows, men jeg er åpen for å sette meg inn i Linux.

Da kommer spørsmålet, hva er det egentlig jeg trenger ?`Jeg ser for meg at en sprek dedikert server er det jeg ønsker meg, men de koster jo så inni natta. Da er vell neste trinn en vps, men da blir vell tilgangen på nettlinje og ressurser noe ustabilt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betal heller for lagring og trafikk da du får kvalitet, mange som tilbyr billig ubegrenset lagring og trafikk, men har som regel horribel ToS og lever deg søppel.

Jeg har selv en server jeg tror kunne fungert til dette, og heller flytte det til en ekstern leverandør hvis trafikken på siden tilsier at det er nødvendig.

-8 gb ram

-masse disker, raptorer til os og databaser

-2,66 quad core

På en 50/50 fiberlinje.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor stor brukermasse du ser for deg men om du tror det blir mange aktive brukere samtidig som skal se biler og video, men siden dette blir unicast må du sende ut det samme til alle brukere som skal ha det samme n-antall ganger. Virker som linkspeed er viktig her om det blir mange brukere ofc.. Hvis du skal ha hos ekstern levrandør holdt deg unna Norge, dyre som faen og ikke verdt det. Skal brukermassen din være Norske hold deg i ett land greit nært geografisk i Europa, Nerland, Tyskland, Danmark, Sverige etc..

BTW, det er heller ikke lov å drifte servere fra privatlinjer, iallefall ikke i den skalaen du fremstiller, les ToS'en til ISP'en din. Får du nok trafikk på linja som er på "serverporter" mister du nok nettet fort skal du se ;)

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Det koker jo ned til webhosting, og da ville jeg absolutt anbefalt det samme som Rudde93, å holde deg unna Norge. Du får så utrolig lite for pengene her.

Personlig ville jeg gått for en VPS leverandør. Starte med en ikke alt for stor (og dyr) pakke, og passe på at du bruker en leverandør som lar deg oppgradere pakken din veldig enkelt.

Da slipper du å bruke tusenvis av kroner i starten når trafikken er begrenset, og så oppgraderer du etter hvert som siden blir populær.

En 50/50 linje vil ikke holde i det hele tatt til den bruken du beskriver, særlig om siden faktisk blir populær. Du må skaffe deg en 1 Gbps port i alle fall. Husk 50 mbit tilsvarer ca 6 MB/s. Om 10 er inne på siden får de 600 KB/s, om 100 er inne 60 KB/s. Det vil gå i sirup, og du vil miste kunder øyeblikkelig.

På en VPS server vil du også ha tilgang til mye kraftigere hardware enn hva du sitter på, om du velger en god leverandør. Greit at du deler ressurser med andre, men det er her det er viktig å ikke kjipe for mye på utgiftene, slik at du velger en leverandør som faktisk ikke overselger så mye at serveren er sirup.

Jeg har mange gode VPS leverandører rundt i Europa som jeg har brukt i mange år, og som jeg er kjempe fornøyd med. Og de koster ikke allverdens heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du kan si noe om sånn ca hvor mye diskplass du trenger, og ca båndbredde (det "vanlige" er fra 1000 til 2000 GB per måned) så er det lettere å tilby noen.

I tillegg er det greit om du sier noe om hvor i verden du tenker det er greit å leie. (f.eks hele Europa?)

Lenke til kommentar

Om du kan si noe om sånn ca hvor mye diskplass du trenger, og ca båndbredde (det "vanlige" er fra 1000 til 2000 GB per måned) så er det lettere å tilby noen.

I tillegg er det greit om du sier noe om hvor i verden du tenker det er greit å leie. (f.eks hele Europa?)

Jeg tenker at mest mulig trafikk er viktigst for meg.

Jeg ønsker meg ikke noe under 50gb disk, men jeg kan ikke svare på hvor stort det blir etterhvert. (muligheter til oppgradering senere?)

Hvor som helst egentlig, sålenge det ikke tar 3 kvarter å laste en typisk wordpress side, hvis du skjønner hva jeg mener.

Mine "kunder" er i Norge.

Lenke til kommentar

Så lenge du kan drifte VPS serveren selv (unmanaged) så bør du sjekke ut:

1. Prometeus - Servere i Italia, helt utrolig god oppetid og kvalitet.

2. Urpad.net - Servere i bl.a England, Island, Luxemburg, USA osv.

Sjekk lowendbox.com for å finne kjempe gode tilbud. Til og med tilbudene er litt gamle, så funker de vanligvis.

Du kan også finne mange andre spennende selskaper på samme side. Om du leser kommentarene så kan du luke ut de verste i alle fall.

Men Prometeus og Urpad kan jeg gå god for etter over ett års bruk nå, og jeg har totalt 9 VPS servere hos dem.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Så lenge du kan drifte VPS serveren selv (unmanaged) så bør du sjekke ut:

1. Prometeus - Servere i Italia, helt utrolig god oppetid og kvalitet.

2. Urpad.net - Servere i bl.a England, Island, Luxemburg, USA osv.

Sjekk lowendbox.com for å finne kjempe gode tilbud. Til og med tilbudene er litt gamle, så funker de vanligvis.

Du kan også finne mange andre spennende selskaper på samme side. Om du leser kommentarene så kan du luke ut de verste i alle fall.

Men Prometeus og Urpad kan jeg gå god for etter over ett års bruk nå, og jeg har totalt 9 VPS servere hos dem.

KVM9 hos prometeus så jo veldig ok ut for min del. Hvertfall mtp at 2tb til med trafikk koster bare 5 euro i mnd. Men de er selvfølgelig utsolgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...