Gå til innhold

Gledesutbrudd. Oppgradert ADSL til svimlende 6.25mbps.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaggu har de oppgradert sentralen min så jeg har nå fått 6.25mbps.

DET hadde jeg aldri trodd jeg skulle få oppleve her midt inne i skogen.

:grin: :grin: :grin:

Nå måtte jeg dobbelsjekke årstallet på posten din... 6.25mbps i 2013? :o :(

Men grattis :D Ps. ikke fyll diskene dine ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det samme kan gjelde dersom du bor sentralt, men har lang avstand til sentralen, og ikke har kabel-TV eller fiber tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Norge har elendig infrastruktur. Bor du litt utenfor allfarvei så er det flaks om du får over 2mbit.

Jeg bor oppe i en liten hytte i midt Troms å får 12Mb ned her :w00t: Trodde først jeg måtte overleve med mobilt bredbånd å Edge hastighet, men Telenor hadde faktisk mulighet for å koble meg på interwebsen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På hytta til svigers i Nordland får jeg max 0,1 Mbps på mobilt, hverken kabel, fiber er tilgjengelig, og ICE har dårlig dekning der.

Lenke til kommentar

Jeg bor oppe i en liten hytte i midt Troms å får 12Mb ned her :w00t: Trodde først jeg måtte overleve med mobilt bredbånd å Edge hastighet, men Telenor hadde faktisk mulighet for å koble meg på interwebsen.

Bor mindre enn 5km fra sentrum av Sarpsborg, og hadde det ikke vært for Direct Connect hadde jeg sittet på opptil 0.2/0.2Mb fra Telenor til 300,- mnd...

Nå betaler jeg 699,- for 6/6Mb....

Heia Norge...

Endret av Tan28
Lenke til kommentar

Saken er jo at det er nye tider, hvor egoismen står i høysetet.

I gamle dager lovbestemte man at Telenor skulle levere fasttelefon til alle husstander.

Dermed kunne man fordele kostnadene og bygge ut til alle.

I dag er dette prinsippet forlatt, selv om bredbånd er minst like viktig som telefonen for de fleste.

Hadde man vedtatt fiber til alle, ville man kunne bygd ut samtidig i et område og til en human pris.

Deretter kunne man latt leverandører av TV og nett konkurrere om tjenestetilbud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel heller at selskaper som Telenor kan ta den prisen de vil fordi det ikke er noen andre store aktører på det norske markedet som kan levere billig fiber til folk flest. Derimot kan Telenor levere 100 Mbit/s i Sverige, grunnet annet marked. Vi lever på mange måter fortsatt i Sovjet når det kommer til infrastruktur, enten det gjelder vei eller fiber. Det er for mange reguleringer, lover, og alle skal ha sitt å si før noe blir gjort. Man bør se til Japan, som er noen lunde like stort som Norge, men med en mye større befolkning, og vi bør lære av hvordan de gjør det. Tipper mange små riksdekkende selskap istedenfor en stor er en løsning, samt minimalt med innblanding fra kommuner og stat.

Lenke til kommentar

Hvis det er etterspørsel, blir det tilbud. Hvis folk i Finnmark vil ha fiber og er villig å betale for det, kan selskap bygge ut fiber der. Vanskeligere er det ikke.

Jo , det er det. Er noe som heter risiko.

Hva folk sier og mener når de blir spurt på gata er ikke nødvendigvis det som tilslutt blir gjeldende.

Mange har brent seg på slikt og prosjekter havarert eller man gikk konkurs/oppbud.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jo , det er det. Er noe som heter risiko.

Hva folk sier og mener når de blir spurt på gata er ikke nødvendigvis det som tilslutt blir gjeldende.

Mange har brent seg på slikt og prosjekter havarert eller man gikk konkurs/oppbud.

ikke hvis man først undersøker grundig. Telenor tar f.eks. å bygger ut der de får nok interesse fra innbyggerne, gjerne via en søknad fra et nabolag eller et borettslag. Så hvis det er et ønske om fiber en plass kan et selskap undersøke dette og få underskrift fra de som ønsker å binde seg til et abonnement. Men når det ikke er mange nok aktører på markedet, slik det f.eks. er i Sverige, er det vanskeligere å tiltrekke seg aktører.

Lenke til kommentar

Telenor er ikke et hvilket som helst selskap. De kan i motsetning til nye unge tåle tap og etenke mere langsiktig.

Du fikk det til å høre ut som hvemsomhelst nykommer kan investere å bygge ut fiber i finnmark utfra en p.t menings måling. Slik vet både du og jeg at det ikke er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...