vidarkri Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Jaggu har de oppgradert sentralen min så jeg har nå fått 6.25mbps. DET hadde jeg aldri trodd jeg skulle få oppleve her midt inne i skogen. :grin: 2 Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Jaggu har de oppgradert sentralen min så jeg har nå fått 6.25mbps. DET hadde jeg aldri trodd jeg skulle få oppleve her midt inne i skogen. :grin: Nå måtte jeg dobbelsjekke årstallet på posten din... 6.25mbps i 2013? :o Men grattis Ps. ikke fyll diskene dine Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2013 Norge har elendig infrastruktur. Bor du litt utenfor allfarvei så er det flaks om du får over 2mbit. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Det samme kan gjelde dersom du bor sentralt, men har lang avstand til sentralen, og ikke har kabel-TV eller fiber tilgjengelig. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Norge har elendig infrastruktur. Bor du litt utenfor allfarvei så er det flaks om du får over 2mbit. Jeg bor oppe i en liten hytte i midt Troms å får 12Mb ned her Trodde først jeg måtte overleve med mobilt bredbånd å Edge hastighet, men Telenor hadde faktisk mulighet for å koble meg på interwebsen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 På hytta til svigers i Nordland får jeg max 0,1 Mbps på mobilt, hverken kabel, fiber er tilgjengelig, og ICE har dårlig dekning der. Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 (endret) Jeg bor oppe i en liten hytte i midt Troms å får 12Mb ned her Trodde først jeg måtte overleve med mobilt bredbånd å Edge hastighet, men Telenor hadde faktisk mulighet for å koble meg på interwebsen. Bor mindre enn 5km fra sentrum av Sarpsborg, og hadde det ikke vært for Direct Connect hadde jeg sittet på opptil 0.2/0.2Mb fra Telenor til 300,- mnd... Nå betaler jeg 699,- for 6/6Mb.... Heia Norge... Endret 30. juni 2013 av Tan28 Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Norge har elendig infrastruktur. Bor du litt utenfor allfarvei så er det flaks om du får over 2mbit. Norge har elendig bosatt befolkning. 3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2013 Norge er basert på spredt befolkning så vi bor akkurat slik staten ønsker at vi skal bo, infrastrukturen henger derimot ikke alltid med på denne politikken. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Saken er jo at det er nye tider, hvor egoismen står i høysetet. I gamle dager lovbestemte man at Telenor skulle levere fasttelefon til alle husstander. Dermed kunne man fordele kostnadene og bygge ut til alle. I dag er dette prinsippet forlatt, selv om bredbånd er minst like viktig som telefonen for de fleste. Hadde man vedtatt fiber til alle, ville man kunne bygd ut samtidig i et område og til en human pris. Deretter kunne man latt leverandører av TV og nett konkurrere om tjenestetilbud. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2013 Jeg er jo strengt tatt heldig. 6mbit holder til alle tilbud som går på nett pr idag. tom streaming funker greit nok fra 4.5mbit og oppover. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Ja 6Mbit er kurant hastighet pr dato. Dvs så lenge man ikke er mange aktive om å dele på båndbredden. Selv koser jeg meg nå med 50Mbit, men har jo prøvd alt fra 9,6kbit og oppover gjennom tidene. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Problemet er vel heller at selskaper som Telenor kan ta den prisen de vil fordi det ikke er noen andre store aktører på det norske markedet som kan levere billig fiber til folk flest. Derimot kan Telenor levere 100 Mbit/s i Sverige, grunnet annet marked. Vi lever på mange måter fortsatt i Sovjet når det kommer til infrastruktur, enten det gjelder vei eller fiber. Det er for mange reguleringer, lover, og alle skal ha sitt å si før noe blir gjort. Man bør se til Japan, som er noen lunde like stort som Norge, men med en mye større befolkning, og vi bør lære av hvordan de gjør det. Tipper mange små riksdekkende selskap istedenfor en stor er en løsning, samt minimalt med innblanding fra kommuner og stat. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Det er da fritt fram å starte teleselskaper. Dine politiske teorier stemmer ellers utrolig dårlig i Norge, der det er tynt befolket og dårlig lønnsomhet. Hvem skal levere post og teletilbud til Finnmark i ditt samfunn? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Hvis det er etterspørsel, blir det tilbud. Hvis folk i Finnmark vil ha fiber og er villig å betale for det, kan selskap bygge ut fiber der. Vanskeligere er det ikke. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Hvis det er etterspørsel, blir det tilbud. Hvis folk i Finnmark vil ha fiber og er villig å betale for det, kan selskap bygge ut fiber der. Vanskeligere er det ikke. Jo , det er det. Er noe som heter risiko. Hva folk sier og mener når de blir spurt på gata er ikke nødvendigvis det som tilslutt blir gjeldende. Mange har brent seg på slikt og prosjekter havarert eller man gikk konkurs/oppbud. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Jo , det er det. Er noe som heter risiko. Hva folk sier og mener når de blir spurt på gata er ikke nødvendigvis det som tilslutt blir gjeldende. Mange har brent seg på slikt og prosjekter havarert eller man gikk konkurs/oppbud. ikke hvis man først undersøker grundig. Telenor tar f.eks. å bygger ut der de får nok interesse fra innbyggerne, gjerne via en søknad fra et nabolag eller et borettslag. Så hvis det er et ønske om fiber en plass kan et selskap undersøke dette og få underskrift fra de som ønsker å binde seg til et abonnement. Men når det ikke er mange nok aktører på markedet, slik det f.eks. er i Sverige, er det vanskeligere å tiltrekke seg aktører. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Telenor er ikke et hvilket som helst selskap. De kan i motsetning til nye unge tåle tap og etenke mere langsiktig. Du fikk det til å høre ut som hvemsomhelst nykommer kan investere å bygge ut fiber i finnmark utfra en p.t menings måling. Slik vet både du og jeg at det ikke er. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Det er jo det jeg sier. Det er ikke nok aktører på markedet. Og når jeg sier aktører, så mener ikke jeg et lokallag fra en hvilken som helst bygd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå