Verbal Hologram Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Jeg har for øyeblikket en sommerjobb der jeg tjener 30 000,- kr i slutten av sommeren. Jeg har bestilt frikort. Jeg ønsker senere å finne meg en deltidsjobb, men lurer på om dette er så smart? Frikort grensen er på 39 950 kr, så om jeg tjener under dette beløpet slipper jeg vel skatt? Er det da for eksempel smart å tjene 40 000 kr? La oss si at jeg tjener 50 000, 39 950 er på frikortet, og må vel levere skattekort etter at det er "fyllt" opp. Må jeg da betalte skatt på hele 50 000 kr beløpet eller kun de resterende 10 050 kr? Regnes stipend med på å fylle frikortet? Og et siste spørsmål når er året over? Altså når kan jeg bestille nytt frikot? 1. januar? Endret 29. juni 2013 av Verbal Hologram Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Når du kommer over 39950kr må du skatte på hele beløpet, men det betyr ikke at det ikke lønner seg. Mange tror at med en gang de er over frikortgrensen, så må de skatte flere tusen kroner av det de har tjent. For å ta et eksempel: Tjener du 50000kr, så skatter du totalt litt over 3000kr, og da sitter du igjen med mye mer enn dersom du stopper før du når 40000. 1 Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Skattekort kan du bestille når som helst. Hvis du ikke endrer fra frikort til skattekort vil du måtte betale 50% på alt du tjener over fribeløpet. Men da vil du få igjen på skatten neste år. Endret 29. juni 2013 av M.K.E.A. 1 Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 29. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Når du kommer over 39950kr må du skatte på hele beløpet, men det betyr ikke at det ikke lønner seg. Mange tror at med en gang de er over frikortgrensen, så må de skatte flere tusen kroner av det de har tjent. For å ta et eksempel: Tjener du 50000kr, så skatter du totalt litt over 3000kr, og da sitter du igjen med mye mer enn dersom du stopper før du når 40000. Så lite ja, hva er posentsatsen for skatting? Men ja med andre ord er det dumt å tjene 40 000, men så lenge man går litt over beløpet er man trygg. Vet du når året er over? Altså at frikort/skattekort nullstilles? Endret 29. juni 2013 av Verbal Hologram Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Det er ut kalenderåret. Dersom du skal bestille skattekort må du føre opp det du har tjent hittil, slik at du ikke skatter for lite. 1 Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) I utgangspunktet er det ingen som betaler skatt av fribeløpet. Men man får en lavere sats jo tidligere du skjønner at du kommer til å gå over fribeløpet. Eksempel fra en annen her på forumet: Hvis du anslår at du vil tjene 70 000 kroner i år. La oss si at skattesatsen din på det du skal betale (30 000 som er det som overstiger fribeløpet) er 30%. Dette vil si at det du totalt skal betale i skatt i år er 30% av 30 000 = 9 000 kroner. 1) Hvis du ikke har tjent noe fra før i år får du et skattekort med sats ca 12.85% (12.85% av 70 000 = 9000) 2) Har du tjent 10 000 allerede får du et kort med sats på 15% (15% av 70 000 = 9000) 3) Har du tjent hele fribeløpet allerede får du et kort med sats 30% (30% av 30 000 = 9000) I alle tilfeller ender du opp med å betale 9 000 kroner totalt i skatt. Endret 30. juni 2013 av M.K.E.A. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 29. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2013 Hmm, greien er at arbeidsgiveren min for sommeren ønsker at jeg skal levere frikortet mitt på mandag. Jeg tjener 30 000 kr i løpet av sommerjobben, men har planer om å jobbe etter sommeren et annet sted. Burde jeg da levere frikortet på mandag, så bestille skattekort? Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) du betaler like mye i skatt. betyr bare at prosenten du betaler når du begynner på deltidsjobben blir litt høyere Endret 29. juni 2013 av M.K.E.A. Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Hvis arbeidsgiveren på sommerjobben skal levere inn lønningslistene på mandag må du gi han frikortet i første omgang uansett eller så blir det trukket 50% på første lønning. Du kan bestille nytt skattekort nå og få det i posten i løpet av noen dager. Hvis du gir det til arbeidsgiveren din på sommerjobben kan du begynne å skatte av det du kommer til å tjene i juli. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 29. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2013 Hvis arbeidsgiveren på sommerjobben skal levere inn lønningslistene på mandag må du gi han frikortet i første omgang uansett eller så blir det trukket 50% på første lønning. Du kan bestille nytt skattekort nå og få det i posten i løpet av noen dager. Hvis du gir det til arbeidsgiveren din på sommerjobben kan du begynne å skatte av det du kommer til å tjene i juli. Tusen takk for svar, forstår det mye bedre nå. Så det går like mye penger ut uansett, personlig har jeg ikke noe imot å betale høyere skatt senere. Da fyller jeg heller frikortet i første omgang, så får jeg heller gi arbeidsgiveren skattekortet når frikortet er fyllt ut. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Tusen takk for svar, forstår det mye bedre nå. Så det går like mye penger ut uansett, personlig har jeg ikke noe imot å betale høyere skatt senere. Da fyller jeg heller frikortet i første omgang, så får jeg heller gi arbeidsgiveren skattekortet når frikortet er fyllt ut. Helt riktig. Hvor mye du trekkes i skatt etterhvert som du tjener pengene har ingen effekt på hvor mye du når regningen gjøres opp til neste år faktisk må betale. Det du trekker nå er forskuddsskatt, som regnes mot det du ilignes neste år. Om du bruker frikort, prosentkort med 10%, tabellkort eller prosentkort med 48% har bare noe å si for hvor mye du får utbetalt i dag, alt avregnes neste vår uansett. Du kan for øvrig be arbeidsgiver trekke f. eks. 5% eller 10% frivillig selv om du leverer frikort. Så slipper du å trekke veldig høyt senere. Til sist: Jeg tror ikke det er noen inntektsintervaller hvor du taper penger på å få høyere bruttoinntekt. Marginalskatten når aldri 100%, og den er heller aldri i nærheten. Det betyr at du aldri taper penger på å tjene mer penger (om du skjønner hva jeg mener). Se her for en tabell over marginalskatt (marginalskatt = hvor mye du må betale i skatt av den neste kronen du tjener). Endret 29. juni 2013 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Det er svært dumt å anslå for lite, da du får en kraftig tilbakesmell (du må betale tilbake det du betalte for lite med minst 7% rente). Anslår du derimot at du kommer til å tjene mer enn det du ender opp med å tjene, vil du få penger tilbake med tilsvarende god rente plusset på. Det samme skjer dersom du betaler 50% skatt av penger over fribeløp (om du glemmer å levere nytt kort med en gang). Du kan, om du vil, la vær å levere nytt kort i det hele tatt så får du tilbake en pen sum penger til neste år med bedre rente enn du ville fått i noen vanlig bank... Det er ikke helt riktig. http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/renter/rente-for-restskatt-og-tilbakebetaling-a.html?id=439265 Du får en bedre rente i banken din. 1 Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) det kan nok stemme. Tok akkurat det fra en annen tråd her på forumet som jeg nå så var skrevet i 2007 Endret 29. juni 2013 av M.K.E.A. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Jeg fylte opp frikortet mitt og overskred grensen med 1.100 kr og betalte 50 % skatt av de 1.100 kronene men du får beholde de 39.950 kronene skattefritt. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Du får sikkert igjen litt av det du betalte på de siste 1100 kronene. Uansett er det her snakk om forskuddstrekk. Ved skatteoppgjøret blir det samme skatt uansett hva man har betalt i forskuddstrekk. Men det er fordel å ha et forskuddstrekk som er nogenlunde riktig i forhold til hva man forventer å tjene. Det er ikke sant at man må betale 7% rente på restskatt. Og hvis man betaler inn restskatten før 31.mai slipper man renter. Jeg fikk 40.000 i restskatt i år på grunn av diverse omstendigheter, og betalte dem i mai uten å bli belastet renter. Endret 29. juni 2013 av Mythos Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Ja jeg fikk vell igjen 4-500 kroner uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå