Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog VW Polo 6N2 (2000)


Anbefalte innlegg

De er ikke tatt bort med vilje, men flyttet de til et annet album og da forsvant de herfra. Har redigert inn på nytt :)

 

Hvorvidt jeg får gjort noe mer nå er usikkert da jeg vurderer å selge bilen for å handle meg en ny :)

 

Om det ikke blir salg så begynner jeg vel med bilstereomontering snart :)

 

 

Hei takk for bilde av gammel og ny travers :)

 

Virker som det er en svakhet med disse travers på venstre side til polo. Alltid dårligere på venstre siden en høyre siden........

 

Er den traversen bare festa til bilens ramme og bærearmer eller er den festet til motor også?

 

Så at du hadde byttet til ventilerte skiver foran. Hva slags merke var det og var du fornøyd med skivene nå som du har hatt de en stund?

 

Har du bildene som var i orginal post fra 4 juli også?

 

Bilder av hjemmelaget motorholder og den skrue som satt fast etc...

Endret av 6n-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er litt treg til å svare her :p

 

Jeg prøvde å få tak i en brukt travers, men det ga jeg opp rimelig fort, alle var rusta i stykker på samme sted, så tydeligvis en svakhet av en eller annen grunn. En ny travers kosta vel ca 4000,- Og det er vel verdt pengene, i og med at resten av bilen er i veldig god stand :)

 

 

Traversen er festet i bærearmene foran, og så er motoren stabilisert via ett feste i traversen. Men den holder altså ikke noe av tyngda til motoren.

 

Motorholderen så slik ut :p

601706_10151697056814450_442624946_n.jpg

 

Og den bolten som satt fast var enkelt og greit en mutter som skal sitte i press inni bærearmen, men den hadde løsnet. Dette førte til at mutteren bare fulgte bolten når jeg prøvde å løsne den.

 

Løsningen på dette var å kappe hull i bærearmen slik at jeg kom til mutteren.

1013837_10151697056494450_1114833808_n.j

 

Mutteren ser slik ut når den er ferdig rustet :p

1043845_10151697057124450_1135044098_n.j

 

 

 

Den ventilerte skiva er fra biltema faktisk. Og var vel utgående modell til halvpris, så betalte ikke rare greiene for de. Men er veldig fornøyd hvertfall :)

1045102_10151697056664450_283295188_n.jp

Endret av Termograføren
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Takker for sist svar. ?

Sorry ?jeg er dessverre enda treigere til å svare kom noe i veien og så glemte jeg hele greia.

 

Men nå er jeg innom den fine? bloggen din igjen og nå er dessverre mange fine bilder borte igjen.

 

Så at du senka bilen i et innlegg lenger opp.

Du har sikkert kjørt med senka bil en stund hva er ditt inntrykk ville du gjort det igjen?

Er litt fersk på sånne senkesett, men ditt er justerbart og det jeg lurer på er om man kan justere det slik at det har samme oppsett som orginal dempere og fjærer.

Når vinteren kommer og det ikke er så praktisk med lav bil eller at man blir stoppa av onkel kan man da bare kan justere lik orginal hvis man får mangellapp og etterkontroll hos tilsynet?

 

Hvor kjøpte du senkesettet? Og hva er ca pris?

 

Og var det mye pes å få det godkjent hos biltilsynet?

Koster det noe å vise den og få nytt vognkort hos biltilsynet?

Og 4hjuls kontroll iforbindelse med godkjenning av senking hvor tok du det og er det dyrt?

 

Lurte også på det som stod i vognkortet ditt om evo fjærer F/B:EVO1030/1020?. Er det slik at du har 1020 evofjærer bak og 1030 evofjærer foran? Og hjelpefjær evo100 hva er det? Trodde det var vanlig å senke mer foran enn bak pga tyngdepkt etc?

Ser også at bilen er godkjent med org dekkdim, er det vanskelig å få godkjent med annen en org dekkdim?

 

Og siste spmål ad girkassehavari merka du noe at kassa var dårlig før den tok kvelden? Hadde den noen symptomer? Er det samma kassa som sitter i 1,4 ltr være seg 6n og 6n2?

takker for svar?

Endret av 6n-
Lenke til kommentar

 

Men nå er jeg innom den fine? bloggen din igjen og nå er dessverre mange fine bilder borte igjen.

 

Ja, er vel facebook som har endra på noe i mappestruktur kanskje,  skal se om jeg kan få ordna det når jeg får internett igjen :)
 

Så at du senka bilen i et innlegg lenger opp.
Du har sikkert kjørt med senka bil en stund hva er ditt inntrykk ville du gjort det igjen?

 

Bilen ble stiv,  men det brydde meg ikke stort egentlig, så ja jeg ville definitivt gjort det igjen :)

På E18/motorvei generelt går det veldig fint med stiv bil,  på småveier så avhenger det jo litt av veistandarden. Men stort sett bra der og.

Er litt fersk på sånne senkesett, men ditt er justerbart og det jeg lurer på er om man kan justere det slik at det har samme oppsett som orginal dempere og fjærer.

 

Husker ikke helt hvilke høyder mitt gikk til, men i teorien så kan det da justeres til samme høyde som orginalt,  greia er at man må ha 4-hjulskontroll hver gang man justerer,  slik at vinkler blir justert riktig. Dette har litt med sikkerhet å gjøre, samt endel med slittasje på dekk, lager osv.

Når vinteren kommer og det ikke er så praktisk med lav bil eller at man blir stoppa av onkel kan man da bare kan justere lik orginal hvis man får mangellapp og etterkontroll hos tilsynet?

 

Da vil du få mangellapp og du må inn til ny 4-hjulskontroll og evt etterkontroll.

Hvor kjøpte du senkesettet? Og hva er ca pris?

 

Dette fant jeg på ebay, og med datidens valuta så betalte jeg vel ca 2000,- inkl frakt.  Fra et firma i england.  Merket er TA technix

Og var det mye pes å få det godkjent hos biltilsynet?

 

Det var litt pes,  men mest fordi papirene jeg hadde ikke var til denne bilen,  de var til 6N og ikke 6N2,  og derfor manglet det 10kg for å få godkjent fjærene bak,  fikk ettersendt en bekreftelse på at fjærene bak tålte disse 10kg'ene ekstra, og dermed var det nok for å få det godkjent.

Koster det noe å vise den og få nytt vognkort hos biltilsynet?
Og 4hjuls kontroll iforbindelse med godkjenning av senking hvor tok du det og er det dyrt?

 

Selve kontrollen hos biltilsynet koster vel snaue 500,-  så det er ikke dyrt.  4-hjulskontroll koster vel ca 1200,- tror jeg, det er inkl justering.

Lurte også på det som stod i vognkortet ditt om evo fjærer F/B:EVO1030/1020?. Er det slik at du har 1020 evofjærer bak og 1030 evofjærer foran? Og hjelpefjær evo100 hva er det? Trodde det var vanlig å senke mer foran enn bak pga tyngdepkt etc?

 

Hvis du ser på mitt innlegg #29 så ser du bilde av bakdemper,  denne består av demper og 2 fjærer, istedet for bare en fjær,  du ser at den nedre fjæren er av litt mindre dimensjoner enn den over.  Det er altså hjelpefjæra.

Man senker bilen likt foran og bak i forhold til senter-aksel.  Dvs at man skrur nok bilen mer ned bak enn foran. Men totalt sett så blir den altså like lav rundt hele bilen.

Ser også at bilen er godkjent med org dekkdim, er det vanskelig å få godkjent med annen en org dekkdim?

 

Snakket med de om dette,  og de sa at så lenge avviket på innpresset ikke var større enn 7mm opp eller ned, og så lenge dekk gikk klar av bilens karrosseri så skulle det mye til å ikke få det godkjent. Felger og dekk må selvfølgelig være godkjent for tilstrekkelig vekt osv.
 

Og siste spmål ad girkassehavari merka du noe at kassa var dårlig før den tok kvelden? Hadde den noen symptomer? Er det samma kassa som sitter i 1,4 ltr være seg 6n og 6n2?

 

Ja, den lagde noen lyder,  skrapet litt, spesielt i revers.   Ikke noe utover det.  Det er ikke samme kasse såvidt jeg vet. 
 

Lenke til kommentar

Takk for superraskt svar! ?

 

Sånn 4 hjulskontroll stiller de alt av camber endeledd etc og stiller de inn selve høyden også slik at det blir likt på begge sider hhv foran og bak? Eller har du stilt inn høyden på forhånd?

Tok du sånn 4 hjulskontroll på mekonomen, meca eller vw?

 

 

Hvis ei fjær ryker og man bytter den må man ta ny 4 hjulskontroll da også?

 

 

Så på de bildene dine i innlegg #18 der ser fjærene ut til å være helt like foran og bak dvs helt rette og så ut som evo1020 fjærer

 

Mens på bilder i innlegg #29 så ser fjærene foran ut til å være mere koniske og det er vel evo1030 eller? Er det forskjell i stivhet og lengde på evo1020 og evo30 fjærer?

Og den evo100 hjelpefjæra er det bare bak eller foran også?

 

Og hva er egentlig funksjonen til hjelpefjæra? Gjøre det enda stivere? Fulgte hjelpefjæra med i settet eller måtte du kjøpe den ekstra?

Fikk du med tüv papirer når du kjøpte senkesettet? Eller holder det med å laste det ned her

www.tatechnix.de/tatechnix/gx/media/products/_EVOGWVW05_EVOGWVW05.pdf ser at denne også bare er til 6n og ikke 6n2. Men det tüv ekstrapapiret pga de 10kg fikk du det av ta technics eller selger på ebay?

 

Jeg var å så på en polo som var senka der virker det som de har brukt evo1020 fjærer med evo100 hjelpefjærer på alle hjul. Du som har peiling har du noen formening om det er bra eller dårlig?

 

Forresten når du monterte senkesettet bytta du fjærbeinslager også eller fulgte dette med i pakka?

 

I innlegg #37 hvor det er bilde av godkjent senking i vognkort så står det at bil 11,1mm foran og 7,3vin og 11,3mm bak hvordan måler de disse mm? Og 7,3vin hva er det?

og sveisnr hva er det for noe? Er som sagt grønn på det med senking og skjønner at du har peiling☺ så jeg spør eksperten

 

Jeg erfarte dessverre i helga når jeg skulle bytte fjærer foran på en 6n2 at en av de 3 muttere som satt i fjærbeinslageret var løs og bare fulgte bolten rundt litt sånn som den problemmutteren i hjelperamma når du bytta traversen på din polo - den problemmutteren din var nok noen steg høyere i kjiphetsgrad. Uansett satt mutteren i fjærbeinslageret dritkjipt til og jeg prøvde litt av hvert. Hadde ikke verktøysettet mitt med det de kaller "kråkefot" heller. Ikke at jeg tror det hadde hjulpet sånn i ettertid da de kråkeføttene ikke har rett kjeft som på en fastnøkkel og derfor hadde vært omtrent umulig å få tredd inn på det som var tilgjengelig av en 11mm mutter som selvsagt var klint helt inntil gummien inn mot senter av fjærbeinslageret. Hadde mutteren hatt noen mm luft rundt seg på alle kanter også inn mot senter kunne jeg bare brukt ei pipe og skralle med forlengerskaft. Akkurat da skulle jeg ønska det fremdeles ble solgt fastnøkler med den faste kjeften ledda, men hverken torshovbil, jula, bilxtra, biltema eller mekk etc solgte dette lenger. Angrer litt nå at jeg ikke kjøpte det da det ble solgt. Sikkert kjekt å ha ihvertfall akkurat i helga som var. Kanskje wurth selger det fremdeles? Men de hadde ikke åpent i helga. Så da måtte jeg ofre en rett 11mm fastnøkkel fra verktøykassa og bende den til bortimot 90 grader i skrustikka slik at jeg fikk tak på den f...s mutteren. Men jeg hadde vel dessverre allerede slitt ut ? mutter så mye med å holde igjen med tang og andre reodor felgen oppfinnelser etc jaja lett å være etterpå klok. Neste gang noe sånt kødd skjer har jeg bestemt meg forå ha tålmodighet og is i magen og sist men ikke minst finne rett verktøy. At godt verktøy er halve jobben er dette et godt eksempel på. Skulle nok lagd den 90graders fastnøkkel med engang. Ikke fant jeg vicegrip en heller. Og hvem selger vicegrip nå? Fant ikke noen som solgte det heller i helga? Hadde veldig lyst å ta vinkelsliperen, men turte ikke pga brannfaren i garasjen. Så prøvde de helt kliss nye kamasa hss borr jeg hadde ståendes og prøvde å borre toppen på den f...s bolten. Gikk som varm kniv i smør de første 4-5mm derretter gikk det dritsaaaakte. Virka som hele borrhølet ble polert og borret stod på stedet hvil. Prøvde å borre litt forskjellige borstrl, men flere borr måtte legge inn årene og knakk en etter en. Så var det frem med multiverktøyet og helt nytt blad som skjærte i hss metal, men ble fort slitt så det funka ikke. Den vw bolten skal ha det at den tålte mye! Hva slags metall er den bolten laget av mon tro? Tilslutt fant jeg noen helt nye baufilblad. Hadde lyst til å sage hue av den bolten men var ikke rom til å lirke et baufilblad inn under hodet. Så etter mye saging fikk jeg sagd et kryss i bolten og frem med meiselen knerta hvert "kakestykke" i bolten. Den bolten tok mere tid enn alt annet mekking den dagen tilsammen syykt....kjedelig...

 

Har ikke kjøpt nye fjærbeinslagre ennå, men har du erfaring med noen du og bruker du å bytte både øvre og nedre lager?

Ringte vw de skulle ha for øvre 545kr stk torshov har sachslager til 273kr og bildeler hvor det står orgartikkelnr på delen til 219kr.

 

Takker nok engang for svar☺

Endret av 6n-
Lenke til kommentar
Sånn 4 hjulskontroll stiller de alt av camber endeledd etc og stiller de inn selve høyden også slik at det blir likt på begge sider hhv foran og bak? Eller har du stilt inn høyden på forhånd?

 

Høyden justerer man inn selv, resten justerer de på verkstedet.

Tok du sånn 4 hjulskontroll på mekonomen, meca eller vw?

 

Den tok jeg hos Batterielektro i Arendal, jeg mener på at dette er et mekonomenverksted.

Hvis ei fjær ryker og man bytter den må man ta ny 4 hjulskontroll da også?

 

Nei, da bytter du bare fjær.

 

 

Så på de bildene dine i innlegg #18 der ser fjærene ut til å være helt like foran og bak dvs helt rette og så ut som evo1020 fjærer

 

Mens på bilder i innlegg #29 så ser fjærene foran ut til å være mere koniske og det er vel evo1030 eller? Er det forskjell i stivhet og lengde på evo1020 og evo30 fjærer?

Og den evo100 hjelpefjæra er det bare bak eller foran også?

 

Dette tør jeg ikke svare på egentlig,  men ville tro at fjærene foran var stivere enn de bak, at de tåler mer vekt altså.  Kun bak det er hjelpfjær.

 

Og hva er egentlig funksjonen til hjelpefjæra? Gjøre det enda stivere? Fulgte hjelpefjæra med i settet eller måtte du kjøpe den ekstra?

 

Husker ikke hva den er til, for de forklarte det til meg på biltilsynet faktisk, men verre med hukommelsen :p

Den følger med.

Fikk du med tüv papirer når du kjøpte senkesettet? Eller holder det med å laste det ned her

www.tatechnix.de/tatechnix/gx/media/products/_EVOGWVW05_EVOGWVW05.pdf ser at denne også bare er til 6n og ikke 6n2. Men det tüv ekstrapapiret pga de 10kg fikk du det av ta technics eller selger på ebay?

 

De ekstra papirene fikk jeg fra tatechnix,  så lenge vekta stemmer overens med akselvektene i vognkortet ditt trenger du ikke noe mer papirer enn de som følger med senkesettet når du kjøper.

 

Jeg var å så på en polo som var senka der virker det som de har brukt evo1020 fjærer med evo100 hjelpefjærer på alle hjul. Du som har peiling har du noen formening om det er bra eller dårlig?

 

Ingen anelse.

Forresten når du monterte senkesettet bytta du fjærbeinslager også eller fulgte dette med i pakka?

 

Det husker jeg faktisk ikke.

 

I innlegg #37 hvor det er bilde av godkjent senking i vognkort så står det at bil 11,1mm foran og 7,3vin og 11,3mm bak hvordan måler de disse mm? Og 7,3vin hva er det?

og sveisnr hva er det for noe? Er som sagt grønn på det med senking og skjønner at du har peiling☺ så jeg spør eksperten

 

Det som står i vognkortet er diameteren på fjærstålet, som er 11,3mm, og lengda på fjæra som er 7,3 vindinger.  Sveisnr er nr som står på fjæra som bekrefter at de er iht de TUV papirene du har til bilen. Men dette nummeret slites etterhvert bort, og da er diameter og lengde(antall vindinger) alt de har å gå på.

 

Jeg erfarte dessverre i helga når jeg skulle bytte fjærer foran på en 6n2 at en av de 3 muttere som satt i fjærbeinslageret var løs og bare fulgte bolten rundt litt sånn som den problemmutteren i hjelperamma når du bytta traversen på din polo - den problemmutteren din var nok noen steg høyere i kjiphetsgrad. Uansett satt mutteren i fjærbeinslageret dritkjipt til og jeg prøvde litt av hvert. Hadde ikke verktøysettet mitt med det de kaller "kråkefot" heller.................................................................................................................

Kjedelig når slikt skjer,  men er slike ting man lærer nye triks av ;)  

 

Har ikke kjøpt nye fjærbeinslagre ennå, men har du erfaring med noen du og bruker du å bytte både øvre og nedre lager?

 

Nei, hva alle delene rundt om kring heter har jeg ikke helt oversikten på,  jeg bare skrur :p

     

Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for raskt svar og mye nyttig informasjon! ?

 

 

Ad sveisnr står det likt nr på alle fjærer i ei senkesettpakke når det er nytt da eller?

 

 

Ok, skjønner at hvis hovedfjær bak eller foran ryker så slipper man ny 4hjulskontroll hvis man bytter ut fjæra med en ny av samme type så sant det ikke sitter et justeringshjul over hovedfjæra.

Men lurer på hvis feks hjelpefjær foran ryker så må man vel skru på de hjula på selve støtdemper som bestemmer heving og senking av bilen. På innlegg #18 ser det ut som det er 2 justeringshjul under hjelpefjær og 1hjul over hjelpefjær. Stemmer det? Og er det 3 hjul man kan bruke til å justere med?

 

Hvor lett er det når man bytter en hjelpefjær og stille de justeringshjulene inn helt likt før fjærbytte?

Og er det lett og justere når demperen har blitt skitten av gammal drit i gjenger etc?

 

Og ad tüv papir på 6n og 6n2

Sjekket akkurat på vegvesen og der er maks aksellast foran og bak 770kg på 6n2 og på en 6n er maks aksellast foran 740kg og bak 730kg. Er litt treig, men fikk med meg at technix senkesett bare er tüv godkjent til 6n og 6r på polo og ikke 6n2 jfr tidligere link til tüv. De 10kg vegvesenet hang seg opp og du måtte ha ekstra papir på var det 10kg? Eller var det 30kg foran og 40kg bak? Har du ekstrapapiret fremdeles?

 

Vurderer å kjøpe et sånt ta technix senkesett virker som det egentlig ikke er så ille pris når man tenker at man får 4 nye dempere og 4 nye fjærer og 2 hjelpefærer. Tror faktisk at å kjøpe org dempere og fjærer fra vw er dyrere! Og kvaliteten på demperne er vel bedre enn de orginale? Eneste minus jeg evt ser er at man evt må ha 4hjulskontroll hvis hjelpefjærene knekker og må byttes. Men det går kanskje og få senkesett uten hjelpefjær?

Og hvor lett er det å bruke fjærklemmer på evo1020 fjærene virker som de har veldig liten diameter og blir vel kjiipt ? å få festa noen fjærklemmer på de?

Og hvis man ønsker å bruke org fjærer og dempere om vinteren pga dårlig vei om vinteren og mye ujevnt underlag så må man vel inn på tilsynet for godkjenning igjen?

 

 

Så på ebay at det følger med 2 justeringsnøkler er det forskjellig strl på justeringshjul foran og bak?

Og har dempere skiftet farge eller er de galvanisert og holder seg blanke og fine som da de var nye?

 

Forresten leste at du hadde en haynes bok i forbindelse med girkassebytte har du fått tak i haynes bok til 6n2? Jeg har bare sett bok til 6n.

 

Og den traversen du kjøpte hos vw behandla du den med noe ekstra rustbeskyttelse før du monterte den slik at den holder lenge??

 

Forresten så kjøpte jeg nye fjærbeinslagre fra sachs på torshovbil.no idag og de så faktisk bedre ut en de som sannsynligvis var orginale og satt der før. Ser ut som det ikke er noe mutter der lenger bare gjenger rett i stålplata som sitter i fjærbeinslageret så da slipper☺ man den problematikken at mutter følger bolt rundt i fremtiden.

 

Sorry ble visst noen spmål igjen dette?

Endret av 6n-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...