Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lære meg motor og mekk

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er veldig glad i biler, men har veldig lite kunnskap til mekk og fiks av motor o.l., noe jeg mer enn gjerne vil lære meg. TIP-linje på VGS gidder jeg ikke, skal allerede gå førsteåret om igjen til høsten. Utenom det, finnes det en måte jeg kan lære meg slikt? I hvert fall det grunnleggende. Kanskje noe kveldskurs e.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat i mitt tilfelle så er det ikke mange rundt meg som har peiling på bil. Jeg er vel den i familien med mest interesse for det.

Starta med samme utgangspunkt som deg. Hadde ca 0 interesse for bil helt til jeg fikk lappen, men da var jeg hekta. Hadde også 0 peiling på bil, og ingen i familien med særlig peiling. Starta å lese prosjekttråder på forum, registrerte meg på flere merkeforum og leste egentlig alt jeg kom over av info om motorer og trimming.

Bilen jeg starta med var en Mazda 626, med en kjedelig 1,8l motor. Av mekking så var det til å begynne med enkle ting som å tilpasse styling, bytte eksos og slikt, som ikke trengte noen mekansike kunnskaper. Så gikk det vidre til montering av senk, oppgradering av bremser og det siste jeg gjorde på den var å bytte innsugspakkning. Så gik toppakninga til skogen og jeg fant ut at nå skulle jeg virkelig prøve noe morsomt.

Så da kjørte jeg til Oslo og plukka opp en delebil med en 2,5 V6 motor, og flyttet alt over i min bil. Hadde aldri prøvd noe som var engang i nærheten av det før, men det gikk egentlig helt fint :D

Så med godt mot etter det byttet så kjøpte jeg meg en litt mer sinna utgave av V6 motoren, som jeg skrudde helt i stykker og overhalte. Overaskende nok så startet den igjen etterpå, og funker fint. JEg var så heldig å få kjøpt den offisiele verkstedsmanualen fra Mazda, med alt av fremgangsmåter, mål på moment og klaring mellom deler.

Alt du trenger er internett, pågangsmot og litt verktøy!

Jeg bytta motor med et verktøysett til 1200kr fra Jula, og overhalte motoren med det samme + momentnøkkel og litt "spesial" verktøy fra biltema.

Lenke til kommentar

Høres ut som en god måte, har allerede lest noen prosjekttråder men skjønner som regel lite. Og tviler på at jeg kommer til å kjøpe meg en Volvo. Men jeg har veldig lyst på BMW E34. Der er det mange billige å få tak i som trenger en del fiks. Er det en god bil å starte med?

Den 626-en din var jævlig fet forresten.

Lenke til kommentar

Ah, okei, kult! Så da er det å kjøpe meg en Haynes-bok, lese litt der og på nett også kjøpe meg en falleferdig E34?

Og, forresten. Hvis jeg finner en E34 som egentlig er veldig fin, men som har en del rust, noe jeg ofte gjør, er det da lurt å kjøpe den, også fikse rusten? Eller er det dumt?

E34 er jo rålekker og da ;-)

Oh yes. Finnes ikke fetere bil på denne kloden.

Lenke til kommentar

Om du vil ta vare på bilen kan det være en idé å ikke kjøpe en bil som er helt falleferdig, men heller som bare har litt småplukk.

Tanken bak å kjøpe en bil som var klar til å hive på skroten, og en haynesmanual, var at du da kan tabbe deg ut uten at det går så stort på bekostning av økonomien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, skal se litt etter en med småplukk, da. Og lite rust. Pleier som regel å være en del som trenger det.

Kjøp en bil i grei stand, og start med småplukk. Det kan fort bli litt overveldene når ingenting fungerer, og det er ALT for mye jobb som må gjøres. Det kan du spare til du kjøper deg en prosjektbil eller lignende, som du ikke skal ha på veien med det første. Samtidig burde du ungå å stresse-skru, men heller være sikker på at du kan gå fra bilen i en uke om du plages uten at du trenger den.

Og, når du plages, og du bare har lyst å kaste hele dritten på fjorden, så er det helt normalt :D Alle går igjennom den der helt tragiske demotiverende følelsen der de ikke orker å holde på med dritten lengere. Da er det et godt tips å bare legge alt fra seg, og glemme den i noen måneder, til du får nytt pågangsmot.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...