Gå til innhold

Webutvliker - normal startlønn?

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå begynne å søke jobb og ønsker en webutvliker jobb. Gjerne Java/.NET. Har hatt en deltidsjobb (i bare 4 måneder) som var Java med mentor (mye hjelp). Har også relevant IT batchelor.

Før jeg begynner, ønsker jeg gjerne få en pekepinn på hva jeg burde forvente i startlønn? Også om jeg kan forvente mer ettersom jeg har litt Java erfaring?

Jeg vet lønningene øker raskt for de flinke i feltet, og "snittet" på webutvklere/systemutviklere hjelper meg lite.

Snakker vi 300k eller 400k som startlønn? Hva er mye hva er lite?

Endret av Decentio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det høres ikke ut som den smarteste yrkesrettningen å gå. 290 000? Har aldri hørt om noen si mindre enn 350 000 som startlønn på andre steder (google: systemutvikler lønn).

Da tar jeg heller master og blir IT konsulent for 500 000+ som startlønn, noe som krever bare en 8-4 jobb (webutviklere må stadig jobbe overtid, holde seg oppdatert på fritiden, lære helt nye språk+++)...

Lenke til kommentar

Du har rett, ja, jeg overdrev da jeg skrev 500 000+.

Men jeg ser helt ærlig ikke særlig stor grunn til å gå inn i dette feltet når det finnes så mange andre bedre betalte jobber innen IT der ute.

Hva er så tiltrekkende med å bli webutvikler dersom det er så dårlig lønnet?

Lenke til kommentar

Da tar jeg heller master og blir IT konsulent for 500 000+ som startlønn, noe som krever bare en 8-4 jobb (webutviklere må stadig jobbe overtid, holde seg oppdatert på fritiden, lære helt nye språk+++)...

Hvilket yrke er "IT konsulent"? (hint: det sier ingenting om hva du faktisk jobber med).

Avhengig av hva du skal jobbe med er da virkelig ikke alle konsulentjobber 8-4...

Lenke til kommentar

For meg høres 300 K i startlønn ut som luselønn, jobber selv i en jobb som ikke krever utdannelse i det hele tatt og jeg tjener en del mer.

Mener at butikkmedarbeidere har en lønn på ca 300 K + tillegg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Lønnsnivå er veldig avhengig av om du jobber i offentlig eller privat sektor også. Spesielt nå som jobbmarkedet i IT-sektoren er forholdsvis magert, så må man ta til takke med dårligere betalte jobber enn før - spesielt når man ikke har erfaring fra før. Som nyutdannet bør ikke lønna være det første du ser på. Førstepri når du er nyutdannet bør være muligheter for å utvikle deg faglig, f.eks. i form av kurs og sertifiseringer.

En jobb hvor du f.eks. tjener 350.000 i året i startlønn, men får tilgang på forskjellige kurs og sertifiseringer og har ansvar for noe, er mye mer lukrativ enn en jobb hvor du f.eks. tjener 450.000 og ikke har tilgang på det som er nevnt over. Årsaken er ganske enkelt at kurs og sertifiseringer er svindyrt! Hvis du får dette dekt av jobben og ikke minst kan ta slike påbygg til utdannelsen i arbeidstida, er gull verd. Desto mer ansvar og større ansvarsområder du dekker, desto bedre ser CV-en din ut.

Før du har skaffet deg noen år med erfaring, så er du i praksis NULL verd i arbeidslivet. Det er den harde sannheten. Få foten innafor, vis at du er dyktig og lønna di vil følge etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...