harveyspecter007 Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Hei, jeg lurer på om det er lov å bo to personer i 1 roms hybel/leilighet? Er det noe regel på det? Eller må det være greit for utleieren? For hvis det går, så blir det billigere for oss, hvis ikke utleieren øker prisen da? Har sett litt på denne her: http://www.hybel.no/bolig/rom-i-leilighet-til-utleie-i-juli#.Uc3-sjueOwI Grei pris for 2 personer da det blir 3k hver og så blir det 1,5k hver, men lurer da på om dette er lov? Har sett andre annonser hvor det står at månedsleia øker pr pers, men akkurat den annonsen så står det ikke. Hvis dette er feil avdeling å poste angående dette her, så beklager jeg, men det var det nærmeste jeg fant fram som passet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 I utganspunktet så kan du det ja: § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Det er kun dersom leiligheita er heilt klart underdimensjonert til å være to eller fleire i (dårlig sanitærsystem eller liknande). Men samtidig så står utleigaren fritt til å sette leigeprisen sjølv dersom du no skal inn på leigemarkedet. Lenke til kommentar
harveyspecter007 Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 I utganspunktet så kan du det ja: Det er kun dersom leiligheita er heilt klart underdimensjonert til å være to eller fleire i (dårlig sanitærsystem eller liknande). Men samtidig så står utleigaren fritt til å sette leigeprisen sjølv dersom du no skal inn på leigemarkedet. Så bra! Hvor mye plass på hybelen ha eller leiligheten? Hvor mye mer kan utleieren heve prisen egentlig? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) Før dere har skrevet kontrakt kan huseieren sette prisen akkurat som han vil. Etter at leieavtalen er inngått er det strenge regler for å øke husleie, og at kjærester flytter inn spiller ingen rolle. Men det rommet der skal jo bare leies ut i juli . . Endret 28. juni 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Grunnen til at den der er så billig er jo fordi den kun er for juli som Isbilen sier, det burde vel være en dealbreaker xD Lenke til kommentar
harveyspecter007 Skrevet 29. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2013 Før dere har skrevet kontrakt kan huseieren sette prisen akkurat som han vil. Etter at leieavtalen er inngått er det strenge regler for å øke husleie, og at kjærester flytter inn spiller ingen rolle. Men det rommet der skal jo bare leies ut i juli . . Lønner det seg da å få kontrakten skrevet for 1 person og etterpå få kjæresten til å flytte inn? Jeg vet at rommet skal bare leies ut i juli, jeg brukte det bare som et eksempel Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Kontrakten vil alltid være mellom én utleier og én leier. Mange utleiere liker å sette leien litt høyere når det er to personer, det blir jo dobbelt så mye slitasje. Og hvis du stiller alene på visning med det mål å lure huseier til å tro at det bare blir en person som flytter inn, vil jeg si det er såpass illojalt at det vil være en saklig oppsigelsesgrunn når dama du allerede var sammen med, kommer diltende med flyttelasset. Det lønner seg å være ærlig. 2 Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Og i noen tilfeller syns utleier(e) at det er positivt med par som leietakere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå