aquafun Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Hei dere! Jeg ble involvert i en mindre kollisjon mellom min og en annens moped for noen dager tilbake. Hvem mener dere har ansvaret for det som skjedde? Hendelsen foregikk som følger: 1) Begge mopedene skulle kjøre ut fra en matbutikk. Utkjøringen er plassert ved et kryss; det går vei til høyre, rett fram og til venstre. 2) Jeg sto én meter bak til venstre for den andre mopedisten. Ingen bruker blinklys. 3) Vi kjører samtidig ut i krysset. Jeg kjører rett fram (og befinner meg konstant like bak og til venstre for den andre mopedisten) mens den andre mopedisten svinger til venstre (og befinner seg like foran og til høyre for meg). 4) Resultatet blir at jeg kjører inn i siden på den andre mopeden. Vi klarer så vidt å holde oss på bena, men det oppsto noen lakkskader i plastikkåpen på den andre mopeden. Det skal sies at vi er venner og skulle hjem til en annen person. Veien hjem til vedkommende var til venstre og ikke rett frem, men jeg hadde glemt at det var neste avkjøring og ikke den som var rett over vi skulle ta. Jeg kjørte altså feil, noe som resulterte i kollisjonen. Kollisjonen kunne vært avverget på to måter: 1) Jeg burde ha kjørt riktig vei (jeg kan tross alt veien og visste hvor vi skulle). Hadde jeg kjørt riktig ville det ikke blitt en kollisjon. 2) Den andre mopedisten kunne ha brukt blinklys. Da er det en mulighet for at jeg hadde sett at han skulle til venstre, og kunne tilpasset kjøringen min etter det. 3) Jeg kunne ha holdt lenger avstand til kjøretøyet foran. Da ville vi heller ikke kollidert. Juridisk sett mener jeg den andre mopedisten har skylden, men "kameratslig og etisk/moralsk" sett har jeg skylden fordi vi begge er enige om at jeg burde og skulle ha kjørt til venstre, og at hadde ikke jeg slurvet hadde vi aldri kollidert. Hvordan bør vi gjøre opp for skadene? Håper på at dere skriver deres mening! Mvh TGF Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) Det er en vrien sak i grunn. Du var nært han, hadde du hatt større avstand hadde du ikke havnet inni svingen hans. Det er ikke sikkert du hadde rukket å reagere om du lå 1 meter bak selv om han brukte blinklys. Kameratslig er det bedre med skylddeling. Juridisk er litt vanskelig i grunn, men ulykken hadde aldri skjedd om du hadde rett avstand uansett om han blinket eller ikke. Endret 28. juni 2013 av Nedward 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Når dere var i samme felt, og du kjører så tett at han kolliderer i deg når han skifter posisjon innad i feltet, så kan jeg vanskelig se at du ikke hadde fått skylda, juridisk. AtW 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) Man skal signalisere avkjøring av vei eller feltskifte ved å bruke blinklys/ut med armen, og kanskje viktigst av alt, plassere seg riktig i veien/feltet. At han lå, slik jeg forstår det av TS' forklaring, til høyre i veien/feltet mens han allikevel svinget av til venstre, og det uten å signalisere med blinklys, viser at han har vært direkte uaktsom og krenket kanskje en av de viktigste trafikklovene: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen." Han burde ha plassert seg helt til venstre i sitt felt, signalisert med blinklys lenge før avkjøring og senket farten. Det du gjorde feil var å ikke holde god nok avstand til kjøretøyet/mopeden foran. Husk tre sekunders tommelregelen. Endret 28. juni 2013 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
aquafun Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 Takker for svar! Hva mener dere veier tyngst av at han ikke brukte blinklys eller at jeg holdt for liten avstand? Begge feilene kunne ha forhindret ulykken hvis de ikke hadde vært gjort. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) Ubrukelig kjøring på begge to. Like greit å gå for skylddeling. Og ta et teorikurs og noen kjøretimer. Jesus. Endret 28. juni 2013 av Isbilen 8 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Man skal signalisere avkjøring av vei eller feltskifte ved å bruke blinklys/ut med armen, og kanskje viktigst av alt, plassere seg riktig i veien/feltet. At han lå, slik jeg forstår det av TS' forklaring, til høyre i veien/feltet mens han allikevel svinget av til venstre, og det uten å signalisere med blinklys, viser at han har vært direkte uaktsom og krenket kanskje en av de viktigste trafikklovene: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen." Han burde ha plassert seg helt til venstre i sitt felt, signalisert med blinklys lenge før avkjøring og senket farten. Det du gjorde feil var å ikke holde god nok avstand til kjøretøyet/mopeden foran. Husk tre sekunders tommelregelen. Det er selvfølgelig ikke særlig gunstig kjøring, men det er enda mindre "aktpågivende og hensynsfullt" å kjøre så langt opp på siden av noen i samme felt ett sted med kryss. AtW 2 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Kjør saken gjennom rettssystemet, så er dere sikre på at vennskapet mellom dere er over for alltid. Fordeler: a) Dere finner ut hvem som har skylda. b) Den som ikke har skylda får dekket skadene på sin moped. c) Dere slipper sannsynligvis å kollidere med hverandre igjen, siden kanskje slutter å være venner. Win-win-win! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg kan ikke skjønne annet enn at trådstarter hadde fått skylden. Slik jeg ser det er det en påkjørsel bakfra. Jeg er enig i at den fremste mopedisten burde bruke blinklys og plassere seg riktig, men det gir ikke bakerste rett til å kjøre på ham. Hadde dette vært 2 biler hvor den bakerste bilen prøver å kjøre forbi den fremste i det den fremste svinger til venstre i et kryss tror jeg ikke det hadde vært snakk om at det var den fremste bilens feil, selv om han ikke brukte blinklys. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg kan ikke skjønne annet enn at trådstarter hadde fått skylden. Slik jeg ser det er det en påkjørsel bakfra. Jeg er enig i at den fremste mopedisten burde bruke blinklys og plassere seg riktig, men det gir ikke bakerste rett til å kjøre på ham. Hadde dette vært 2 biler hvor den bakerste bilen prøver å kjøre forbi den fremste i det den fremste svinger til venstre i et kryss tror jeg ikke det hadde vært snakk om at det var den fremste bilens feil, selv om han ikke brukte blinklys. I eksemplet du skisserer med biler, så mener jeg det hele soleklart er den fremste bilens feil, fordi vedkommende skifter felt uten å blinke ut uten å se seg for. I dette konkrete tilfellet er det vel ikke snakk om feltskifte. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Jeg er jammen ikke sikker på hvem som kommer ut best juridisk for dere begge begår ganske klare feil. Men nå gikk heldigvis dette bra og man lærer av sine feil. Kameratslig er det bedre med skylddeling. Skylddeling er et forsikringssord som indikerer at man tar skaden på begges forsikring. Det høres ut som dere kommer mye bedre ut av det ved å fikse småskadene på egne regninger, uten å dra forsikringsselskapene inn i dette. Dere får ta dere en prat og være litt ydmyke begge to så bevarer dere nok vennskapet. Ingen vits å bli uvenner over noen hundrelapper i reparasjoner. Endret 1. juli 2013 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Trådstarters feil. At kameraten din ikke brukte blinklys eller hadde en optimal plassering gjør det ikke til hans skyld. Fordi du lå alt for nærme og det er ditt ansvar at du har god avstand til kjøretøy foran, og kan kunne stoppe uansett hva kjøretøyet foran foretar seg. Dere er også teknisk sett i samme felt, så dette er kollisjon bakfra. Og det er ikke noen tvil om hvem som har skylden i en påkjørsel bakfra. Endret 1. juli 2013 av Kron Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) @ATW Jeg tegnet gjerne ikke bildet godt nok med forklaringen min: Hvis det bare er 2 felt (ett i hver retning) så må jo bakerste bil over i andre feltet for å komme seg forbi, evt treffe bakhjørnet på bilen som svinger. Jeg hadde trodd at det samme ville gjelde for mopedene, at det er den fremste mopeden som "eier" feltet og at det den bakerste prøver seg på må ansees som en forbikjøring. For å gjøre det litt tydeligere, hvis man har en bil foran og en moped bak og god bredde på feltet: Hvis bilen da kjører til venstre i krysset, samtidig som mopeden prøver å kjøre forbi bilen i samme felt og kjører på bilen, midt i et kryss, da synes jeg det høres ut som mopedens feil (fordi man ikke skal kjøre forbi i kryss). Endret 1. juli 2013 av Ekko Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 @ATW Jeg tegnet gjerne ikke bildet godt nok med forklaringen min: Hvis det bare er 2 felt (ett i hver retning) så må jo bakerste bil over i andre feltet for å komme seg forbi, evt treffe bakhjørnet på bilen som svinger. Jeg hadde trodd at det samme ville gjelde for mopedene, at det er den fremste mopeden som "eier" feltet og at det den bakerste prøver seg på må ansees som en forbikjøring. For å gjøre det litt tydeligere, hvis man har en bil foran og en moped bak og god bredde på feltet: Hvis bilen da kjører til venstre i krysset, samtidig som mopeden prøver å kjøre forbi bilen i samme felt og kjører på bilen, midt i et kryss, da synes jeg det høres ut som mopedens feil (fordi man ikke skal kjøre forbi i kryss). Det er to felt, skal man svinge til venstre, så skifter man felt, da har man ansvar for at feltet er ledig, og vikeplikt når man feltskifter. At noen allerede har etablert seg i det feltet med en forbikjøring gjør at du har vikeplikt for de. Den som har etablert seg i feltet "eier" feltet. Forbikjøring er forbudt foran noen typer kryss, det er sant, hvorvidt det er gjeldene beror på hva slags type kryss det er. Dette kan overstyre reglene som jeg har skissert, men generelt vil jeg si det er forreste bil som har skylden i eksemplet du skisserer. AtW Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Men her er de jo i selve krysset slik jeg forstår, ettersom kompisen har begynt svingen. i så tilfelle gjør TS en forbikjøring i krysset. Og selv om det bare blir spekulasjoner og kanskje vanskelig å skille mellom de 2 feltene, oppfatter jeg det som at TS har kjørt på kompisen i samme (høyre) felt som da kompisen "eier". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Men her er de jo i selve krysset slik jeg forstår, ettersom kompisen har begynt svingen. i så tilfelle gjør TS en forbikjøring i krysset. Og selv om det bare blir spekulasjoner og kanskje vanskelig å skille mellom de 2 feltene, oppfatter jeg det som at TS har kjørt på kompisen i samme (høyre) felt som da kompisen "eier". Ja, det er sånn jeg oppfatter det også, at det er samme felt, da er det bakerste manns skyld, men i bileksemplet ditt er saken en annen. Det er forøvrig mange krus der det er lov med forbikjøring. AtW Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg tror kameraten din ville fått skylden om man her skulle dratt saken gjennom retten. Begge gjør her så klart grove feil men å posisjonere seg feil før svingen for så å bytte posisjon innad i feltet uten å sjekke at faktisk er ledig mener jeg er den groveste feilen. Uten jurisk grunnlag for dette vil jeg tro at man kunne prosedere for denne situasjonen som man må kunne se på dette som feltskifte og da ville nok han som tok "feltskifte" være han som hadde vikeplikt for deg her. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg tror kameraten din ville fått skylden om man her skulle dratt saken gjennom retten. Begge gjør her så klart grove feil men å posisjonere seg feil før svingen for så å bytte posisjon innad i feltet uten å sjekke at faktisk er ledig mener jeg er den groveste feilen. Uten jurisk grunnlag for dette vil jeg tro at man kunne prosedere for denne situasjonen som man må kunne se på dette som feltskifte og da ville nok han som tok "feltskifte" være han som hadde vikeplikt for deg her. Jeg er totalt uenig, i særdelshet med tohjuling så er det vanlig og anbefalt å skifte posisjon innad i feltet jevnlig for å ivareta sikt, minst mulig svingradius osv. At en fyr kjører opp på siden din inne i feltskiftet er helt utforventet, om man feks ligger til høyre i feltet før en sving, så er det jo helt hull i hodet og legge seg på innsiden i samme felt om man ikke driver profesjonell racing. AtW Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg er totalt uenig, i særdelshet med tohjuling så er det vanlig og anbefalt å skifte posisjon innad i feltet jevnlig for å ivareta sikt, minst mulig svingradius osv. At en fyr kjører opp på siden din inne i feltskiftet er helt utforventet, om man feks ligger til høyre i feltet før en sving, så er det jo helt hull i hodet og legge seg på innsiden i samme felt om man ikke driver profesjonell racing. AtW I helt andre situasjoner ja... som landeveiskjøring, ikke plassering og kjøring i kryss. Når man legger seg til høyre bør det ikke være ufoventet at noen legger seg til venstre for deg, det skjer til og med når man kjører bil i ett kryss uten flere felt. Skjønner ikke at du kan sammenligne å likestille slike situasjoner. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 I helt andre situasjoner ja... som landeveiskjøring, ikke plassering og kjøring i kryss. Når man legger seg til høyre bør det ikke være ufoventet at noen legger seg til venstre for deg, det skjer til og med når man kjører bil i ett kryss uten flere felt. Skjønner ikke at du kan sammenligne å likestille slike situasjoner. Likefullt, la oss si den andre misforsto, og trodde vedkommende skulle rett fram, det er meningsløst å legge seg rett på venstre side i samme felt. Hadde vedkommende som skulle rett fram hvert i ett annet felt, så hadde jeg vært enig med deg, men i samme felt? Nei. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå